گوگل، آمازون، فیس بوک و اپل بر لبه پرتگاه تجزیه

گروهی از نمایندگان مجلس آمریکا ۴ لایحه ارائه کرده اند که در صورت تصویب علاوه بر تجزیه شرکت های بزرگ، عملیات ادغام توسط آنها را نیز ارزیابی می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از رویترز، گروهی از نمایندگان مجلس آمریکا ۴ لایحه جدید با هدف کنترل قدرت شرکت‌های بزرگ فناوری ارائه کرده‌اند که یکی از آنها در صورت تصویب به تجزیه شرکت‌های مذکور منجر می‌شود. طبق اطلاعات موجود، دو لایحه به چالش شرکت‌های بزرگی مانند آمازون و گوگل مربوط هستند که نخست پلتفرمی برای کسب و کارهای دیگر ایجاد و سپس خود با آنها رقابت می‌کنند.

از سوی دیگر شرکت‌ها نمی‌توانند مالک زیرمجموعه‌هایی باشند که در پلتفرم آنها فعال هستند و با کسب و کارهای دیگر رقابت می‌کنند. این امر احتمالاً شرکت‌های بزرگ فناوری را وادار می‌کند تا دارایی‌هایشان را بفروشند.

در یک لایحه دیگر اشاره شده اقدام شرکت‌ها برای ارجحیت دادن محصولات خودشان بر دیگر کالا و سرویس‌های موجود در پلتفرم شان غیر قانونی است و نقض آن جریمه ای شامل ۳۰ درصد درآمد سالانه کسب و کار را در پی خواهد داشت.

لایحه سوم از شرکت‌های فناوری می‌خواهد از هرگونه ادغام خودداری کنند مگر آنکه نشان دهند شرکت خریداری شده رقیب هیچیک از محصولات یا سرویس‌های موجود در پلتفرم شان نیست.

لایحه چهارم پلتفرم‌ها را وادار می‌کند تا به کاربران اجازه دهند در صورت تمایل اطلاعاتشان را به مکان دیگری (از جمله کسب وکار رقیب) منتقل کنند.

علاوه بر ۴ لایحه گفته شده، لایحه پنجمی نیز وجود دارد که از وزارت دادگستری و کمیسیون فدرال تجارت می‌خواهد قانونی بودن عملیات‌های ادغام شرکت‌های بزرگ را ارزیابی کند و بودجه این سازمان‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

پرامیل جایاپال یکی از سناتورهای حامی این اقدام می‌گوید: از آمازون و فیس بوک گرفته تا گوگل و اپل، کاملاً واضح است که این شرکت‌های فناوری چنان بزرگ شده‌اند که نظارت بر آنها مشکل شده است.

این درحالی است که اتاق بازرگانی آمریکا به شدت با روند اقدامات ذکر شده در لایحه مخالف است. نیل بردلی یکی از اعضای این اتاق در بیانیه‌ای اعلام کرد: لوایحی که به جای تمرکز روی روش‌های کسب و کاری، شرکت‌های خاصی را هدف می‌گیرند، سیاست گذاری بد به حساب می آیند و ممکن است غیر قانونی اعلام شوند.

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 15935
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha