نتیجه مذاکرات وین بورس را تکان می دهد؟

تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه گفت: گمان می کنم اخبار مذاکرات وین دیگر تاثیری ویژه ای بر بازار سهام نداشته باشد چراکه اخبار برجام دیگر بیات شده است و جذابیت آن در بحبوحه سال ۹۲ بود و پس از گذشت این همه سال از نخستین مذاکرات و کش‌مکش‌هایی که در سال‌های بعد از آن به وجود آمد، جذابیت و تازگی آن را از بین برده است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  ششمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ درباره لغو تحریم های آمریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام در روز شنبه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد. و در این میان عده ای معتقدند که این موضوع اثر بسزایی در بازار سهام دارد و برخی هم بر این باورند که موضوع برجام بارها در کشور مورد بحث قرار گرفته و بورس واکنش چشم گیری به آن نخواهد داشت.

برخی از صاحب نظران معتقدند که یکی از ابهامات کنونی بازار مربوط به نتیجه تحریم‌هاست و تا زمان مشخص نشدن نتیجه مذاکرات مربوط به برجام، روند قوی در بورس شکل نخواهد گرفت. همچنین نباید به همه سهم‌ها در بازار با یک چشم نگاه کرد، رفع تحریم ها برای برخی از شرکت‌ها مفید است، اما سودآوری برخی دیگر از شرکت‌ها را کاهش خواهد داد.

 این امر قابل انکار نیست که یکی از مهم‌ترین دلایل نوسان منفی این روزها بازتاب اخبار آغاز دور جدید مذاکرات برجامی بوده که هم بر ریسک موجود در اقتصاد کشور اثرگذار خواهد بود و هم می تواند نرخ ارز را دستخوش تغییر کند. با خبر لغو برخی از تحریم‌های آمریکا علیه چند فرد و شرکت ایرانی که می‌تواند قدمی مثبت در جهت کاهش تنش میان ایران و قدرت‌های جهانی بر سر موضوع یاد شده باشد. اینطور که به نظر می‌آید اگر در روزها و هفته‌های پیش‌رو شاهد افزایش اقداماتی از این دست باشیم، این احتمال که افزایش تعداد تحریم‌های لغوشده بتواند اثر منفی بر قیمت سهام بگذارد دور از انتظار نیست. در ادامه به بررسی اثر برجام بر روی بازار سهام پرداختیم که به شرح زیر است.  

مازیار فتحی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: پیش بینی می شود وضعیت کنونی بورس تا دو ماه پس از انتخابات (تا اواسط مرداد ماه) که دولت هنوز بر سرکار است، ادامه دار باشد و فراز و فرود خاصی را تجربه نکند. تنها احتمال صعودی شدن بورس در این برهه زمانی مربوط به برداشت توشه اخر دولت از این بازار می شود.

وی در خصوص تاثیر مذاکرات وین در بازار سرمایه بیان کرد: گمان می کنم اخبار مذاکرات وین دیگر تاثیری ویژه ای بر بازار سهام نداشته باشد چراکه اخبار برجام دیگر بیات شده است و جذابیت آن در بحبوحه سال ۹۲ بود و پس از گذشت این همه سال از نخستین مذاکرات و کش‌مکش‌هایی که در سال‌های بعد از آن به وجود آمد، جذابیت و تازگی آن را از بین برده است.

فتحی بیان کرد: اخبار مذاکرات وین در سال ۹۲ تاثیر بسزایی بر بازار سهام داشت چراکه در آن سال دولت به تازگی عوض شده بود و دولت جدیدی با رویکرد متفاوتی وارد عرصه اقتصادی شده بود؛ به طور کلی فضای سیاسی ایران در کشور و بین الملل دست خوش تغییرات بسیاری شد.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: در آن زمان با اینکه هنوز اتفاق خاصی برای ایران نیفتاده بود اما اسم و جو برجام هم تاثیر بزرگی در بازار سهام گذاشت و یکی از مهمترین دلایل رشد بازار سهام در سال ۹۲ این موضوع بود.

فتحی اضافه کرد: در تیر ماه سال ۹۴ با اینکه همین برجام به ثمر رسید و به نتایج قطعی حاصل شد اما هیچ تغییری بخصوصی را در بازار سهام شاهد نبودیم.

وی افزود: حدود ۶ ماه بعد یعنی در زمستان ۹۴ توافقات واقعا اجرایی شد و فقط اسم و جو خبری نبود اما بازهم دیدیم که این توافق بی فایده بوده و عملا هیچ فایده‌ای برای اقتصاد کشور ندارد. قطعا الان که سال های زیادی از آن گذشته جوهای گفتاری و قطعی شدن و حتی اجرای آن هم نمی تواند تاثیر روانی خاصی بر بازار بگذارد و بازار سهام دیگر تاثیر بسازی از آن نمی‌گیرد.

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 15942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha