شاخص بورس در نقطه ارزندگی/پیش روی شاخص بورس به سمت جلو

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه باید در بورس نقدینگی‌های پارک شده و هدفمند وجود داشته باشد، گفت: نقدینگی باید همیشه در صندوق تثبیت بازار سرمایه وجود داشته باشد تا اجازه ندهد که بازار از نقاط تعادلی خود خارج شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛ احمد اشتیاقی به واریز  منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و تاثیر آن بر معاملات این بازار اشاره کرد و افزود: رقم نهایی یک درصد از صندوق توسعه مالی ٢٠٠  میلیون دلار اعلام شده است، مرحله نخست آن که رقمی حدود یک هزار میلیارد تومان بود واریز شده است و بقیه آن براساس آخرین صحبت های مطرح شده به تدریج واریز خواهد شد.

وی اظهار داشت: طبق برآوردهای انجام شده مجموع ٢٠٠ میلیون دلار، عددی حدود چهار هزار میلیارد تومان می شود که به نظر می رسد این رقم به تنهایی نتواند چندان تاثیری در معاملات بورس داشته باشد و باعث بهبود وضعیت بازارشود.

اشتیاقی با بیان اینکه بارها اعلام کرده ایم که باید در بازار سرمایه نقدینگی های پارک شده و هدفمند وجود داشته باشد، گفت: بهتر است در بازار نقدینگی هوشمند وجود داشته باشد که اجازه ندهد بازار  به کمتر از ارزش ذاتی خود عبور کند، همچنین نقدینگی های وارد شده به بازار نباید به صورت هیجانی اقدام به خرید در این بازار کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که در بازار ایجاد شده است باید برخی از نقدینگی ها مانند نقدینگی حاضر در صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه به این بازار ورود کنند، زیرا تامین مالی از این طریق می تواند در روند آتی بازار بسیار کمک کننده باشد.

وی گفت: نقدینگی باید همیشه در صندوق تثبیت بازار سرمایه وجود داشته باشد تا اجازه ندهد که بازار از نقاط تعادلی خود خارج شود.

جایگاه شاخص بورس در نقطه ارزندگی

اشتیاقی با بیان اینکه امیدواری ما در بازار این است که شاخص بورس از اعداد فعلی پایین تر نخواهد رفت، اظهار داشت: می توان به این موضوع امیدوار بود که بازار اکنون در نقاط ارزندگی قرار دارد و با ورود نقدینگی های جدید به بازار می توان شاهد روزهای در بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: واریز منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه جزو یک بند از پیشنهادات ده گانه ای بود که در چند وقت گذشته اعلام شد، اکنون پیشنهادات دیگر در انتظار تایید برای اجرا هستند که با تصویب آن نقدینگی خوبی به بازار تزریق می شود.

وی با تاکید بر آنکه بازار اکنون با رقمی کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله است، گفت: در مجموع تایید بقیه پیشنهادات می تواند کمک زیادی را به تزریق نقدینگی در بازار سرمایه داشته باشد و آسودگی خاطر را برای اهالی بازار سرمایه ایجاد کند.

 اشتیاقی اظهار داشت: نقدینگی های موجود اجازه نمی دهند سهام حاضر در بازار در اعداد کمتر از ارزش ذاتی خود معامله شوند و این واریزی ها می توانند به تجهیز نقدینگی بازار سرمایه و تعادل بخشی معاملات این بازار کمک زیادی داشته باشند.

پیش روی شاخص بورس به سمت جلو

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در صورت شفاف سازی در زمینه متغیرهای کلان اقتصادی مانند نرخ ارز، نرخ سود سپرده و عدم قیمت گذاری دستوری مسیر بازار رو به جلو پیش خواهد رفت، گفت: مشکل چندانی از لحاظ ساختاری و بنیادی در بازار وجود ندارد که بتواند سبب نگرانی سهامداران در بازار شود.

وی با اشاره به اینکه براساس پیش بینی های صورت گرفته دیگر در بازار شاهد ریزش های سنگین نخواهیم بود، افزود: برخی از سهام کوچک بازار که قفل در صف فروش بودند تا حدودی از میزان فروش آنها کاهش پیدا کرده است، فقط حدود ١٥٠ سهم از شرکت های کوچک که تاثیری در شاخص بورس ندارند در صف فروش قرار دارند، اگر میزان صف فروش آنها کاهش پیدا کند و بتوانند به نقاط تعادلی برسند بازار با روندی بهتر از وضعیت فعلی همراه می شود و از این طریق به مسیر صعودی خود ادامه خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه کلیت بازار نشان دهنده روند صعودی شاخص بورس است، افزود: این رشد بازار مستلزم آن است که نرخ دلار به کمتر از ٢٠ هزار تومان نرسد، این موضوع باعث شده است که نتوان پیش بینی دقیقی را از بازار ارائه داد.

به گفته اشتیاقی، امیدواریم که برجام احیا شود و نرخ دلار هم در قیمت های ٢٠ تا ٢٢ هزار تومان ثابت بماند تا از این طریق بازار به پتانسیل رشدی که برخوردار است دست پیدا کند.  

به گزارش ایرنا،  شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، ۱۲ خرداد ‌ماه) با ۳۹ هزار واحد افزایش به عدد یک میلیون و ۱۴۸ هزار واحد رسید و حدود ۳.۵ درصد رشد داشت.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 15582

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha