آیا فصل مجامع شرکتها ناجی بورس می شود؟/سهامداران نباید انتظار رشد یا اُفت شدید داشته باشند

کارشناسان بازار سرمایه با توجه به نزدیکی مجامع روند خوبی را برای بورس پیش بینی می‌کنند.کارشناس بازار سرمایه، در مورد پیش بینی وضعیت بورس در هفته آینده گفت: بازار، روز چهارشنبه را منفی آغاز کرد و بعد از آن وضعیتش بهتر شد که علت این امر گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.با نزدیکی به فصل مجامع پیش بینی ما این است که در هفته آینده بازار برآیند صعودی داشته باشد، یعنی در نهایت شاخص کل از عدد ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد بالاتر برود و اینکه سهام‌های شاخص ساز به علت نزدیک شدن به فصل مجامع سود خوبی را تجربه کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد  این طور به نظر می‌آید که بازار سرمایه در هفته آتی شروع طوفانی نداشته باشد و سهامداران نباید انتظار رشد یا اُفت شدید داشته باشند و معاملات متعادل انجام شود، با توجه به نزدیک بودن فصل مجامع امیدواریم شرایط خوبی برای بازار در هفته‌های آتی رخ دهد.

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد پیش بینی وضعیت بورس در هفته آینده گفت: بازار، روز چهارشنبه را منفی آغاز کرد و بعد از آن وضعیتش بهتر شد که علت این امر گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.

وی افزود: در گزارش آژانس آمده بود، که فعالیت‌های هسته‌ای ما نزدیک به ساخت سلاح‌های هسته شده است، که این قضیه ممکن است مقداری بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

عمیدی اظهار کرد: با نزدیکی به فصل مجامع پیش بینی ما این است که در هفته آینده بازار برآیند صعودی داشته باشد، یعنی در نهایت شاخص کل از عدد ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد بالاتر برود و اینکه سهام‌های شاخص ساز به علت نزدیک شدن به فصل مجامع سود خوبی را تجربه کنند.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در بازار ارز نیز دلار در قیمت ۲۳ یا ۲۴ هزار تومانی ایستادگی می‌کند و این خودش برای سهام‌های کامودیتی محور و صادراتی سیگنالی مثبت است، در وضعیت داخلی نیز شرکت‌ها با افزایش قیمت رو به رو هستند، مثل شکر و سیمان که دارای افزایش نرخ بودند، که افزایش نرخ، باعث می‌شود شرکت‌ها را از نظر سود عملیاتی بالا بروند، خود این امر یک جو مثبت برای بازار ایجاد می‌کند.

عمیدی تصریح کرد: اتفاق مثبت دیگری که ممکن است در هفته دیگر رخ دهد، کاهش نرخ سود بین بانکی است و ممکن است این روند ادامه دار باشد، در صحبت کاندیداها هم به بورس توجه شایانی شده است و تمامی کاندیداها هدفشان کاهش نرخ سود بین بانکی و بانکی است و کاهش سود نرخ بانکی باعث افزایش p/e می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صنایع گفت: صنایع بانکی، معدنی، فولاد و پتروشیمی وضعیت خوبی را خواهند داشت و باید دقت کرد که مشکل مالیاتی شرکت‌ها رفع شد که با توجه به این قضیه خود این شرکت‌ها هم وضعیت خوبی را دنبال خواهند کرد.

بازار سرمایه در روندی متعادل است 

مهدی رادان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با پیش بینی وضعیت بورس در هفته آینده گفت: بازار سرمایه در یک شرایط تعادلی است، اما به دلیل ابهامات ناشی از وضعیت انتخابات، مذاکرات و قیمت دلار، رشد قابل توجهی را نمی‌توان در قیمت سهام متصور بود.

وی افزود: بازار به یک شرایط نسبتا تعادلی رسیده است، به نظر می‌رسد که بازار تا برطرف شدن ابهامات گفته شده در این تعادل باقی بماند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که وضعیت شاخص کل؛ هم وزن و فرابورس در هفته آتی به چه صورت است؟ بیان کرد: مسیر شاخص کل بورس و فرا بورس از هم جدا نیست و معمولا تفاوتی زیادی با هم ندارند، اما، چون بازار در حالت تعادلی است، ممکن است در هفته آینده شاخص ۵۰ هزار واحد مثبت یا منفی را تجربه کند.

رادان در پاسخ به این پرسش که صنعت‌های مختلف در هفته آینده چه وضعیتی را دنبال می‌کنند؟ اظهار کرد: وضعیت صنایع تا حدودی به قیمت دلار بستگی دارد که هر روز شاهد اخبار ضد و نقیض و بحث‌هایی در رابطه با مذاکرات و رفتار بانک مرکزی هستیم.

وی گفت: در صورت رشد قیمت دلار و نیز با توجه به مثبت بودن قیمت نفت صنایعی نظیر پتروشیمی‌ها و صنایع معدنی و فولادی می‌توانند تحرکاتی را تجربه کنند، البته نزدیک بودن مجامع هم در این قضیه بی تاثیر نیست.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مجامعی که سود نقدی خوبی دارند، نمادهایشان می‌توانند شرایط مناسبی را داشته باشند.

در پایان با توجه به گفته‌های کارشناس‌ها به این نتیجه می‌رسیم که بازار در حالت نسبتا متعادلی قرار دارد، چون شرکت ها وضعیت بنیادین خوبی دارند و فصل مجامع نزدیک است باید منتظر روند مثبت ملایمی در بازار سرمایه باشیم.

۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 15856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha