فرصتی برای ورود پول‌های پارک‌شده به بورس

بورسی‌ها بهترین زمان برای حفظ ارزش پول و کسب بازدهی معقول در این بازار را زمانی می‌دانند که سایه اصلاح بازار از تابلوی بورس در حال رخت بستن باشد و ضمن آنکه دیگر بازارهای موازی به‌خصوص بانک‌ها نیز فتیله نرخ‌های خود را پایین کشیده باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛  نرخ سود بین‌بانکی اندکی کاهش داشته و این کاهش، خوش‌بینی‌هایی نسبت به بهبود وضعیت بازار سرمایه ایجاد کرده است.

حمیدرضا جیهانی، نایب‌رئیس هیات مدیره و مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان فراز بیان کرد: ماجرای نرخ سود بین‌بانکی، متفاوت از نرخ سود بانکی است که به سپرده‌گذاران بانک‌ها پرداخت می‌شود. نرخ سود بین‌بانکی حاصل تعاملات و معاملات بین بانک‌ها است که برای تأمین مالی کوتاه‌مدت و جذب نقدینگی بین خود، آن نرخ را اعمال می‌کنند. ولی چنانچه نرخ سود بین‌بانکی پایین‌تر از نرخ مصوب سود سپرده‌گذاران در بانک‌ها باشد، در بلندمدت منجر به کاهش قیمت تمام‌شده پول برای بانک‌ها شده و درنتیجه، بانک‌ها در فضای رقابتی به سپرده‌گذاران خود (حتی مشتریان بزرگ) سودهای بالاتر از نرخ مصوب پرداخت نخواهند کرد. زیرا بانک‌ها به‌راحتی می‌توانند از طریق بازار بین‌بانکی، تأمین مالی کنند و نیازی به پرداخت سودهای بالاتر به سپرده بزرگ نخواهند داشت.

وی ادامه داد: این شرایط برای بورس اتفاق بسیار خوشایندی تلقی می‌گردد چراکه بانک‌ها همواره با بورسی‌ها رقابت جدی دارند. درنهایت با کاهش نرخ سود بین‌بانکی، نرخ سود سپرده‌های بانکی هم کاهش‌یافته و سپرده‌گذاران بانک‌ها به دنبال بازاری جایگزین برای ورود و کسب بازدهی بالاتر خواهند بود. به‌ویژه آنکه به سبب قانون اخذ مالیات از بازارهای مسکن و خودرو و ...، بورس جذاب‌ترین گزینه برای جذب نقدینگی خارج‌شده از بانک‌ها خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلیل کاهش نرخ سود بین‌بانکی گفت: اظهارنظر در این مورد به این سادگی امکان‌پذیر نیست. در نظر داشته باشید که کاهش نرخ سود بین‌بانکی، روی بازار بدهی هم اثرگذار خواهد بود. برای مثال در ۲ هفته ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال، به دلیل کاهش مطلوبیت و کاهش تقاضای اوراق بدهی، با افت نرخ بازدهی اوراق اخزا مواجه شدیم. با این تفاسیر، به‌رغم آنکه در بودجه سال ۱۴۰۰، دولت باید حداقل ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق در بورس عرضه کند، برای فروش روزانه ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق هم با مشکل مواجه است.

وی افزود: با این شرایط امیدواریم با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی،  منابع پارک شده در خارج از بورس، دوباره وارد این بازار شود. یکی از چالش‌ها و مشکلات جدی این بازار در ۱۰ ماه اخیر، کمبود نقدینگی در بازارسرمایه بوده است. با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، انتظار می‌رود نقدینگی مجدداً راهی بورس شود.

جیهانی در مورد زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری در بورس  اظهار کرد: با توجه به روند اصلاح ۱۰ ماهه بازار سرمایه و کاهش شدید ریسک‌های سیاسی و ریسک‌های سیستماتیک در ایام اخیر و همچنین با توجه به حجم نقدینگی، بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در بورس و حفظ ارزش پول و کسب بازدهی معقول از این بازار است.

۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 15756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha