طرح عرضه تمام زنجیره فولاد در بورس کالا در نوبت دوباره بررسی صحن مجلس

عضو کمیسیون صنایع و معادن از قرار گرفتن طرح عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا از حلقه ابتدا تا انتها در نوبت بررسی صحن علنی مجلس برای بار دوم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری رادار اقتصاد به نقل از به نقل از بورس پرس، روح‌ الله عباسپور با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن طرحی را به تصویب رسانده که همه زنجیره فولاد از حلقه ابتدایی تا انتهایی در بورس کالا عرضه شود به تسنیم گفت: این طرح پس از تصویب در صحن مجلس برای اصلاحاتی به کمیسیون صنایع بازگشت و پس از تصویب در کمیسیون متبوع مجدد در نوبت رسیدگی صحن قرار گرفته است.

وی افزود: ضرورت تهیه و تدوین این طرح از آنجا شکل گرفت که با وجود تکلیف قانونی فولادسازان برای عرضه تولیدات در بورس کالا، شرکت ها حدود ۲۰ درصد از محصولات را در بورس عرضه می کردند و ۸۰ درصد مابقی را به عرضه خارج از بورس و صادرات اختصاص می دادند. این در حالی بود که صنایع پایین‌ دستی داخلی، حداقل به ۱۵ میلیون تن فولاد برای تولید محصول نیاز داشته و دارند و سال گذشته باوجود عدم رفع نیاز بازارهای داخلی به محصولات فولادی، تولیدات فولاد سازان به خارج صادر ‌شد.

این نماینده مجلس با اشاره به آغاز عرضه محصولات معدنی در بورس کالا ادامه داد: راه هموار و اقتصادی برای زنجیره تولید، عرضه کل محصولات در بورس کالا است که این رویداد علاوه بر شفاف سازی مبادلات و ورود همه فولادی ها به بورس از ویژه خواری در حلقه‌های بعدی و صنایع پایین‌دستی نیز پیشگیری می کند که عمدتاً ناشی از قیمت‌های بسیار ارزان محصولات معدنی طی سال‌های گذشته تحت عناوینی همانند یارانه، کمک و ... به صنایع فولادساز و صنایع پایین دستی است. دولت به فولاد سازان کمک می‌کرد تا مواد اولیه مورد نیاز را ارزان دریافت کنند و محصولات فولادی را تأمین و با قیمت مناسب در اختیار صنایع خودروسازی، لوازم‌خانگی و ساختمانی قرار دهند.

عباسپور عنوان کرد: اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، خلاف هدف‌ گذاری‌ها بود. زیرا فولادسازانی که مواد اولیه ارزان دریافت کرده بودند در نهایت محصولات فولادی را متناسب با نرخ‌های جهانی فروختند و اگر هم نرخ های فولادی ها ارزان تر از نرخ های جهانی بود در پایان حلقه های بعدی محصول را با قیمت بالا راهی صنایع خودروسازی، لوازم‌خانگی و مسکن کردند. این مسئله باعث شد کمیسیون صنایع مجلس طرحی را آماده کند که در صحن یک نوبت تصویب شده و در کمیسیون صنایع نیز بررسی و به تصویب رسیده و اکنون برای بررسی جزئیات در نوبت رسیدگی در صحن قرار دارد.

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
کد خبر: 15946

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha