قانونی که اجازه می دهد میلیاردرهای آمریکایی مالیات ندهند!

در سیستم مالیاتی آمریکا اموالی که ارزششان متغیر است مشمول مالیات نمی‌شوند. این قانون باعث شده تا رئیس آمازون و مدیر تسلا تا کنون در چند سال گذشته حتی یک سنت مالیات پرداخت نکرده باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دویچه وله جف بزوس رییس مولتی میلیاردر آمازون در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ حتی یک سنت مالیات پرداخت نکرده است.

ایلان ماسک رییس شرکت خودروسازی تسلا و دیگر میلیاردرهای آمریکایی نیز در سال ۲۰۱۸ هیچ مالیاتی نپرداخته است.

مایکل بلومبرگ شهردار سابق نیویورک، کارل ایکان، سرمایه‌گذار و جرج سوروس رییس بنیاد سوروس و سرمایه‌گذار در امور بشردوستانه نیز بی سر و صدا از پرداخت مالیات طفره می‌روند.

پلت فرم تحقیقاتی پروپابلیکا این داده‌ها را از اداره درآمد داخلی سازمان امور مالیاتی آمریکا IRS به دست آورده و در گزراشی منتشر کرده است. طرفه آنکه براساس قوانین مالیاتی آمریکا استراتژی پرهیز از پرداخت مالیات غیرقانونی نیست؛ قوانینی که باعث سودبری ثروتمندان زیادی در این کشور است.

 بر اساس این قوانین دارایی‌هایی که ارزش آنها متغیر است مثل اوراق بهادار و یا املاک مشمول مالیات نمی‌شوند. این دارایی‌ها تنها مشمول مالیات حاصل از فروش می‌شوند.

گزارشی که موسسه پرو پابلیکا درباره مالیات‌دهی در آمریکا منتشر کرده، نشان از نقض این شعار اساسی سیستم مالیات در آمریکاست که می‌گوید "ثروتمندترین آمریکایی‌ها باید بیشترین مالیات را پرداخت کنند". این گزارش همچنین نشان داده که تفاوت میان ثروتمندترین آمریکایی‌ها و سایر اقشار رو به افزایش است.

یک سناتور مقابل ثروتمندان

سناتور الیزابت وارنر از حزب دموکرات می‌گوید: «سیستم مالیاتی ما بر اساس حق بیشتر میلیاردرها تنظیم شده که اموالشان را در درآمدشان حساب نمی‌کنند، آنگونه که خانواده‌های کارگری این کار را می‌کنند.»

به گفته این سناتور دموکرات، آمریکا نیاز به مالیات ثروتمندان دارد تا "سوپر میلیاردرها بالاخره مجبور شوند سهم‌شان را بپردازند".

وارنر سال‌هاست که برای بالا بردن مالیات ثروتمندان تلاش می‌کند. او می‌خواهد ارزش دارایی‌های این افراد از قبیل اوراق بهادار و املاک نیز جزو درآمدشان محسوب شده و مشمول مالیات شود.

روزنامه‌نگاران تحقیقی نمی‌توانند به مدارک و اسناد مخفی مالیاتی دسترسی داشته باشند. اما وزارت خزانه‌داری آمریکا در تلاش است تا بتواند به این بخش از برگه‌های مالیاتی دسترسی پیدا کند.

بازرس کل وزارت خزانه‌داری آمریکا، پلیس فدرال اف‌بی‌آی و دادستانی واشنگتن در حال حاضر این امر را بر عهده گرفته‌اند. سازمان امور مالیاتی نیز به دنبال راه نفوذی در این سیستم است چرا که افشای اسرار محرمانه دولتی غیرقانونی است.

۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 15778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha