آغاز اولین مناظره انتخابات ۱۴۰۰ / رقبا در نقد هم چه گفتند؟

نخستین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۱۷ آغاز می‌شود. هر هفت نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره با موضوع «اقتصاد» حضور دارند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، نخستین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۱۷ آغاز شد. هفت نامزد ریاست جمهوری با نام‌های سعید جلیلی، محسن رضایی، ابراهیم رییسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر همتی در این مناظره حضور دارند. قرار است نامزدها در این مناظره بر مسائل اقتصادی متمرکز باشند.

پیش از آغاز مناظره با انجام یک مراسم قرعه کشی، شماره صندلی هر یک از نامزدها مشخص شد. بر این اساس صندلی شماره یک به سعید جلیلی، صندلی شماره دو به ابراهیم رییسی، صندلی شماره سه امیر حسین قاضی زاده هاشمی، صندلی شماره چهار به علیرضا زاکانی، صندلی شماره پنج به محسن رضایی، صندلی شماره شش به محسن مهرعلیزاده و صندلی شماره هفت به عبدالناصر همتی اختصاص یافت.

هر یک از داوطلبان در بدو ورود به محل مناظره اظهارات کوتاهی در خصوص رقیب خود در انتخابات پیش رو بیان کردند. در جریان برگزاری مراسم قرعه‌کشی، عبدالناصر همتی به رنجبران اعتراض کرد که چرا تمام نامزدها را با پیشوند «آقا» خطاب کرده و تنها رئیسی را پیشوند «جناب آقا» خطاب شده است.

پاسخ رئیسی به رفع موانع تولبد

ابراهیم رییسی در اولین مناظره در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موانع تولید چیست و اولویت هایش برای رفع این موانع کدام است؟ گفت: موانع تولید از مسایل مهمی است که امروز تولیدکنندگان با آن مواجه اند و باید کاری کرد که تولیدکنندگانی که با اندیشه در تولید حضور یافتند و تولیدشان دچار مشکل شده، جذابیت برای تولید را برایشان ایجاد کنیم و از آن طرف جذابیت امور اقتصادی غیرمولد را بکاهیم.

پاسخ رضایی به اصلاح فرایند بودجه

محسن رضایی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح فرآیند بودجه ریزی کشور، گفت: باید به این پرسش پاسخ داد که چرا مردم نان قرضی می گیرند. رابطه دولت با اقتصاد و رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده است و دولت دست در جیب مردم می کند. در بانک مرکزی هم به همت اقای همتی و دوستانشان روندی را پیش بردند که دست در جیب مردم می کنند.

وی با انتقاد از روند تامین کسری بودجه توسط دولت، ادامه داد: نرخ ارز را پایین آوردند، پول ها را بدون حساب و کتاب در بورس تشویق کردند و بعد که تامین مالی کردند مردم را در زمین و زمان نگه داشتند.

پاسخ همتی درباره ابربدهکاران بانکی

عبدالناصر همتی در پاسخ به پرسشی درباره ابربدهکاران بانکی و راهکار بازگشت پول در دست آنان به بانک‌ها، اظهار کرد: متاسفم که در میان کاندیداها یک زن حضور ندارد و می‌دانم بسیاری از مردم چون نماینده‌ای در میان کاندیداها ندارند، تصمیم دارند با صندوق قهر کنند.

او در ادامه گفت: من می‌خواهم به جای اینکه مثل برخی کاندیداها وعده‌های رنگارنگی که امکان تحقق ندارد، را به شما بدهم بیایم و با راستی و صداقت بگویم که وضعیت اقتصادی ما توان اجرای چنین وعده‌هایی را ندارد. من اقتصاددان هستم و می‌دانم که اقتصاد ما توان کافی برای تحقق این وعده‌ها را ندارد. این کاندیداها با وعده‌هایشان عملاً از توزیع فقر می‌گویند ،نه از توزیع ثروت. ما به اصلاحات اقتصادی نیاز داریم و من می‌دانم که چگونه باید این مشکل را حل کرد. برنامه و توان آن را هم دارم که این امور را انجام دهم.

همتی همچنین در واکنش به سخنان محسن رضایی گفت: آقای رضایی بگوید که چگونه می‌خواست درآمد ارزی کشور را بالاتر ببرد؟ ما چندماه است منتظریم که ایشان برنامه خود را در این زمینه اعلام کند. شما آقای رضایی، شما باید بدانید با عدم پذیرش FATF در مجمع تشخیص مصلحت، پدر اقتصاد کشور را درآورده‌اید.

پاسخ مهرعلیزاده

محسن مهرعلیزاده هم در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های وی در زمینه جلوگیری از فرار مالیاتی گفت: من برنامه مدونی را که طی سال های قبل روی آن کار کردم و شامل همه راهکار ها در همه زمینه هاست و در آن ۳ پیوست وجود دارد امشب در سایت خودم بارگذاری می‌کنم.

پاسخ امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی درباره تقویت پول ملی

یدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی درباره راهکار تقویت ارزش پول ملی گفت: اگر ما بتوانیم تورم را در جامعه به عنوان ام المصائب کنترل کنیم، می توانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم.

وی افزود: در کشور ما مسئولین مربوطه به جای اینکه مسئول حفاظت از ارزش پول ملی باشند، مسئول حفاظت از ارز خارجی شده اند. ظاهرا این کار مسئول مشخصی ندارد و مسئولینی که وظیفه پاسخگویی دارند هم آن را گردن دیگری می اندازند. ای کاش رئیس بانک مرکزی ما خود را مسئول حفظ ریال بداند نه دلار.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه گفت: ما بسته مفصلی را در دولت “سلام” شامل ۲۱۳ پروژه تعریف کردیم که بیش از ۵۰ پروژه آن به کنترل تورم برمی‌گردد و در آن اصلاحات ساختاری بانک‌ها و بودجه نیز پیش‌بینی شده است. او اشاره کرد که تورم یک مالیات دائمی از سمت مردم پابرهنه به سمت دولت و طبقه مرفه است که در ۵۰، ۶۰ سال گذشته ادامه داشته است.

پاسخ علیرضا زاکانی درباره کنترل نقدینگی

علیرضا زاکانی، دیگر کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ سخنان خود را با نقد همتی آغاز کرد و گفت: داریم مناظره می‌کنیم ولی برخی دوستان انشاء می‌خوانند؛ خیلی زشت است که آقای همتی ما را متهم به دروغگویی می‌کنند. ایشان (همتی) می‌گوید اقتصاددان است،‌ اما باید به ایشان جایزه نوبل شیمی داد، با کاری که با پول ملی کرد!  آقای همتی می‌گوید ۵ نفر در مقابل ایشان هستند، اما واقعیت این است که بجای ۵ نفر، ۸۵ میلیون نفر در مقابل ایشان قرار دارند.

وی در پاسخ به سوال کنترل نقدینگی گفت: حجم نقدینگی امروز بیش از ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان است که به دلیل ایجاد پول پرقدرت ایجاد شده و بانک‌ها هم بدون نظارت بانک مرکزی که وظیفه آقای همتی است، خلق پول می‌کنند و در نتیجه ۱۱ ابربدهکار بانکی داریم که ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند. راه حل این معضل، نظارت واقعی بانک مرکزی و اتصال شبکه بانک‌ها به هم و در نهایت، انتقال حجم نقدینیگی به بخش تولید است.

پاسخ سعید جلیلی درباره محرومیت‌زدایی

سعید جلیلی، دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای محرومیت‌زدایی قبل از اینکه طرح اقتصادی داشته باشید باید این نگاه را داشته باشید که قائل به محرومیت‌زدایی هستید یا نه. یکی از مشکلات سال‌های گذشته این بود که مردم و محرومین در اولویت نبودند.

وی گفت: یکی از بحث‌های مهم در اقتصاد این است که اگر صحبت از جمهوری اسلامی می‌کنیم این است که جمهور مردم را در اقتصاد دخیل کنیم. موقع انتخابات بالگرد می‌فرستیم به مناطق محروم و رأی آن‌ها را می‌گیرم اما آیا در اقتصاد هم به همین شکل، آن‌ها را وارد امور می‌کنیم و سهم‌شان را می‌دهیم یا خیر.

سعید جلیلی گفت: اگر نگاه محرومیت‌زدایی را نداشته باشید به یک سری کارهای نمایشی روی خواهید آورد. برای محرومیت زدایی باید طرح و برنامه داشته باشید، اما قبلش از طرح و برنامه باید اراده داشته باشید. چند طرح اساسی داریم که محرومیت را به حداقل می‌رساند و حق مردم را در عرصه‌های مختلف بویژه در سهمی که در مصرف انرژی باید داشته باشند به آن‌ها بدهیم. برای این موضوع طرحی با عنوان طرح وان یا واحد انرژی را در نظر گرفته‌ایم.

همچنین وی گفت: طرح دوم سبد غذایی است. آحاد جامعه در روز ۲۵۰۰ کالری انرژی لازم باید دریافت کنند آن هم در طیفی از غذاها که برای این موضوع برنامه‌ای تهیه شده که چگونه این کالاها به خوبی توزیع بشود که متأسفانه بر اساس سیاست‌های عدم نگاه به محرومیت به وضعیت نامطلوبی دچار شده است.

نقد رقبا، رقبا درباره همدیگر چه گفتند؟

بخش دوم مناظره به نقد رقبا مربوط بود و هر کدام از کاندیداهای انتخابات فرصت داشتند تا به نقد سخنان فرد دیگر بپردازند. اولین فرد علیرضا زاکانی بود که در نقد همتی گفت:

نوبل شیمی همتی از نگاه زاکانی

زاکانی گفت: در ابتدای صحبتم گلایه‌ای از آقای همتی داشتم چون تعرضی به دیگران داشت. این سوال را از آقای همتی پرسیدم که ابربدهکاران بانکی چه کسانی هستند شاهد بی‌انضباطی در بانک‌های مختلف هستیم؛ چرا این وضعیت درست نمی‌شود. مفسده بانکی از کجا سرچشمه می‌گیرد. باید نظارت درستی توسط بانک مرکزی صورت می‌گرفت.
وی خطاب به همتی گفت: بزرگترین خدمتی که آقای همتی باید انجام می‌داد نظارت بر نظام پولی بانکی بود که این کار انجام نشد. آقای همتی باید پاسخگو باشند چرا کشور با این وضعیت و اختلال اداره می‌شود. جنبه تورمی جنبه اصلی است. کشور را آقای همتی نمی‌شود اینگونه اداره کرد.پارامترهای تورمی پارامترهای نقدینگی و افزایش پایه پولی که این‌ها را باید آقای همتی پاسخگو باشند. وی گفت: آقای همتی باید به شما نوبل شیمی داد چون توانستید پول ملی را نابود کنید. ا پاسخ‌های اقتصادی در کشور دنبال نمی‌شود؟

راهکار عجیب رضایی برای درآمدزایی

نقد سعید جلیلی هم متوجه همتی بود. او گفت: آقای همتی می‌خواهد کشور را با نمایش اراده کند. از او درباره ابربدهکاران بانکی می‌پرسند، درباره چیزهای دیگر حرف می‌زند. کشور توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی دارد که نه تنها می‌تواند اداره شود بلکه در ۴ سال آینده میتواند جهش پیدا کند. سال ۹۴ زمان برجام گفتیم این شدنی نیست (برجام)، روزنامه‌ها تیتر زدند می‌شود.

محسن رضایی هم نقد خود را با سخنان همتی آغاز کرد و گفت: شما منبع برای سلطان‌سازی در فولاد و شکر و.. دارید اما طرحی برای محرومیت زدایی ندارید؟ شما رانت‌خواران را با ارز ۴۲۰۰ تامین مالی کردید اما برای محرومان همان قیمت واقعی یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال های قبل که ۲۰ دلار بوده و الان ۴۵۰ هزار تومان است را می‌گویید ندارید؟ سیاست پولی که آقای همتی در پیش گرفتا، سیاست غلطی بود که فاجعه‌ای بود. من سربازم، وقتی آمریکا تهدید کند به ایران حمله کند، پاسخ من این است که شما را گروگان می‌گیرم.

کنایه همتی به مدرک رضایی

همتی در واکنش به انتقادات رقبا گفت: اگر همه این افراد اینجا قول بدهند که تا آخر انتخابات باقی بمانند من جواب انتقادات آنها را می‌دهم. واگرنه می‌دانم که همه انها کاندیدای پوششی آقای رئیسی هستند. اما او در جواب به انتقادات گفت: اقای زاکانی دهان من را باز نکنید، شما که ۲ کلاس اقتصاد نخواندید.  اقای رضایی، من که می دانم نحوه ی اخذ مدرک اقتصاد توسط شما را می دانم.  من که میدانم اساتید را مجبور می کردید بیایند دفتر شما. آقای جلیلی من قبلا به شما گفتم که شما اقتصاد نمی‌فهمید. اقای رئیسی از شما می پرسم، شما به جای رفتن به سفر استانی، باید به زندان ها سر می زدید نه به بنگاه‌های تولیدی. آقای جلیلی، شما در زمین ترامپ بازی کردید و پدر کشور را در اوردید. مشکل کمبود ارز در کشور به خاطر مشکلاتی است که به همت جلیلی، محسن رضایی و دوستان شان رفت تو لیست سیاه.

سندروم پست بیقرار رئیسی

محسن مهرعلیزاده هم نقد خود را با سخنان ابراهیم رئیسی آغاز کرد و گفت: شما سندروم پست بیقرار دارید. از قوه قضاییه به آستان قدس رفتید و از آستان قدس نامزد انتخابات شدبد و بعد به قوه قضاییه رفتید. چه تضمینی هست ریاست جمهوری را هم نیمه کارها برای سمت بالاتر رها نکنید.

ابراهیم رئیسی در واکنش به سخنان رقبا گفت: اگر با تهمت زدن به من مشکل مردم حل می‌شود تهمت بزنید. یکی از دغدغه‌های مردم بی‌صداقتی برخی مسئولین است. درست نیست یکی برای جلب آرا دیگران را تخریب کند. مدارک تحصیلی بنده و دیگران در سایت‌های دانشگاهی است چرا خلاف واقع می‌گویید. خسته نشدید از این همه تهمت زدن؟ اگر با تهمت زدن با من مشکلات مردم حل می‌شود ایراد ندارد. چرا به مردم اهانت می‌کنید مردم تشخیص می‌دهند مردم من را تجربه کرده‌اند. شما گرفتار کردید مردم را. اینکه من مجبور شدم به بنگاه‌های تولید سر بزنم برای این است که شما مردم را گرفتار کردید.

قبلا برنامه نداشتید الان هم ندارید

قاضی‌زاده هاشمی هم در نقد دیگر رقبا گفت: مردمی که پای گیرنده‌ها نشسته‌اند انتظار بیان چه مطالبی را از کاندیداها دارند؟ وقتی مردم تا خرخره در مشکلات غرق هستند می‌خواهند ببینند کاندیداها چه برنامه ای برای حل این مشکلات و امروز و آینده فرزندانشان دارند. این بحث‌ها نشان می‌دهد عده‌ای سال‌ها برای اداره کشور برنامه نداشتند، الان هم برنامه ندارند لذا با ایجاد دوقطبی و تهمت، بی برنامگی شان را نشان می‌دهند.

وی گفت: الان بزرگترین رانت وام بانکی است؛ چرا که نرخ سود تسهیلات زیر نرخ تورم است و تورم این انگیزه را می‌دهد که وام بانکی را پس ندهند. اگر ساختار همین باشد حتی اگر مدیر عوض شود چه اصلاح‌طلب باشد و اصول‌گرا بیاید یا برعکس مشکلی حل نمی‌شود. اگر ما می‌خواهیم مشکلات اقتصادی حل شود باید به دنبال اصلاح ساختار برویم.

برنامه اقتصادی هر کاندیدا برای دولتش

بخش سوم مناظره انتخابات ریاست جمهوری مربوط به برنامه اقتصادی هر کاندیدا برای دولتش بود. سعید جلیلی اولین فردی بود که به بیان برنامه اقتصادی دولت خود پرداخت و گفت: اگر می‌خواهیم کشور را به جهش برسانیم باید برنامه جدی اقتصادی داشته باشیم نه اینکه دنبال بهانه بگردیم. ارزش پول ملی وقتی ایجاد می‌شود که بتوانیم جهش تولید داشته باشیم. جهش تولید منوط به جهش صادرات و جهش صادرات منوط به تعاملات گسترده جهانی است و نباید معطل دو سه کشور باشیم.

وی ادامه داد: اگر صحبت می‌کنیم که در کشور تولید ثروت داشته باشیم یعنی باید یک برنامه جدی برای ارزآوری داشته باشیم. ارزآوری وقتی اتفاق می‌افتد که به همه دستگاه‌های دولتی ماموریت ارزآوری بدهیم. نه اینکه وزارت نفت، نفت نفروخت همه کارها تعطیل شود یا بگوییم هر وقت fatf تصویب شد، کار می‌کنیم.

وی تاکید کرد :ما بررسی کردیم و در بخش‌های معدن، کشاورزی، نفت و گاز و برق می‌توانیم درآمد ارزی کشور را به صورت جهشی داشته باشیم نه اینکه بهانه fatf بیاوریم. در این زمینه‌ها دو برابر درآمد نفتی می‌توان درآمد داشت.

جلیلی همچنین گفت :باید برای همه دستگاه‌ها ماموریت ایجاد اشتغال داشته باشیم. بخش صنعت، کشاورزی، معدن و حتی علوم انسانی باید ماموریت ایجاد اشتغال داشته باشند، نه اینکه فقط کارمند اضافه کنیم.

رضایی: همتی را ممنوع‌الخروج می‌کنم

نفر دوم هم محسن رضایی بود که در نقد برنامه دولتش گفت: اینکه آقای همتی رجزخوانی نظامی را نمی‌داند یک طرف است اما اینکه خود را دلسوز مردم معرفی می‌کند طرف دیگری است.

وی ادامه داد: ایشان طی سه سالی که در بانک مرکزی بوده کاملا با تحریم های آمریکایی همراهی کرده است. من در صورت رئیس جمهور شدن در اولین فرصت ایشان و برخی از اعضای هیئت دولت آقای روحانی را ممنوع الخروج می کنم و ثابت می کنم چه آسیبی به کشور زدند.

رضایی در واکنش به صحبت‌هایی که علیه مدارک تحصیلی‌اش شد، گفت: قبل از انقلاب که فارغ‌التحصیل رشته مهندسی دانشگاه بودم با زور اسلحه بود؟ مدرک من در دانشگاه تهران را دکتر عارف از دوستان آقای همتی امضا کرده است.

وی درباره بایدهای اقتصادی در کابینه احتمالی اش گفت: مسئله کسب و کار های خانگی مسئله خانه‌سازی و استفاده از بانوان را در دستور کار قرار می دهم. با مشورت از مراجع محترم قم حتما از دو نفر از بانوان در کابنیه و از تعداد بیشتری از آنان در سمت‌های مدیریتی استفاده می‌کنم.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
کد خبر: 15592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha