مالیات بر خانه های خالی نمی تواند ضامن حل مشکل کمبود عرضه مسکن باشد/کوه آمار خانه های خالی موش زایید!/ مسولین به جای ساخت و ساز مسکن دنبال نخود سیاه رفتند!

کارشناس بازار و اقتصاد مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی مدعی بود که لیست صد هزار واحد مسکونی را برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی داده است، بعد از آن سازمان امور مالیاتی ادعا کرد که از صد هزار واحد مسکونی معرفی شده تنها دو هزار و پانصد واحد مشمول مالیات می شوند! آنچه به عنوان راهکار برای کاهش و کنترل قیمت و عرضه بیشتر مسکن در طرح مالیات بر خانه های خالی به مردم گفته شد، بیشتر مردم فریبی بود تا اتخاذ یک استراتژی و راهبرد درست برای عرضه مسکن و خانه دار کردن مردم.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، با گرم شدن هوا و رسیدن به فصل جا به جایی ها موضوع مهمی چون افزایش اجاره بها و عدم توان تامین اجاره ها و ودیعه های بالا به دغدغه بزرگی برای مردم تبدیل می شود، موضوعی که نمی توان به سادگی ازکنار آن گذشت یا بر آن چشم پوشید، چرا که مسکن یکی از مهمترین کالاهای مورد نیاز بشر است. درحالی که در سال های گذشته ساخت و ساز و عرضه مسکن به شدت کم بوده و نیاز بالایی به مسکن وجود داشته است، این سوال مطرح می شود مواردی مثل مالیات برخانه های خالی می تواند بازار مسکن را تحریک و عامل موثری بر کاهش نرخ و عرضه بیشتر مسکن باشد؟ رادار اقتصاد در گفت و گو با محمود اولاد کارشناس اقتصاد مسکن این موضوع را به صورت کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار داده است.

محمود اولاد کارشناس اقتصاد مسکن در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع مالیات برخانه های خالی و تامین مسکن گفت: گرانی مسکن درایران تبدیل به یک مشکل و یا بهتر است بگویم به یک معضل جدی برای مردم تبدیل شده است، موضوعی که امید به خانه دار شدن و حتی اجاره مسکن مناسب خانواده ها را درشهرهای بزرگ و حتی شهرهای کوچک بسیار سخت و اصلا دور از ذهن و غیر قابل تحقق کرده است. گران شدن مسکن و رشد تورمی قیمت مسکن، عدم ساخت و ساز و نیاز شدید میلیون ها ایرانی به داشتن سرپناه دولت و مجلس را بر آن داشت تا دست به اقداماتی برای حل مساله بزند، البته حل غیر واقعی موضوع، نه حل جدی واساسی آن.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که مجلس ودولت بر سر آن به عنوان یک راهکار برای تامین و عرضه خانه بحث کردند، موضوع مالیات برخانه های خالی بود، از این رو، دولتمردان و نمایندگان مجلس مدعی شدند در ایران تعداد واحدها و خانه های خالی بالاست، بنابراین با عرضه این خانه های خالی قطعا بخش قابل توجهی از مشکل مسکن حل خواهد شد، موضوعی که در عمل هیچ گاه نمی تواند ضامن حل مشکل کمبود عرضه مسکن باشد.

محمود اولاد دراین باره خاطر نشان کرد: بدین منظور شهریور ماه سال  ۹۹ شاهد تازه شدن بحث و گفت و گوها و ارائه راه های کارشناسی برای شناسایی و اخذ مالیات از خانه های خالی بودیم. در شهریور ماه سال گذشته مسوولین امر مدعی بودند در کشور بیش از دو یا نزدیک به سه میلیون واحد مسکونی خالی گزارش شده و داریم، اما بعد از آن در حالی که از دو تا سه میلیون خانه خالی نام برده شده بود، شاهد بودیم که در وهله اول از صد هزار واحد مسکونی خالی به جای دو تا سه میلیون خانه خالی رو نمایی شد!

کارشناس اقتصاد مسکن دراین باره تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی مدعی بود که لیست صد هزار واحد مسکونی را برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی داده است، بعد از آن سازمان امور مالیاتی ادعا کرد که از صد هزار واحد مسکونی معرفی شده تنها دو هزار و پانصد واحد مشمول مالیات می شوند! در حال حاضر هم بعد از گذشت بیش از هشت ماه از طرح این موضوع با تمام بگیر و ببندها و راه اندازی سامانه هایی که برای این امر طراحی و به مردم معرفی کردند عنوان شده که تا کنون یک میلیون واحد خالی شناسایی شده و قرار است مشخصات آنها به واحدهای مالیاتی داده شود تا مشمول پرداخت مالیات شوند، در حالی که هنوز به صورت شفاف مشخض نشده چرا صد هزار واحد مسکونی که لیست آنها به دست سازمان مالیاتی رسید به دو هزار و پانصد مشمول پرداخت مالیات بر خانه های خالی تنزل یافت؟

 کارشناس بازار و اقتصاد مسکن با اشاره به ابهامات این موضوع خاطر نشان کرد: ضمن اینکه با تمام داستان های پیش آمده بعید و دور از ذهن نیست که همین میزان خانه های خالی شناسایی شده هنگامی که برای اخذ مالیات وارد اجراییات شود ممکن است آنجا هم داستان های دیگری پیدا شود، مثلا مودی نسبت به پرداخت مالیات بر خانه خالی گزارش شده با ارائه مستنداتی دال بر عدم خالی بودن آن اعتراض کند، بنابراین دریافت مالیات از خانه های خالی به زودی زود، شدنی نیست، ضمن اینکه ممکن است بحث ها در ادامه ناکارآمدی ها به حال خود رها شود و مشخص نشود که اصلا بر سر اجرای این قانون چه آمده است! لذا براساس فعالیت های انجام شده وتجربه ای که از عملکرد مسوولین داریم می توان این دور نما را ترسیم کرد که به زودی زود نمی توان مالیاتی از خانه های خالی گرفت.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: از همان زمانی که بحث مالیات برخانه های خالی مطرح شد یکی از موضوعات اصلی مورد نظر کارشناسان عدم تحریک بازار به واسطه چنین قانون یا ابزاری بود، به این معنا که  گرانی مسکن ناشی از دلایل مختلفی است که سهم عدم عرضه خانه های خالی در آن بسیار کم است، لذا بحث مالیات بر خانه های خالی نمی تواند بازار را تحریک کند ، به این دلیل که بحث مسکن وابسته به عرضه و تقاضا است، مسکن که هندوانه نیست از جیرفت بار بزنیم به تهران برسانیم! بلکه در بخش مسکن مهمترین موضوع نیاز سنجی مردم، عرضه و تقاضا و راهکارهای ایجاد توازن بین عرضه و تقاضاست.

محمود اولاد خاطر نشان کرد: ضمن اینکه تعداد زیادی از خانه های خالی در اطراف شهرهای بزرگ مثل هشتگرد به دلیل نبود زیر ساخت های زندگی و حمل و نقل شهری مناسب بلا استفاده مانده است مثل مسکن مهر هشتگرد یا اهواز و...بنابراین آنچه به عنوان راهکار برای کاهش و کنترل قیمت و عرضه بیشتر مسکن در طرح مالیات بر خانه های خالی به مردم گفته شد، بیشتر مردم فریبی بود تا اتخاذ یک استراتژی و راهبرد درست برای عرضه مسکن و خانه دار کردن مردم. به عبارت دیگر به جای ساخت و ساز مسکن،مسوولین به دنبال نخود سیاه رفتند! موضوعی که برای ما اصلا ثمری به دنبال نداشت.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 15589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha