در پشت پرده صورت‌های مالی سازمان بورس چه می‌گذرد؟/کار  اشتباه سازمان بورس در زمینه سپرده گذاری  ۲ هزار میلیارد تومانی در بانک ها !

پس از انتشار صورت مالی سازمان بورس، عده‌ای از مسئولان و کارشناسان آن را به فال نیک گرفتند و بیان داشتند که چنین مسئله‌ای می‌تواند ضمن شفاف سازی صورت‌های مالی، سبب ارتقاء جایگاه سازمان بورس نیز شود، اما برخی دیگر به نحوه انتشار و نوع هزینه ها  منتقد بودند که چرا این سازمان باید طی سالی که گذشت هزینه‌های مصرفی اش بیش از هزینه‌های اجرایی اش باشد آن هم در شرایطی که حال بازار سرمایه چندان مساعد نبود.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سه شنبه هفته گذشته (۱۸ خرداد ۱۴۰۰) بود که شورای عالی بورس طی یک مصوبه‌ای تصویب کرد که براساس تصمیمات صورت گرفته در هیئت مدیره سازمان بورس، این سازمان قصد دارد به منظور شفافیت بیشتر عملکرد خود در سال ۹۹ یعنی صورت‌های مالی اش را انتشار دهد.

این بحث در حالی مطرح شد که  چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ صورت های  مالی سازمان بورس در سایت SHAFAF.SEO. IR منتشر شد.

پس از انتشار صورت مالی سازمان بورس، عده‌ای از مسئولان و کارشناسان آن را به فال نیک گرفتند و بیان داشتند که چنین مسئله‌ای می‌تواند ضمن شفاف سازی صورت‌های مالی، سبب ارتقاء جایگاه سازمان بورس نیز شود، اما برخی دیگر به نحوه انتشار و نوع هزینه ها  منتقد بودند که چرا این سازمان باید طی سالی که گذشت هزینه‌های مصرفی اش بیش از هزینه‌های اجرایی اش باشد آن هم در شرایطی که حال بازار سرمایه چندان مساعد نبود.

در پشت پرده صورت‌های مالی سازمان بورس چه می‌گذرد؟

در پشت پرده صورت‌های مالی سازمان بورس چه می‌گذرد؟

حال ما برای بررسی این مسئله با یکی از اعضای شورای عالی بورس و چند کارشناس ذی صلاح به گفت وگو نشستیم.

انتشار صورت های مالی سازمان بورس پس از سال ها انتظار 

سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر عده‌ای از فعالان بازار سرمایه در پی انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار بودند در حالی که مقدماتش هنوز به سبب وجود بعضی از شرایط مهیا نبود، اما در حال حاضر به خاطر موافقت‌های صورت گرفته از جانب رئیس سازمان بورس و اعضای هیئت مدیره  ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ این صورت‌های مالی انتشار یافت.

او افزود: معتقدم انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس علاوه بر شفافیت بیشتر بازار سرمایه به ارتقاء جایگاه سازمان بورس نیز کمک خواهد کرد.

واریز ۲ هزار میلیارد تومان از طریق سازمان بورس به صندوق تثبیت بازار سرمایه

عضو شورای عالی بورس گفت: در سال گذشته یک بخش بسیار بزرگی از کارمزدهای سازمان بورس طی مصوبه‌ای که در شورای عالی بورس به تصویب رسید به میزان ۲ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت تزریق شد.

سعید اسلامی بیدگلی گفت: به نظر می‌رسد اکنون باب انتشار صورت‌های مالی باز شده است و عدم انتشارش ضررهای بیشتری را نسبت به قبل داشته باشد؛ همچنین  تمام نهادهای دولتی، غیردولتی، حاکمیتی و عمومی باید صورت‌های مالی خود را به منظور شفاف سازی بیشتر منتشر کنند.

مخارج و حقوق اعضای سازمان بورس نیاز به شفاف سازی بیشتر دارد

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، درمورد انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس و ابهامات به وجود آمده در خصوص آن، اظهار کرد: متاسفانه صورت‌های مالی منتشر شده نشان از درآمد بالای سرانه کارمندان و افزایش مخارج سازمان بورس دارد، اما باید کمی منتظر ماند تا شفاف سازی‌های بیشتری صورت بپذیرد، اما همین که سازمان پس از سال‌ها قدم نخست را برای انتشار صورت‌های مالی برداشته خود می‌تواند یک گام مثبت در این زمینه باشد.

او بیان کرد: اینکه در آمد سازمان بورس علی رغم کاهش ۳۰ درصدی کارمزدها ۴ برابر شده نشان از افزایش حجم معاملات دارد، زیرا در ۶ ماه نخست سال برخلاف ۶ ماهه دوم شاهد افزایش حجم معاملات در بازار سرمایه بودیم، از طرف دیگر می‌توان گفت هرچه میزان معاملات روند صعودی داشته باشد درآمد سازمان نیز افزایش خواهد داشت.

کار  اشتباه سازمان بورس در زمینه سپرده گذاری  ۲ هزار میلیارد تومانی در بانک ها 

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود سازمان بورس ۲ هزار میلیارد تومانی را که در بانک‌ها سپرده گذاری کرده را به بازار سرمایه منتقل می‌کرد؟ گفت: سازمان بورس بهتر بود به جای آنکه در بانک‌ها سپرده گذاری کند به خرید اوراق قرضه می‌پرداخت و از آن طریق نقدینگی به بازار تزریق می‌کرد، مخالف سپرده گذاری بازار سرمایه در بانک‌ها هستم.

صفاری در خصوص واریز مبلغ ۲ هزار میلیارد تومانی که سازمان بورس به حساب صندوق تثبیت واریز کرد، گفت: تزریق مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان زمانی از جانب سازمان بورس صورت گرفت که هنوز بازار با ریزش ۴۸ درصدی مواجه نشده بود، اما شاهد بودیم پس از یک مدت شاخص با ریزش ۴۸ درصد مواجه شد و سازمان حدود ۸۰۰ میلیون تومان با زیان مواجه شد.

حقوق های نجومی سازمان بورس طبیعی است!

محمد علی احمد زاده اصل کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان درباره انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس که به دنبال خود حواشی را ایجاد کرد، اظهار کرد: اینکه عده‌ای می‌گویند در آمدی که طی سال گذشته کارمندان سازمان بورس اخذ کرده اند نجومی بوده است چندان تائید نمی‌کنم، زیرا برای یک نهاد نظارتی مبالغ مذکور چندان زیاد نیست، اما یک شرط اساسی دارد آن هم این است که حداقل به ازای مبلغی که دریافت می‌کنند برای بازار سرمایه کارایی داشته باشند و تا حدودی سر مقامی که به آن‌ها سپرده شده تثبیت شوند.

سازمان بورس برای آموزش به جای چاپ کتاب به  فضای مجازی روی آورد 

او در خصوص ۲۸ میلیارد تومانی که صرف چاپ کتاب‌های آموزشی در سازمان بورس شده است، افزود: باید خود مسئولان بخش خدمات و اطلاع رسانی بورس بهتر بدانند که اکنون طریقه آموزش بیشتر به کدام سمت رفته است و در همان زمینه تصمیم گیری کنند، به طور قطع اگر سازمان بورس در بجای آنکه به چاپ کتاب می پرداخت کمی آموزش را به سمت فضای مجازی سوق می داد  اکنون اوضاع بازار سرمایه این گونه نبود منابع مالی به راحتی هدر نمی‌رفت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اینکه علی رغم کاهش ۳۰ درصدی کارمزدها شاهد ۴ برابر شدن در آمد سازمان بورس در سال گذشته بودیم به خاطر آن است که ما در سالی که گذشت روزهایی را در ابتدای سال داشتیم که  حجم معاملات به ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

احمد زاده اصل گفت:  باید کامزدها همچنان روند کاهشی را در پیش بگیرند، زیرا مبالغی که در بازار سرمایه معامله می‌شوند به سمت تولید حرکت می‌کنند، معنای صحبتم این نیست که اصلا کارمزدی دریافت نشود بلکه باید  به نحوی وجه را دریافت کنند که معقولانه به نظر بیاید.

در پایان باید گفت درست است که برخی ابهامات در صورت های  مالی که سازمان بورس منتشر کرده، وجود دارد اما همین که پس از سال ها این امر را با تلاش و پیگیری فعالان بازار بالاخره عملی کرده است خود می تواند یک گام مثبتی در روند بهبود شفافیت و ارتقاء جایگاه سازمان بورس باشد. 

اما برخی از اخبار نشان از آن که انتشار صورت های مالی سازمان در سال های آینده بازهم بسته به تصمیم هیئت میره سازمان دارد اما این انتظار از شورای عالی بورس می رود که هرچه سریع تر چنین طرحی را که یکبار اجرایی شد را تصویب کند تا در سال های پیش رو نیز این امر رخ دهد.

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 15959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha