وعده‌های انتخاباتی نامزدها عملیاتی نیست/ بورس درگیر تحرکات مثبت کوچک

متخصص بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش حجم و ارزش معاملات به خاطر تحرکات مثبت کوچک در بازار است، مطرح کرد: وعده‌های انتخاباتی نامزدها عملیاتی نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ بازار سرمایه در اولین روز معاملاتی هفته توانست یکی از روزهای سبز خود را پشت سر بگذارد و با رشدی آرام و کم‌جان، شاخص کل به یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحد نزدیک‌تر شد. امروز صنایع خودروسازی و فرآورده‌های نفتی به صورت روان معامله می‌شدند، اما تک‌سهم‌ها و سهم‌های کوچک بازار بیشتر مورد معامله قرار گرفتند. به گفته کارشناسان بالا رفتن حجم عرضه در دو روز اخیر معاملات نسبت به هفته‌های گذشته نشانه خوبی است که می‌تواند بازار سهام را به آینده امیدوار کند.

در جریان معاملات امروز، شاخص کل از ابتدا روی ریل صعودی قرار داشت و تمام در همان دقایق ابتدایی ۵ هزار واحد پیش رفت، اما در ادامه، این فروشنده‌های بازار بودند که با روان‌تر شدن معاملات پا به عرصه گذاشتند و با فروش برخی از سهم‌های خود کمی در حرکت شاخص وقفه ایجاد کردند. به طور کلی، شاخص کل امروز با رشد اندک ۸ هزار و ۱۵۷ واحدی تا انتهای معاملات، به یک میلیون و ۱۵۷ هزار و ۲۳۰ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز امروز بیشتر تحت تأثیر صنایع غذایی بود؛ به نحوی که از همان ابتدا رشد خود را آغاز کرد و ابتدا با شیبی تند و سپس با شیبی ملایم به حرکت خود ادامه داد. این شاخص تا انتهای معاملات، یک‌هزار و ۷۹۲ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۳۸۳ هزار و ۸۲۹ واحد قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی، اما امروز بیشتر تحت تأثیر پایین آمدن قیمت فلزات در بازارهای جهانی بود و امروز با رشد اندک ۴ هزار و ۲۷۶ واحدی، رقم ۹۲۹ هزار و ۳۰ واحد را نشان داد.

امروز، نمادهای «غکورش»، «شپنا»، «غزر»، «فملی»، «خودرو»، «شتران» و «ثبهساز» پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. صنایع غذایی، خودرو و فلزات اساسی نیز بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، اما نمادهای «فولاد»، «تاپیکو»، «شپدیس»، «خودرو»، «شپنا»، «فارس» و «نوری» همگی تأثیر مثبت در روند حرکتی شاخص کل داشتند.

نمادهای فولادی امروز چندان روز خوبی را پشت سر نگذاشتند، ولی نماد «فولاد» یکه‌تاز این صنعت بود چراکه این نماد با رشد حدود ۲ درصدی خود تنها نماد سبز فولادی‌ها بود و در این میان، نماد «فجر» هم بیشترین افت قیمت را داشت. در بین معدنی‌ها، «کچاد» و «کگل» رشد چندانی نداشتند و در بازار فرابورس، نماد «ذوب» رشد نزدیک به ۵ درصد را تجربه کرد.

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با رشد امروز بورس اظهار کرد: ارزش معاملات طی روز جاری افزایش داشت و به طور کلی، می‌توان گفت چند روزی است که بازار تحرکات مثبتی از خود نشان داده است، اما روند کلی بازار هیچ تغییری نکرده است و در هشت ماه اخیر، تغییری در بازار صورت نگرفته است.

وی در ادامه مطرح کرد: بازار به دلیل وعده‌هایی که از نامزدهای ریاست جمهوری می‌شنود، تحرکات مثبت به خود گرفته است و این احتمال وجود دارد که یا دولت فعلی می‌خواهد برای تطهیر کارنامه عملیاتی خود، تغییراتی در بازار ایجاد کند و یا دولت بعدی برای جلب حمایت مردم اقداماتی مثبت در جهت حمایت از بازار سرمایه انجام دهد یعنی چشم بازار به یک حامی است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش شدید قیمت‌ها در بازار سهام تصریح کرد: بالا رفتن قیمت‌های جهانی و به دنبال آن، افزایش سودآوری شرکت‌ها باعث شده است که سهم‌های بزرگ بازار در نقاط خوبی از لحاظ ارزندگی نسبت به یک سال گذشته قرار گیرند، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که فعالان بازار و سهامداران هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که بازار سرمایه تبدیل به مکان امنی شده که می‌توانند سرمایه‌های جدید وارد بازار کنند و نگاه بلندمدت به بازار داشته باشند.

سوری درباره خرید و فروش سهام در بازار گفت: کسانی که قصد فروش در بازار دارند، با مشاهده حمایت از بازار به این امید دست نگه داشته‌اند تا با قیمت‌های بالاتری بفروشند و فعلا از فروش خود صرف نظر نکرده‌اند و صحبت‌هایی هم که در مناظرات و تبلیغات می‌شود، عمدتاً برای جلب رأی سهامداران زده می‌شود و بالای ۹۹ درصد صحبت‌های نامزدهای انتخاباتی درباره بورس، عملیاتی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قصد دارند با همان سیاست‌های اشتباه مداخله‌گرانه که قسمت‌های دیگر اقتصاد و بازار را خراب کرده‌اند، به بهبود شرایط بورس بپردازند که با این شرایط نمی‌توان به تغییر شرایط امیدوار بود و نمی‌توان انتظار تغییری در روند کلی بازار داشت و فقط برخی تحرکات مثبت وجود دارد که اگر سهامداران این تحرکات را تشدید کنند، می‌توان انتظار تغییر روند در بازار را داشت.

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
کد خبر: 15680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha