پاسخ رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران به شایعات پیرامون واکسن کرونا/ آهن‌ربایی شدن بدن شایعه یا واقعیت

رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران گفت: اخیراً یک فضای ضد واکسن در کشورهای مختلف از جمله ایران ایجاد شده که اصل موضوع واکسیناسیون را مورد هدف قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از گلستان؛ شایعاتی پیرامون تزریق واکسن کرونا که گاها به نقل از برخی ویروس‌شناسان معروف دنیا، پزشکان مطرح عفونی و یا از طریق کلیپ های ساختگی به منظور جذب فالور مطرح می‌شود همه و همه سبب شده که برخی از مردم بیش از کرونا از واکسناسیون کرونا بترسند.

از مرگ‌های ناگهانی تا اخیر ماجرای آهن‌ربایی شدن بدن پس از دریافت واکسن کرونا که این روزها نقل محافل مجازی شده باعث شده که سوالات بیشماری در ذهن هر یک از ما در خصوص واکسن کرونا نقش ببندد و شاید جستجوهایی مجازی در خصوص این مسائل هم بیش از آنکه ما را پاسخ نزدیک کند سوالات دیگری را در ذهن ما به وجود بیاورد.

این احساس نیاز ما را برآن داشت که به سراغ دکتر علیجان تبرائی، رئیس انجمن ویروس شناسی ایران برویم و با وی در خصوص مهمترین شایعات فضای مجازی که بر طرح واکسیناسیون مطرح است گفتگو کنیم.

واکسیناسیون کرونا تا چه میزان موثر است؟

با توجه به شرایط فعلی، واکسیناسیون کرونا به طور ۱۰۰ درصد انسان را از مرگ و عوارض شدید ناشی از بیماری نجات می‌دهد و می‌توان گفت با توجه به ابزارهایی که در اختیار داریم تنها راه موثر کنترل بیماری کرونا تزریق واکسن است.

تجربه کشورهایی که تاکنون نسبت به واکسیناسیون کرونا اقدام کردند نشان می‌دهد تزریق واکسن شدت و موارد ابتلا به کرونا را طور قابل توجهی کاهش داده و حتی مرگ ناشی از کرونا را به صفر رسانده است که این نتایج زودهنگام واکسن کرونا است و در ادامه با توسعه واکسیناسیون، کارایی آن بیشتر دیده می‌شود.

افراد واکسینه شده تا چه مدت در برابر این ویروس ایمن هستند؟

تنها نزدیک به ۶ ماه از توسعه واکسیناسیون کرونا در کشورهای مختلف می‌گذرد و هنوز زود است که بتوان در خصوص مدت زمان ایمنی کرونا نظر داد اما در حال حاضر ایمنی بالای ۶ ماه پس از تزریق واکسن قطعی است و براساس برخی از تحقیقات و مقالات علمی انجام شده مدت زمان ایمنی در برابر واکسیناسیون کرونا بیش از ۶ یا هشت ماه عنوان می‌شود و این مهم نیاز به گذر زمان و بررسی نتایج بیشتر دارد.

برخی شایعه ها در فضای مجازی مطرح است که مبانی علمی واکسیناسیون کرونا را زیر سوال می‌برند، برای مثال در فضای مجازی عنوان می شود که با جهش‌های بعدی این واکسیناسیون اثربخش نیست و یا بدن انسان در برابر جهش‌های جدید نسبت به کرونا با واکسیناسیون فعلی ضعیف‌تر می‎شود، نظر شما در این خصوص چیست؟

این موضوع می تواند برای همه واکسن‌ها مطرح باشد البته الزاماً برای همه ویروس ها مطرح نیست چراکه ویروس‌ها گروه‌های مختلفی دارند و از برخی ویروس‌ها تنها یک نوع آن موجود است طوری که امکان جهش و تغییر آن وجود ندارد مانند واکسن سرخک، اوریون وغیره که قبلاً مورد استفاده قرار گرفته است و برای مابقی ویروس‌ها که تغییراتی در آن ایجاد می‌شود به صورت سالانه برای ساخت آن اقدام می‌شود که یک نمونه آن واکسن آنفولانزا است.

در خصوص کرونا هنوز مشخص نیست که جهش‌های ناشی از کرونا می‌تواند ایمنی واکسن را زیر سوال ببرد اما اگر قرار باشد با جهش‌های جدید این مهم تحت تأثیر قرار بگیرد با استفاده از تکنولوژی‌های جدید تولید واکسن می‌تواند تغییرات مختلفی را بر روی آن اعمال کنیم و این مسئله برای بار اول نیست و تجربه‌ای است که در ویروس‌های دیگر نیز وجود داشته است.

هرچه واکسیناسیون کرونا بیشتر توسعه یابد و گردش ویروس کمتر شود میزان جهش‌ها به شدت کاهش می‌یابد و نگرانی‌ها ما نسبت به این ویروس کمتر خواهد شد.

این روزها بحثی در خصوص خاصیت آهنربایی بدن پس از دریافت واکسن کرونا در فضای مجازی مطرح شده در خصوص این مسئله بگویید و آیا خطری نیز برای انسان به همراه خواهد داشت؟

در برابر بسیاری از پدیده‌های اجتماعی شبهات در جامعه ایجاد می‌شود، اخیراً یک فضای ضدواکسن در کشورهای مختلف از جمله ایران ایجاد شده که اصل موضوع واکسیناسیون را مورد هدف قرار داده است.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد این مسئله واقعیت ندارد و در وهله نخست مغناطیسی وارد بدن نمی‌شود و در وهله دوم اگر هم مغناطیسی وجود داشته باشد میزان آن آنقدر نیست که چنین جاذبه‌ای به وجود بیاورد و حتی جذب بدن شود.

متأسفانه این شایعات فضای اجتماعی ناشی از نیاز مردم است و وقتی تقاضای مردم واکسن و کنترل بیماری باشد به تبع آن ناهنجای‌های اجتماعی شکل می‌گیرد تا به شکل‌های مختلف با نیازهای جامعه مقابله کنند.

در شرایط فعلی واکسن تنها راه کنترل کرونا است و به طور قطع طرح این موضوعات اثرات منفی زیادی بر سلامت مردم دارد و امیدوارم مردم به این نکات توجه نکنند و اخبار را از طریق رسانه های رسمی پیگیری کنند.

استقبال مردم از برخی از واکسن‌ها کمتر است آیا کارایی و اثربخشی واکسن‌ها متفاوت است؟

به طور قطع  در واکسن ها تفاوت‌هایی وجود دارد و برخی واکسن‌ها اثربخشی و برخی دیگر عوارض بیشتری دارند و این مسئله صرفاً منحصر به زمان فعلی نیست و در خصوص همه واکسن‌ها وجود داشته است.

متأسفانه این مسائل در خصوص واکسن‌ها داستان تازه‌ای نیست و مطالب مطرح شده درباره عوارض واکسن کرونا بزرگنمایی‌هایی است که رخ داده است.

تاکنون تحقیقات و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان عوارض ناشی از واکسن کرونا با واکسن‌هایی که در بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد اتفاق تفاوت زیادی ندارد و این واکسن‌ها حدود ۱۰۰ درصد از مرگ بیماران جلوگیری می‌کند و بیش از ۹۵ درصد از شدت بیماری نیز می‌کاهد و این مهم حاکی از آن است که می‌توانیم مثل برخی از بیماری‌های ویروسی دیگر با تزریق واکسن کرونا به زندگی خود ادامه دهیم.

از طرفی نوع واکسن متناسب با شرایط بیمار انجام می‌شود و طراحی واکسن‌ها و ویژگی‌های برخی افراد طوری است که در برخی موارد به استفاده از واکسن های خاص توصیه می‌شوند در غیراین صورت استفاده از واکسن‌ها برای همه شرایط یکسانی دارد.

به نظر شما پایان اپیدمی کرونا چه زمانی خواهد بود؟

سوال سختی است و عملکرد ویروس کرونا نشان داد تعیین مدت زمان برای پایان اپیدمی کرونا بسیار دشوار است اما خوشبختانه روند واکسیناسیون کرونا در کشورهای مختلف به ایمنی جمعی سرعت می‌بخشد و اگر این مهم سرعت بگیرد در ۶ ماهه دوم امسال شرایط بسیار بهتری را در کنترل و برگشت به شرایط عادی زندگی تجربه خواهیم کرد.

گفتنی است که شایعات در زمینه واکسن کرونا باعث شده که بخشی از سالمندان از طرح ملی واکسیناسیون استقبال نکنند و این در حالی است که افراد سالمند به دلیل شرایط جسمانی و همچنین داشتن برخی از بیماری‌های زمینه‌ای در گروه پرخطر بیماران کرونایی قرار دارند.

۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
کد خبر: 15629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha