ایران چگونه پایگاه مخفی سازمان .C.I.A آمریکا را هدف قرار داد؟

روزنامه اورشلیم پست نوشت: آیا نظم نوین پهپادی جهان در منطقه خاورمیانه شکل گرفته است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ ست جی. فرانتزمن - نویسنده کتاب «پس از داعش، نزاع ایران و آمریکا بر سر خاورمیانه» در طلبی تحت عنوان «ایران چگونه پایگاه مخفی C.I.A در عراق را هدف قرار داد؟» در روزنامه اورشلیم پست اسرائیل نوشت: روزنامه واشنگتن پست آمریکا در گزارشی افشاء کرد که نیروهای تحت الحمایه ایران، آشیانه مخفی سازمان C.I.A در عراق را با پهباد هدف قرار دادند. این حمله در اربیل واقع در اقلیم خودمختار کردستان به وقوع پیوست.

این واقعه نشان از برنامه‌ریزی دقیق و دانش پیچیده ایران و نیروهای تحت الحمایه آن در عراق دارد. حمله پهپادی در اربیل نشان داد که ایران توانسته «هواپیماهای بدون سرنشین خود را به خاک عراق انتقال دهد»، «اطلاعات مربوط به آشیانه مخفی سازمان C.I.A داخل یک تاسیسات شناخته شده آمریکا را جمع آوری کند» و «یک حمله پهپادی دقیق به آن انجام دهد».

این نوع از پهپاد انتحاری مشابه تکنولوژی مورد استفاده ایران برای هدف قرار دادن منطقه «بقیق» عربستان بود(!) و نیز شبیه پهپادهایی است که نیروهای حوثی مورد حمایت تهران و اخیراً نیروهای حماس از آن برای حمله به سعودی و قلمرو اسرائیل استفاده کرده‌اند. در نتیجه می‌توان گفت که ایران تهدید پهپادی(!) خود را به سراسر منطقه منتقل کرده است.

این حمله پهپادی در عراق جالب توجه است؛ زیرا اینگونه فرض می‌شود که پایگاه‌های آمریکا دربرابر این دست از تهدیدات روبه گسترش و شناخته شده قابلیت دفاع را دارند. ژنرال مکنزی فرمانده نیروهای سنتکام قریب به یک سال است که که پیرامون تهدیدات رو به افزایش پهپادی در منطقه [علیه آمریکا] هشدار می‌دهد. یکبار در مارس ۲۰۲۰ و بار دیگر در فوریه ۲۰۲۱. مکنزی در جلسه مارس ۲۰۲۰ سنا آمریکا گفت: «میلیاردها دلار در وزارت دفاع برای مقابله با نظام پهپادی هزینه کرده‌ایم. نگرانم که هنوز در سایه تهدید جدّی آن هستیم.»

آمریکا موشک‌های پاتریوت، سامانه نظامی «C-RAM» و دیگر تجهیزات دفاعی را به عراق ارسال کرده تا بتواند تهدیدات راکتی و موشک‌های بالستیک را متوقف کند. نیروهای آمریکا همچنین گنبد آهنین را در عراق مستقر کرده که می‌توان از آن برای مقابله با پهپادها استفاده کرد ـــ مترجم: طی جنگ غزه - اسرائیل و یمن - عربستان مشخص شد که گنبد آهنین در مقابل پهپادها کارایی ندارد. با استناد به گزارش واشنگتن پست، این حمله پهپادی عمیقاً مقامات کاخ سفید و پنتاگون را نگران کرده؛ چرا که ماهیت تاسیسات هدف گرفته شده مخفی و نوع حمله پیچیده بوده است.

این حمله سوالاتی را درباره آشیانه به وجود می‌آورد و اینکه آیا ایران به طور خاص می‌دانست که ساختمان مورد حمله تحت هدایت و مدیریت چه کسی/سازمانی است؟ بقایایی از پهپاد پس از عملیات پیدا شده است. مقاله واشنگتن پست در ادامه می‌افزاید که پهپادها از روشی نوین استفاده کردند که نیروهای تحت الحمایه ایران برای سال‌ها از آن در راکت‌های نظیر راکت ۱۰۷ میلی متری استفاده می‌کردند.

تهدیدات رو به رشد پهپادها، تهدید اصلی آمریکا در عراق است. یکی از مقامات ائتلاف آمریکایی به واشنگتن پست گفت: «پرواز پهپاد در فاصله ۱۰ مایلی پایگاه آمریکا رهگیری شد، ولی بعد از آن مسیر پهپاد به خط پروازی غیر نظامی تغییر کرد.» تحلیل‌های اوّلیه حاکی از آن است که پهپاد ساخت ایران بوده است.

کاخ سفید مرعوب شده است. تاسیسات مورد هدف مخفی و حمله پیچیده بوده است. حمله ۱۴ آوریل / ۲۵ فروردین اوّلین حمله پهپادی جدّی از سوی نیروهای تحت الحمایه ایران در عراق بود. با این وجود امّا «کتائب حزب‌الله» در جریان حمله به عربستان در می ۲۰۱۹ و ژانویه ۲۰۲۱ به پهپاد مجهز شده بود(!) یک پهپاد دیگر نیز برای هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد در مِی ۲۰۲۱ / اردیبهشت ۱۴۰۰ مورد استفاده قرار گرفت.

نوع پهپاد انتحاری مورد استفاده در عراق ناشناخته است. این پهپاد می‌تواند شبیه ابابیل یا قاصف باشد که حماس آن را پهپاد شهاب نامگذاری کرده است. این پهپاد از یک پرتابگر به پرواز در آمد. ایران انواع دیگری از پهپادهای انتحاری را به وفور در اختیار دارد. این حمله پهپادی احتمالاً آشیانه‌ هواپیماهای پیمانکاران سازمان C.I.A یا نیروی ویژه آمریکا را هدف قرار داده است که از این پایگاه به پرواز درمی‌آمدند و برای ماموریت شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات اعزام می‌شدند.

با استناد به تصویری که از میزان خسارت مخابره شده، محل آشیانه‌ در بخش شرقی پایگاه نزدیک منطقه پارک بالگردهای ترابری شینوک بوده است. این پایگاه بسیار وسیع در جریان جنگ علیه داعش توسعه یافته و احتمالاً گسترش آن با کاهش نیروهای آمریکا در سایر پایگاه‌های نظامی ادامه خواهد داشت. 

هنوز روشن نیست که چطور در میان ده‌ها پایگاه و صدها ساختمان، به چنین آشیانه خاصی حمله می‌شود. این مجموعه خاص به سبب ۴ ساختمان با سقف قرمز سازه‌ای منحصر به فرد است. درصورتی که نیروهای تحت الحمایه ایران از پهپاد برای هدف قرار دادن آشیانه‌ای استفاده کردند که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا از آنجا به پرواز درمی‌آیند، این مهم می‌تواند نمونه‌ کوچکی از جنگ پهپادها باشد.

هدف گیری پهپادهای آمریکایی توسط پهپادهای ایرانی در عراق ممکن است نوعی از نظم نوین پهپادی جهان باشد که در منطقه خاورمیانه درحال شکل گیری است، به ویژه آنکه ایران می‌دانست این آشیانه متعلق به پهپادهای است که احتمالاً روزی علیه نیروهای آن در عراق به کار گرفته شود. اکنون منطقه به سرعت به نقطه تلاقی ترمیناتور، روبوکاپ و اسکای‌نت درحال نزدیکی است(این اسامی مربوط به شخصیت‌های سینمایی هستند)؛ زیرا ماشین‌ها درحال جنگ و افراد فقط نظاره‌گر صفحه کامپیوتر هستند. 

در حداقلی‌ترین حالت، واشنگتن باید نگران این موضوع باشد که ایران درحال جمع آوری اطلاعات از پایگاه‌های مخفی و امنیتی، آشیانه‌ها و دیگر سیستم‌های آمریکا در عراق است و گسترش وسیع تکنولوژی پهپادی و موشک‌های نقطه‌زن تهران می‌تواند به شکل بیشتری در آینده مورد استفاده قرار بگیرد. 

این نکته نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که در روز ۱۸ می / ۲۸ اردیبهشت، یک پهپاد به شکل رمزآلودی وارد حریم هوایی اسرائیل شد. بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که این پهپاد از عراق یا سوریه آمده است. در روز ۸ می / ۱۸ اردیبهشت، یک پهپاد آشیانه‌ای را در پایگاه عین الاسد هدف قرار داد. آشیانه مخفی سازمان C.I.A در اربیل در روز ۱۴ آوریل / ۲۵ فروردین مورد حمله قرار گرفت. احتمالاً این حملات با هم مرتبط و پشت همه آن‌ها ایران است. 

۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 15541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha