واکنش بازار ارز به ادامه دار شدن مذاکرات وین /سکه ثابت ماند، دلار افزایش یافت

در بین فعالان بازار خبرهایی رد و بدل می‌شود مبنی بر اینکه آمریکا تا قبل از تعیین شدن نتیجه انتخابات ایران از توافق جدی پرهیز خواهد کرد، قیمت دلار تحت تاثیر این اخبار به محدوده نوسان قبلی بازگشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  اقتصادنیوز، دلار امروز کار خود را با رشد ۲۳۰ تومانی نسبت به روز گذشته آغاز کرد و روی ۲۳ هزار و ۸۷۰ تومان قرار گرفت.قیمت دلار آمریکا روز گذشته زیر مرز ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان می‌کرد و در ساعات انتهایی معاملات روی ۲۳ هزار و ۶۴۰ تومان قرار گرفته بود.

قیمت دلار امروز به محدوده نوسان قبلی برگشت و بین ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان و ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان قرار گرفت. به نظر تحلیل‌گران مرزهای ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان و ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان مرزهای مهم پایینی و بالایی دلار در هفته‌های اخیر بودند. 

به هر روی قیمت دلار در ادامه افزایش یافت و در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۲۴ هزار و ۵۰ تومان ایستاد.

ادامه‌دار شدن مذاکرات و واکنش بازار ارز

اخبار مورد توجه فعالان بازار حاکی از آن است که به نتیجه رسیدن مذاکرات نیاز به زمان دارد. عراقچی، رئیس تیم مذاکراه کننده ایران احتمال نمی‌دهد که در هفته جاری جمع‌بندی نهایی در وین محقق شود، وی می‌گوید "بدون رسیدن به خواسته‌های، اصلی توافق نخواهیم کرد".

طرف‌های غربی نیز می‌گویند چند هفته برای رسیدن به مذاکرات وقت نیاز است. بر این اساس اگر افت روز گذشته قیمت دلار و از دست رفتن مرز ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی را تحت تاثیر خبر شروع دور جدید مذاکرات بدانیم، بازگشت آن به محدوده نوسان قبلی را می‌توان با اخبار مربوط به ادامه‌دار شدن مذاکرات مرتبط دانست.

البته احتمال دارد بخش عمده نوسان‌های اخیر تحت تاثیر استفاده نوسان‌گیران از اخبار و جوسازی‌ ایشان اتفاق افتاده باشد.

آیا نتیجه مذاکرات قبل از انتخابات مشخص می‌شود؟

اخیرا خبرهایی توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده، مبنی بر اینکه توصیه‌هایی به طرف آمریکایی شده است تا مذاکرات را به بعد از انتخابات ایران موکول کنند تا تکلیف روشن باشد، تحلیل‌گران معتقدند آمریکایی‌ها این توصیه را جدی گرفتند و از هرگونه توافق مهم تا قبل از تعیین نتایج انتخابات پرهیز خواهند کرد.

در  نتیجه این دیدگاه که مذاکرات به احتمال زیاد قبل از انتخابات به نتیجه نمی‌رسد در حال تقویت شدن است. با وجود این دیدگاه بازگشت دلار به محدوده قبلی و ادامه رفتار نوسان کم‌دامنه تا تعیین مسیر قطعی مذاکرات قابل درک است. در این صورت حداقل آمریکایی‌ها تاثیرپذیری مذاکرات از نتایج انتخابات را در نظر می‌گیرند و روند حرکت بازار با نتیجه انتخابات در هم تنیده شده است.

1370150565

پایین بودن تقاضا و نوسان کم در بازار سکه

سکه نیز در روز تعطیلی بازارهای جهانی کار خود را با روند صعودی شروع کرد. سکه عصر روز گذشته روی ۱۰ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان قرار گرفته و مرز ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را از دست داده بود.

اما سکه امامی امروز کار خود را با قیمت ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان آغاز کرد. دلار آمریکا در ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه صبح به وقت ایران روی ۲۳ هزار و ۹۶۰ تومان قرار داشت و به ۲۴ هزار تومان نزدیک شده بود.

با احتساب قیمت ۱۸۷۸ دلار برای طلای جهانی اندازه حباب سکه ۰.۵۳ درصد محاسبه می‌شد. نکته قابل توجه در بازار سکه ثابت بودن قیمت در طول معاملات صبح بود. در حالی که دلار در طول معاملات صبح به طور کلی مسیر صعودی را دنبال کرد و به ۲۴ هزار تومان نزدیک شد، قیمت سکه تا ظهر امروز ثابت بود و روی ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قرار داشت.

البته سکه در ساعت ۱۳ امروز  روی ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار گرفت. احتمالا ثبات سکه در طول معاملات صبح با پایین بودن سطح تقاضا در این بازار ارتباط داشت.

در هفته‌های اخیر نیز رفتار قیمتی سکه حاکی از آن بود که نسبت به دلار واکنش‌های قیمتی احساسی کمتری نشان می‌دهد و در انتظار تعیین شدن مسیر قطعی مذاکرات و به تبع آن دلار است و البته از طلای جهانی نیز تاثیر می‌گیرد.

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
کد خبر: 15944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha