به برخی از افرادی که صلاحیتشان برای ریاست جمهوری احراز نشد جفا شد/ نامزدها وعده‌هایی ندهند که از انجام آن مطمئن نیستند/ راز ماندگاری این نظام دو کلمه است؛ جمهوری اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به رحلت جانگداز معمار کبیر انقلاب فرمودند: جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین ابتکار امام خمینی بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب به مناسبت سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) دقایقی پیش آغاز شد.

ایشان در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به رحلت جانگداز معمار کبیر انقلاب فرمودند: ۱۴ خرداد دیگری فرا رسد و فضای عمومی کشور با یاد و خاطره آن شخصیت عظیم و مرد بزرگ آکنده شد. جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین ابتکار امام خمینی بود. ملت ما امروز و تا آینده های دور به نگهبانی از این یاد و خاطره عظیم نیاز دارد. امروز صحبت من خطاب به ملت عزیزمان درباره مهم‌ترین ابتکار امام بزرگوار است.

ایشان افزودند: امام راحل ابتکارات زیادی داشتند، اما جمهوری اسلامی از مهم‌ترینشان بود. این همان مردم سالاری دینی است که زیر سایه جمهوری اسلامی رسمیت پیدا کرد و به عنوان نظام برخواسته از فکر ملت ایران به رهبری امام بزرگوار آغاز شد. در بین نظام های تشکیل شده نظامی را سراغ ندارم که به اندازه جمهوری اسلامی پیش بینی زوالش شده باشد. از روز اولی که جمهوری اسلامی آغاز به کار کرد بدخواهان در داخل و خارج کشور می گفتند که جمهوری اسلامی تا یک ماه؛ شش ماه و ... بیشتر باقی نخواهد ماند، اما صلابت و قاطعیت امام و پیروزی ملت ایران در جنگ هشت ساله این همهمه ها را فرو نشاند. راز ماندگاری این نظام دو کلمه است؛ جمهوری اسلامی.

فرمانده کل قوا ادامه دادند: این همهمه‌ها به قدر کم شد که دیگر تا اواخر عمر امام وجود نداشت، اما پس از رحلت امام خمینی (ره) دوباره امید پیدا کردند و آرزوهای خود را به صورت پیشگویی تکرار کردند. یک حزب فرسوده در سال ۶۹ بیانیه داد و اعلام کرد که جمهوری اسلامی در لبه پرتگاه است و  اگر یک تکان دیگه بخورد ساقط خواهد شد؛ چند سال بعد هم باز یک دسته ای که متاسفانه مسئول هم بودند و جز نمایندگان یک دوره مجلس بودند در نامه ای اعلام کردند که فرصت اندکی برای جمهور ی اسلامی باقی مانده است که البته اینها هم تمایلاتشان شبیه همان گروه ها بود. بارها هم افراد و گروه ها و دسته ها چه در داخل و خارج کشور زیر سایه دشمنان جمهوری اسلامی از این حرف ها می‌زدند و فروپاشی جمهوری اسلامی را به هم نوید می دادند. آخرین بار هم همین دو سال پیش بود که یک آمریکایی‌ بزرگوار با قاطعیت اعلام کرد که جمهوری اسلامی ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید؛ من یاد ندارم که در هیچ نظامی انقدر تلاش برای فروپاشی و زوال صورت گرفته باشد.

رهبر انقلاب با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای زوال جمهوری اسلامی تصریح کردند: نگاه این افراد به انقلاب‌های دیگر بود، زیرا بسیاری از  انقلاب‌ها مثل انقلاب کبیر فرانسه پس از سال کوتاهی از شروعشان از بین رفتند. انقلاب کبیر فرانسه تقریبا بعد از ۱۵ سال از بین رفت. در بسیاری از کشورها این اتفاق‌ها افتاد. در کشور ما هم ۱۵ سال بعد از فرمان مشروطیت فردی نظیر رضا خان با آن استبداد سیاه روی کار آمد. چند سال بعد هم محمدرضا یک دیکتاتوری سختی را برای مدت‌های طولانی آغاز کرد.

ایشان ادامه دادند: اما الحمدالله انقلاب امام خمینی نه تنها فرو نپاشید، بلکه روز به روز محکم‌تر شد و توفیقات بسیاری به دست آورد و بر موانع غلبه کرد. امروز جمهوری اسلامی هم توسعه یافته‌تر و هم پیشرفته‌تر از سال‌های قبل است. حالا این سوال به وجود می‌آید که راز این پیشرفت چیست؟ راز پرشکوه و افتخار بخش این نظام و ماندگاری این نظام همین دو کلمه جمهوری و اسلامی است. همراهی این دو کلمه با هم و موجودی که از این دو کلمه تشکیل شده باید پایدار بماند. جمهوری یعنی مردم و اسلامی هم یعنی اسلام، مردم سالاری دینی. کار بزرگ امام خمینیِ ما این بود که نظریه جمهوری اسلامی را خلق و آن ر ا وارد میدان نظریه‌های سیاسی گوناگون کرد. در آن دوره نظریه‌های مختلف سیاسی با هم وجود داشتند. اما امام این را وارد کرد و بعد به آن تحقق بخشید و نظام جمهوری اسلامی را به وجود آورد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دادند: امام خمینی (ره) انسان بزرگی بود آن هم در ابعاد مختلف به خصوص دانش و معرفت دینی. پشتوانه بزرگ این نظریه معرفت عمیق به اسلام بود. ایشان اسلام را می شناخت و می‌دانست که حاکمیت اسلامی پیام بزرگ اسلام است و اعتقاد بسیار او به مردم و وفاداری به مردم زبانزد بود. در بحث نظریه اسلامی، هم در بخش اسلامی و هم جمهوری را مربوط به اسلام می دانست . مخالفانی هم این نظریه داشت. درباره حاکمیت اسلام؛ جامعه باید با ارزش های اسلامی و خطوط اسلامی اداره شود که در این باره مخالفان سرسختی وجود داشت. یک دسته مخالفان این نظریه، غیرمذهبی های سکولار بودند که می گفتند دین اصلا چنین شانی ندارد که بخواهد وارد حاکمیت شود، برخی هم که اصلا دین را افیون جامعه می دانستند. یک دسته هم که معتقد به دین بودند و از موضع دفاع از دین می گفتند که دین نباید آلوده به سیاست شود و باید تقدس خود را حفظ کند.

فرمانده کل قوا اضافه کردند: مخالفان حاکمیت مردمی و مردم سالاری هم دو جبهه بودند، یک دسته لیبرال های سکولار بودند که معتقد به مردم سالاری بودند اما می گفتند که مردم سالاری به دین ربط ندارد و لیبرال ها باید در عرصه جمهوریت و مردم سالاری وارد شوند پس با بخش جمهوری مخالف بودند. یک عده هم می گفتند که حاکمیت دین به مردم ربطی ندارد و مصداق این نمونه دوم را در داعش دیدیدم. امام خمینی این نوآوری بزرگ را در جامعه تحقق بخشید.  حاکیمت دین را قرآن به طور روشن مطرح کرده؛ اگر کسی این را منکر شود درست در قرآن تدبیر نکرده است. قرآن می‌فرماید پیغمبران را فرستادیم که مردم از آن‌ها پیروی کنند. در چه چیزهایی؟‌ آیات مربوط به قسط، جهاد، حدود و مجازات‌ها. آیات مربوط به قراردادهای بین‌المللی. این آیات یعنی حکومت. این آیات می‌گوید در این موارد باید از رسول اطاعت شود.

ایشان ادامه دادند: البته سنت و حدیث و کلمات پیامبر که وجود دارد. خود رسول اکرم (ص) وقتی که نمایندگان یثرب آمدند و با پیامبر صحبت کردند، پیامبر همین پیمان را از آن‌ها گرفت و گفت می‌آیم به مدینه، ولی تا پای جان باید دفاع کنید. بعد هم که وارد مدینه شد، حاکمیت را بوجود آورد. این حاکمیت مربوط به پیغمبری او بود. بعد از پیغمبر هم با اینکه سر جانشینی ایشان اختلاف بود لکن احدی شک نداشت که هر حکومتی تشکیل شود بر اساس قرآن باید باشد؛ بنابراین مسئله حاکمیت دین و اسلام امر روشنی است. لازمه آن اعتقاد به اسلام است. اما مسئله جمهوریت و مردمسالاری و اعتبار رأی مردم؛ این هم مسئله مهمی است. از دو منظر باید به این نگاه کرد؛ یک منظر جنبه اعتقادی است که قضیه حق و مسئولیت هست یک منظر هم امکان تحقق حاکمیت دین هست که بدون مردم قابل تحقق نیست.

وظیفه امر به معروف وظیفه‌ای عمومی است

فرمانده کل قوا اظهار کردند: بخش اول که حضور مردم است این از مسئولیت انسان‌ها فهمیده می‌شود. در قرآن و روایات درباره مسئولیت مردم بر سرنوشت جامعه مطالب فراوانی هست. در بیان امیرالمومنین در خطبه معروف به صفین عبارتی دارند که مهم است. می‌فرماید مسئولیت مهم مردم این است که حق اقامه شود. وظیفه امر به معروف وظیفه‌ای عمومی است و یکی از مهم‌ترین معروف‌ها، حکومت حق و عادلانه است و مردم باید به این موضوع، امر کنند. همچنین مسئله لزوم مبارزه با انحرافات جامعه که امیرالمومنین یکی از دلایل پذیرش حکومت را همین می‌داند، می‌فرماید خدای متعال این پیمان را از علما گرفته که به فاصله‌های اجتماعی تن ندهند که یکی از سیری مشرف به موت باشد، دیگری از گرسنگی. بنابراین این مسئولیت، همگانی است. حالا چطور اعمال شود، در زمان‌های مختلف متفاوت است. امروز از طریق انتخابات است. انسان‌ها آزاد هستند که انتخاب کنند، این جزو مسلمات اسلام است.

چون این روزها روزهای انتخابات است، خب خوشبختانه محیط انتخابات در حال گرم شده است. اما برخی به بهانه واهی می‌خواهند وظیفه مشارکت در انتخابات را کنار بگذارند که این عمل به خواست دشمنان ملت ایران است. باید هر دو رکن به طور کامل دیده شود؛ هم مردمسالاری هم اسلامی بودند. هر رکنی تضعیف بشود سیلی خواهیم خورد.

اگر ناکارآمدی هست باید با انتخاب خوب آن را جبران کنیم نه با عدم انتخاب

 رهبر انقلاب با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم هم افزودند: اما درباره انتخابات؛ گفته می‌شود برخی به خاطر فشارهای معیشتی که همه آن را لمس می‌کنیم، مردد هستند که آیا شرکت کنند یا نه. یا برخی می‌گویند در دوره‌های مختلفی به کسی با شوق رأی دادیم، امّا در آخر دوره منجر به دلخوری شد. پس بهتر است شرکت نکنیم. این‌ها استدلال‌های درستی نیست. نباید این چیزها ما را دلسرد کند. اگر ناکارآمدی هست باید با انتخاب خوب آن را جبران کنیم نه با عدم انتخاب. اگر ضعفی در مدیریت‌ها هست، راهش چیست؟ راهش این است که در انتخابات شرکت نکنیم یا راهش این است که یک مدیریت به معنای واقعی کلمه اسلامی و مردمی بوجود بیاوریم.

ایشان ادامه دادند: البته در انتخاب باید دقت کرد. تأکید می‌کنم به وعده و حرف نمی‌شود اعتماد کرد. نسبت به خارجی‌ها هم همین را می‌گویم که مدام حرف تحویل می‌دهند. همیشه به مسئولان گفته‌ام که به حرف و وعده خارجی‌ها تکیه نکنید. به عمل کار برآید. در مسائل مهم کشور هم همینطور است. حرف آسان است و هر کسی ادعایی می‌کند. باید نگاه کرد که این وعده آیا در گذشته این فرد عملی وجود دارد یا نه. اگر وجود دارد می‌شود اعتماد کرد.

نامزدها وعده‌هایی ندهند که از انجام آن مطمئن نیستند

فرمانده کل قوا خطاب به داوطلبان ریاست جمهوری سیزدهم هم اظهار کردند: توقعی هم از خود نامزدها داریم. وعده‌هایی که مطمئن نیستند می‌توانند عملی کنند، ندهند. این وعده‌ها به ضرر کشور است. چرا که شما وعده‌ای می‌دهید بعد اگر به ریاست‌جمهوری رسیدند مردم را نسبت به نظام و انتخابات دلسرد می‌کنید. بنابراین دادن وعده‌ای که مطمئن نیستند بتوانند عمل کنند جایز نیست. وعده‌هایی که مسلم است و اهل فن تأیید می‌کنند را بدهید. امّا برخی وعده‌ها که پشتوانه عملی ندارد نباید داد. چون موجب دلسردی مردم می‌شود بعداً و این گناه است.

ایشان گفتند: نامزدها شعارهایی بدهند که به آن اعتقاد دارند. برخی شعارهایی می‌دهند. ما می‌شناسیم افراد را که ممکن است در دل، خیلی به این شعارها باور نداشته باشند. شعارهایی که برخلاف باور آن فرد است نباید گفته شود. هفته قبل گفتم کسانی که سخن نافذی دارند مردم را تشویق کنند به حضور در انتخابات. این مخصوص این افراد نیست. تک تک آحاد مردم خود را موظف بدانند که دیگران را به حضور در انتخابات تشویق کنند. این تواصی به حق است و وظیفه است. افراد خانواد، همکار، دوستان و کسانی که با آن‌ها سر و کار دارید را دعوت کنید.  توقع دیگر از نامزدها این است که تصمیم بگیرند اگر چنانچه پیروز شدند، خودشان را متعهد بدانند. اولاً به عدالت اجتماعی و کاهش فاصله فقیر و غنی. این کار را جزو اساسی‌ترین کارهای خودشان بدانند. ثانیاً مبارزه با فساد بدون ملاحظه. خودشان را متعهد بدانند که تولید داخلی را تقویت کنند.

محور نجات اقتصاد کشور تقویت تولید داخلی است

فرمانده کل قوا با اشاره به وعده های انتخاباتی نامزدها افزودند: بارها عرض کردیم؛ این حرف متخصصین اقتصادی هم هست. محور نجات اقتصاد کشور تقویت تولید داخلی است. مبارزه با قاچاق، واردات بی‌رویه و مبارزه با کسانی که جیب خود را از طریق واردات پر می‌شود. این را متعهد شوند، این آقای نامزد خود را متعهد کند و تصریح کند که به این متعهد است تا اگر انتخاب شد و عمل نکرد دستگاه‌های نظارتی از او بپرسند که چرا انجام نداد.

ایشان ادامه دادند: یک تذکر ضروری وجود دارد. در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که احراز صلاحیت نشدند جفا و ظلم شد. نسبت‌هایی داده شد یا به خودشان یا خانواده‌شان که واقعیت نداشت. خانواده‌های محترم و عفیف که مواجه با چنین نسبت‌هایی شدند. گزارش‌های خلافی بود که بعد هم مشخص شد که خلاف است. ولی در فضای مجازی پخش شد. اینکه می‌گویم فضای مجازی رهاست همین است. حفظ آبروی افراد جزء بالاترین وظایف است. مطالبه من از دستگاه‌ها این است که جبران کنند. مواردی درباره خانواده و فرزند کسی داده شده که بعد معلوم شده که غلط است. این را جبران کنند.

۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 15548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha