بازیکنانی که در زمین فوتبال دچار حمله قلبی شده‌اند

در سال‌های اخیر فوتبالیست‌های زیادی در حین بازی دچار حمله قلبی شده اند که تعدادی از آن‌ها جان خود را نیز از دست داده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در چارچوب مسابقات یورو ۲۰۲۰، کریستین اریکسن هافبک تیم ملی فوتبال دانمارک در حین بازی مقابل فنلاند دچار حمله قلبی شد و خوشبختانه با تلاش تیم پزشکی و انجام دادن عمل  CPR  کریستین اریکسن ،  توانست از خطر حتمی مرگ نجات یابد.

در ادامه به بررسی بازیکنانی که در زمین فوتبال دچار حمله قلبی شده اند و یا مصدومیت هایی داشته اند که خطر مرگ آن ها را تهدید کرده است، می پردازیم:

۱ - مارک ووین‌فو 

 در رقابت‌های جام کنفدراسیون‌ها در سال ۲۰۰۳ اتفاقی دردناک  رخ داد که فوتبال دنیا را تحت‌ تاثیر قرار داد. مارک ووین فو، بازیکن ۲۸ ساله تیم ملی فوتبال کامرون در دقیقه ۷۲ دیدار تیمش برابر کلمبیا در ورزشگاه ژرلاند فرانسه ناگهان روی زمین افتاد و دچار حمله قلبی شد. به سرعت تیم پزشکی برای احیای او وارد زمین شد. ۴۵ دقیقه تلاش آن ها برای بازگرداندن این هافبک ملی‌پوش به زندگی بی‌فایده بود و ووین ‌فو در نهایت در زمین فوتبال جان خود را از دست داد. این اتفاق به یکی از تلخ‌ترین تصاویر تاریخ فوتبال تبدیل شد و پس از آن فیفا قوانین سختگیرانه‌ای را برای آزمایش‌های قلبی بازیکنان و بررسی سوابق پزشکی آن ها پیش از امضای قرارداد با تیم های فوتبال وضع کرد تا از بروز چنین فجایعی جلوگیری کند. بر اساس اعلام پزشکان، مارک ووین فو سابقه بیماری قبلی و مرگ او علت طبیعی داشته است. ظاهرا مشکلی در قلب این بازیکن وجود داشته که تنها در معاینه‌ها و آزمایش‌های پیشرفته قابل شناسایی بوده است.

۲- میکلوش فهر

فهر بازیکن مجارستانی تیم فوتبال بنفیکا در ۲۵ ژانویه ۲۰۰۴ در بازی مقابل ویتوریا گیمارش  پس از این که داور مسابقه به او کارت زرد نشان داد، دچار حمله‌ قلبی شد و چند ثانیه بعد از دنیا رفت.  پزشکان علت مرگ او را ناراحتی قلبی مادرزادی عنوان کردند.

مرگ فهر بازتاب وسیعی در پرتغال و اروپا داشت. آنتونیو کنهاواز، مدیر ارتباطات باشگاه بنفیکا گفته بود هیچکس نمی‌خواهد این خبر تکان دهنده را منتقل کند. ما همگی شوکه شدیم و می‌خواهیم ابتدا به خانواده‌ داغدار او تسلیت بگوییم. تمام اعضای باشگاه و هواداران بنفیکا برای از دست دادن فهر عزادار هستند.

لوتار ماتیوس که در آن زمان سرمربی تیم ملی مجارستان بود اعلام کرد مرگ فهر دنیای فوتبال را در ماتم فرو برده است. آن اتفاق شوک بزرگی بود و تمام جهان ورزش را تحت تاثیر خود قرار داد. ما همگی به دوستان و خانواده فهر می‌اندیشیم و در این لحظات دشوار در کنار آنان هستیم.

۳- آنتونیو پوئرتا 

آگوست سال ۲۰۰۷ و در جریان دیدار تیم های سویا و ختافه در لالیگا باز هم یکی از اتفاقات تلخ دنیای فوتبال رخ داد. وینگر جوان و ۲۲ ساله سویا در جریان بازی ۲ بار تعادلش را از دست داد و بدون این که با کسی برخورد داشته باشد به زمین افتاد. به همین دلیل کادر فنی سویا او را تعویض کرد، اما پیش از این اتفاق در تمرینات تیم سویا نیز چند بار این اتفاق برای پوئرتا افتاده بود اما تیم پزشکی توجه زیادی به این اتفاق نکرده بودند. این بار شرایط برای پوئرتا بسیار خطرناک تر بود و او در رختکن دوباره به زمین خورد و این بار کادر پزشکی تیم برای احیای او تلاش‌های خود را آغاز کردند. پوئرتا به سرعت به بیمارستان منتقل شد اما به کما رفته بود و چند روز بعد نیز درگذشت. علت مرگ، ایست قلبی عنوان شد.

هواداران تیم، پوئرتا را با گل بسیار زیبایی که در نیمه‌نهایی جام یوفا در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ برابر شالکه  در دقیقه ۱۰۰ بازی به ثمر رساند و باعث شد تیمش فینالیست‌ این مسابقات شود، به خاطر می‌آورند.

۴- شیخ  اسماعیل تیوته

شیخ اسماعیل تیوته هافبک ساحل عاجی در سال ۲۰۰۵ فوتبالش را در تیم اندرلخت بلژیک آغاز کرد، اما نامش با حضور در نیوکسل و انجام ۱۵۶ بازی برای این تیم در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۰ بر سر زبان‌ها افتاد. پیش از حضور در نیوکسل او در لیگ هلند نیز بازی کرد و در سال ۲۰۰۸ به همراه توئنته قهرمان لیگ این کشور شد. او به همراه تیم ملی کشورش قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا در سال ۲۰۱۵ را کسب کرد و ۲ دوره نیز در جام‌جهانی تیم ملی فوتبال ساحل عاج را همراهی کرد. تیوته  در سال ۲۰۱۷ راهی چین شد تا برای بیجینگ اینترپرایسز در لیگ دسته یک این کشور بازی کند.  او در یکی از تمرینات این تیم  دچار حمله قلبی شد و پزشکان موفق نشدند او را احیا کنند و در نهایت تیوته جان خود را از دست داد. رافا بنیتس، سرمربی سابق نیوکسل درباره او گفت:" در تمام طول دورانی که او را می‌شناختم همیشه همانند یک بازیکن حرفه‌ای رفتار می‌کرد و بالاتر از آن یک انسان بزرگ بود. فقدان او برای همه ما دشوار خواهد بود."

۵- رضا حبیب زاده 

در بازی استقلال و ذوب آهن در هفته دوم لیگ هجدهم فوتبال ایران، رضا حبیب زاده، بازیکن ذوب آهن پس از گلزنی به استقلال به دلیل برخوردی که با وریا غفوری داشت، دچار مصدومیت شد. ثانیه ای از شادی گل ذوبی ها نگذشته بود که بازیکنان متوجه وخامت حال حبیب زاده و دور او جمع شدند. در این لحظه سیدمهدی رحمتی، دروازه بان استقلال با تجربه بالای خود، به سرعت دهان او را که قفل شده بود، باز کرد تا از خفگی او جلوگیری شود. اگر سرعت عمل رحمتی نبود، شاید شاهد اتفاق تلخی برای بازیکن جوان ذوب آهن بودیم.

بعدها رضا حبیب زاده درباره آن روز گفت که اگر رحمتی نبود، معلوم نبود که چه بر سرش می آمد و از او بابت کمک هایش تشکر کرد.

۶- پیرماریو موروسینی

 ۱۴ آوریل ۲۰۱۴ پیرماریو موروسینی بازیکن ۲۶ ایتالیایی تیم فوتبال لیورنو در بازی مقابل پسکارا در دقیقه ۳۱ بازی بر اثر ایست قلبی در زمین بازی درگذشت. بر اثر این اتفاق تمامی مسابقات آن هفته فوتبال ایتالیا لغو شد.

۷- ایکر کاسیاس 

ایکر کاسیاس، در سال ۲۰۱۹ میلادی و در سن ۳۷ سالگی، به هنگام حضور در تمرینات تیم فوتبال پورتو دچار سکته قلبی شد و به بیمارستان انتقال یافت. پس از این اتفاق کاسیاس توانست سلامتی خود را به دست آورد اما  مجبور شد فوتبال را کنار بگذارد و بعد از چند مدت دوری از مستطیل سبز از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 15969
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha