معادلات صعود ایران از گروه بحرین و عراق/ رسیدن به جام جهانی قطر، سخت‌تر از حد تصور است

صعود تیم ملی فوتبال ایران به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، کمی دشوار به نظر می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان،  تیم ملی فوتبال ایران برای صعود به رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر کار نسبتا سختی دارد و باید در ۳ بازی باقی مانده مرحله گروهی نتایج قابل قبولی را کسب کند.

طبق قانونی که از قبل تعیین شده است، ۸ تیم اول گروه‌ها و ۴ تیم برتر دوم به مرحله نهایی صعود می‌کنند. البته در صورتی که قطر اول شود، ۵ تیم برتر دوم به مرحله نهایی راه خواهند یافت.

تیم ملی ایران در گروه C مسابقات مقدماتی جام جهانی، رقابت سختی با بحرین و قطر دارد. انصراف کره شمالی از ادامه مسابقات به ضرر ایران تمام شد؛ زیرا قرار نیست نتایج تیم‌ها مقابل تیم آخر گروه محاسبه شود. ایران مقابل کامبوج برد پر گلی کسب کرده بود که در صورت دوم شدن در گروه، شاگردان اسکوچیچ را در بین یکی از تیم‌های برتر دوم قرار می‌داد.

تیم ملی ایران برای این که در گروه اول شود و کار را به احتمالات نرساند، باید مقابل بحرین و عراق به پیروزی برسد. تساوی مقابل یکی از تیم‌های عراق و بحرین نیز احتمالا ایران را در رده دوم قرار خواهد داد. در صورتی که ایران مقابل عراق و بحرین یک برد و یک تساوی کسب کند، با در نظر گرفتن این که نتایج مقابل کامبوج محاسبه نمی‌شود، ۱۰ امتیازی خواهد شد. ضمن این که تفاضل گل ایران مثبت ۲ است.

اگر قطر را به عنوان یکی از تیم‌های اول در نظر بگیریم، امتیاز بیش از ۴ تیم دوم گروه‌ها نباید بیشتر از ۱۰ امتیاز شود. در گروه اول سوریه صعود خود را به عنوان تیم اول قطعی کرده است. چین هم احتمالا در بازی‌های باقی مانده مقابل فیلیپین و مالدیو به پیروزی می‌رسد و حتی در صورت شکست مقابل سوریه نیز با ۱۰ امتیاز و تفاضل گل مثبت ۶ به مرحله بعد صعود می‌کند.

در گروه دوم نگاه ما باید به ۲ تیم باشد. صعود استرالیا به عنوان تیم اول قطعی به نظر می‌رسد و تیم‌های کویت و اردن برای دوم شدن رقابت می‌کنند. در این گروه بازی رو در روی کویت و اردن تعیین کننده است. اگر اردن و کویت به ترتیب مقابل نپال و تایپه به برتری برسند، ۷ امتیازی می‌شوند و برد یکی از تیم‌های کویت و اردن در بازی روبه‌رو، یکی از این ۲ تیم را ۱۰ امتیازی می‌کند. بنابراین تساوی کویت و اردن در بازی رو در رو به نفع ایران خواهد بود.

گروه D (چهارم) شرایط متفاوت‌تری نسبت به سایر گروه‌ها دارد؛ زیرا تکلیف تیم آخر گروه نامشخص است. درباره این گروه خیلی نمی‌توان اظهار نظر کرد؛ زیرا هیچ چیز در آن مشخص نیست. با این وجود عربستان و ازبکستان با توجه به قدرتی که دارند، احتمالا اول و دوم می‌شوند. در این گروه عربستان و ازبکستان علاوه بر دیدار روردرررو باید به مصاف سنگاپور و یمن هم بروند.

در گروه E صعود قطر و عمان تقریبا قطعی است؛ دیدار رو در روی ۲ تیم تکلیف صدرنشین را مشخص می‌کند. عمان ۲ بازی راحت مقابل افغانستان و بنگلادش دارد که با پیروزی در آن‌ها ۱۸ امتیازی می‌شود و صعود خود را به مرحله بعد قطعی می‌کند.

در گروه F ژاپن صعود خود را به مرحله بعد قطعی کرده است. از طرفی تاجیکستان به عنوان تیم دوم در ادامه باید به مصاف ژاپن و قرقیزستان برود که پیروزی مقابل ژاپن نمی‌تواند کار راحتی برای تاجیکستان باشد. تاجیکستان در حال حاضر ۱۰ امتیاز دارد و به احتمال فراوان حذف خواهد شد تا ژاپن تنها تیم صعودکننده از این گروه لقب بگیرد.

در گروه G خلاف انتظارها امارات صدرنشین نیست و با ۹ امتیاز در مکان دوم قرار دارد. تایلند در حال حاضر صدرنشین این گروه است. اگر فرض کنیم که امارات در بازی‌های باقی مانده مقابل تایلند، اندونزی و ویتنام به پیروزی برسد که با توجه به قدرت این تیم دور از ذهن هم نیست، به عنوان تیم اول راهی مرحله بعد می‌شود. ویتنام هم اگر تایلند و اندونزی را شکست دهد، ۱۷ امتیازی می‌شود و حتی با کسر ۶ امتیاز هم می‌تواند به عنوان تیم دوم صعود کند.

در گروه H کره جنوبی ۱۰ امتیازی است و در صورت پیروزی مقابل لبنان و سریلانکا با ۱۶ امتیاز به عنوان تیم اول صعود می‌کند. لبنان هم ۱۰ امتیازی است و با کسب یک تساوی مقابل ترکمنستان ۱۱ امتیازی می‌شود و شرایط بهتری نسبت به ایران پیدا می‌کند.

با وجود این که شرایط تیم ملی برای صعود به مرحله بعد آسان نیست، اما ایران همیشه ثابت کرده که در عبور از تنگناهای سخت تبحر خاصی دارد. نباید بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ را فراموش کنیم که با پیروزی مقابل کره جنوبی و قطر در خانه رقبا به جام جهانی برزیل صعود کردیم.

هومن افاضلی، کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص شانس تیم ملی برای صعود به مرحله بعد مسابقات و بازی بعدی تیم ملی فوتبال برابر بحرین، بیان کرد: به نظرم این بازی مرگ و زندگی برای تیم ملی فوتبال است و یک دیدار فینال محسوب می‌شود. تیم ملی فوتبال محکوم به برد در همه بازی‌های خود است و ۲ بازی سخت برابر تیم‌های بحرین و عراق دارد. اگر تیم ملی فوتبال برابر بحرین شکست بخورد، در آن صورت وضعیتش سخت می‌شود.

مربی سابق تیم ملی در ادامه اظهار داشت: تیم ملی فوتبال ما کیفیت فوق العاده و پتانسیل زیادی دارد. به همین علت شانس حضور در جام جهانی را خواهد داشت. واقعیت این است که شرایط به وجود آمده کار را برای تیم ملی سخت کرده است. البته همه ما آرزو داریم که تیم ملی فوتبال کشورمان را در جام جهانی ببینیم.

۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 15620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      0 0
      عزیزم این خبر مال کیه الان زدی