السالوادور بیت کوین را به‌عنوان پول به رسمیت می‌شناسد

رئیس جمهوری السالوادور اعلام کرد که طرحی را برای به رسمیت شناختن بیت کوین به‌عنوان واحد پول قانونی و ابزار رسمی تبادل به نهاد قانون‌گذاری این کشور ارائه خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از کوین دسک، نجیب ابوکیله (Nayib Bukele‎)، رئیس جمهوری السالوادور، در ویدئویی که روز شنبه منتشر شد اعلام کرد که در حال تدوین طرحی برای به رسمیت شناختن بیت کوین به‌عنوان پول قانونی است و این هفته آن را تسلیم مراجع قانون‌گذار خواهد داد.

جک مالرز (Jack Mallers)، از شرکت زاپ (Zap)، این خبر را در کنفرانس سال ۲۰۲۱ بیت کوین در میامی اعلام کرد و گفت که شرکت او در حال همکاری با ابوکیله برای اجرای یک طرح در این زمینه است.

این طرح باید توسط مجلس قانون‌گذاری السالوادور بررسی شود، اما با توجه به اینکه حزب پوپولیست ابوکیله کنترل کامل این نهاد را در دست دارد، تصویب آن قطعی به نظر می‌رسد.

تصویب این طرح و تبدیل آن به قانون احتمالاً السالوادور را به اولین کشوری تبدیل می‌کند که بیت کوین را به رسمیت شناخته است. متن کامل این طرح هنوز در دسترس قرار نگرفته است.

مالرز گفت:

فعلاً السالوادور قرار است اولین کشور بیت کوین باشد و اولین کشوری که بیت کوین را پول قانونی می‌داند و با آن به‌عنوان یک ارز جهانی رفتار کرده و در ذخیره ارزی خود جای می‌دهد.

اما هنوز مشخص نیست برای این کشور شدیداً فقیر آمریکای مرکزی که ازلحاظ مالی ناپایدار است و ۷۰ درصد از مردم آن حساب بانکی ندارند، «اولین کشور بیت کوین» بودن چه معنایی دارد. آمارها نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی السالوادور در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۴.۶ میلیارد دلار بوده است.

او گفت:

ابوکیله، سیاستمدار ۳۹ ساله، در این ویدئو ادعا کرد که طرح او برای هزاران نفر از مردم این کشور که فاقد حساب بانکی هستند، مزایای کوتاه‌مدت دارد. وی همچنین ادعا کرد که این طرح ایجاد شغل خواهد کرد.

او همچنین افزود:

امیدواریم که این تصمیم در میان‌مدت و بلندمدت بتواند به ما کمک کند تا بشریت را حداقل کمی در مسیر درست هدایت کنیم.

مالرز این اعلام ابوکیله را مقابله با «گسترش پولی بی‌سابقه» توصیف کرد و بانک مرکزی آمریکا را متهم کرد که با چاپ بی‌حدوحصر دلار باعث «سرکوب بازارهای نوظهور» مانند اقتصاد دلاریزه‌شده السادور می‌شود.

در گزیده کوتاهی از آنچه به نظر می‌رسید بخشی از طرح ابوکیله باشد، با مضمون مشابهی آمده است:

بانک‌های مرکزی به‌طور فزاینده‌ای اقداماتی انجام می‌دهند که ممکن است به ثبات اقتصادی السالوادور آسیب برساند.

در بخش دیگری می‌خوانیم:

برای کاهش تأثیر منفی اقدامات بانک‌های مرکزی، ضروری است که گردش یک ارز دیجیتال با عرضه‌ای که توسط هیچ بانک مرکزی قابل کنترل نیست و فقط بر اساس معیارهای عینی و قابل‌محاسبه تغییر می‌یابد ، قانونی شود.

به نظر می‌رسد که این معیارها با بیت کوین که یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز، با سقف عرضه محدود، بدون تابعیت و با عمر یک‌دهه‌ای است مطابقت داشته باشد.

طرح السالوادور کاملاً مغایر با چشم‌انداز رقابتی نسبت به پول است که در بانک‌های مرکزی در حال شکل‌گیری است. حدود ۸۰ درصد از بانک‌های مرکزی جهان در اقدامی برای انطباق بیشتری پول فیات با اقتصاد دیجیتال، در حال انجام مطالعه روی ارزهای دیجیتال ملی (CBDC) هستند.

اما هیچ‌یک از بانک‌های مرکزی پیاده‌سازی این چشم‌انداز را از طریق یک ارز دیجیتال که خارج کنترل خودشان باشد، تاکنون به‌صورت جدی بررسی نکرده‌اند.

تجربه السالوادور

نرم‌افزار پرداخت مالرز استرایک (Mallers ’Strike) که روی شبکه لایتنینگ بیت کوین ایجاد شده، در سال جاری میلادی در السالوادور راه‌اندازی شد و مالرز مدعی است که در زمان اوج فعالیت این نرم‌افزار در این کشور، ۲۰,۰۰۰ نفر وارد این پلتفرم شده‌اند.

مالرز در یک سخنرانی احساسی در کنفرانس بیت کوین گفت که مأموریت شرکت زاپ خدمت به مردم در اقتصادهایی است که به اعتقاد او بیشترین آسیب را از تورم پولی بانک مرکزی دیده‌اند.

او اظهار داشت:

ما می‌خواهیم پرداخت‌های برون‌مرزی را رایگان کنیم. ما می‌خواهیم مشکل حواله را برای جاهایی که بیشترین نیاز را به آن دارند، حل کنیم.

مالرز همچنین گفت که شرکت زاپ یک دفتر مرکزی را با همکاری شرکت بلاک استریم (Blockstream) در السالوادور افتتاح خواهد کرد.

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳
کد خبر: 15687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha