کاندیدای اقتصاددان با دست پر آمد/ رئیس دولت سایه طرح وان را رو کرد!

زمان تبلیغات کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ پایان نیافته است و هر یک از کاندیداهای انتخابات برای بدست آوردن نظر و رای مردم وعده های انتخاباتی عجیبی را مطرح می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، « ۵ اصولگرا، یک اصلاح طلب و یک اعتدالگرا» خروجی لیست داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم از شورای نگهبان بود که با به صدا درآمدن زنگ تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۴ خرداد ماه، خود را آماده فتح صندلی ریاست جمهوری کردند.  کاندیداهایی که با سَردادن شعارها و وعده های رنگارنگ اقتصادی، سیاسی و ...در تلاش برای جذب رأی بیشتر به سمت خود هستند.

رئیس دولت سایه با طرح وان آمد!

سعید جلیلی برای دومین بار ردای کاندیداتوری بر تن کرده است تا شانس خود را بیازماید. او سال ۹۲ هم عزم ریاست جمهوری کرده بود اما در طوفان مناظرات انتخاباتی شانسی برای پیروزی نیافت. از جلیلی به عنوان یار پوششی ابراهیم رئیسی در انتخابات یاد می شود و در میان گمانه زنی های اصولگرا برای انصرافش، او با طرحی به نام وان آمده است تا بتواند معادلات انتخاباتی را تغییر دهد. 

جلیلی از طرح وان، تحت عنوان واحد انرژی، نام می برد که بر اساس آن مردم می توانند سهم خودشان از انرژی نفت، بنزین و گاز خودشان مدیریت کنند. او همچنین بیان کرده است که طرح مفصلی دارد که ۷ میلیون مرزنشین به صادرکننده تبدیل شوند که اقتصاد کشور را فعال کنند.

اما در این میان، سعید جلیلی، که زمانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود، نگاهی هم به حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی داشته و می گوید:« مذاکره یک راه برای رفع تحریم هاست و باید آن را دنبال کرد، ولی این تنها راه نیست، وقتی دست ما پر باشد باید این راه را ادامه داد یعنی باید برنامه برای خنثی سازی تحریم داشته باشیم. امروز با کمک متخصصان و جوانان و شما ملت ایران برای خنثی سازی تحریم برنامه داریم. مسیر مذاکره هم ادامه می یابد اما باید کاری کنیم دشمن به التماس بیفتد. ما می توانیم دشمن را از تحریم پشیمان کنیم.»

سکوت نصفه و نیمه رئیسی در مورد برجام

ابراهیم رئیسی، نیز برای دومین بار کاندیدای انتخابات شده است. هرچند او نیز تجربه شکست در انتخابات را در کارنامه خود دارد اما برای دومین بار پا به عرصه رقابت گذاشته و مبارزه با فقر، فساد و تبعیض را یکی از وظایف مهم خود می داند. او نیز در میان به وعده های اقتصادی توجه بیشتری کرده است. 

رئیسی که رقیب خود را فساد می داند، بر این باور است که می تواند شاهد رشد اقتصادی و اشتغال سالانه یک میلیون نفری در کشور باشد. او همچنین در حالی جوانان را ازدواج تشویق می کند که به آنان وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال را می دهد. 

رئیسی از نگاه به حوزه های اجتماعی و فرهنگی نیز غافل نشده و با بیان آنکه به آزادی بیان اعتقاد دارد، می گوید:« وقتی یک جامعه می‌تواند گام‌های استوار داشته باشد که آزادی بیان در آن وجود داشته باشد.»

رئیسی البته تلاش دارد چندان وارد حوزه سیاست خارجی نشود آنهم در روزهایی که رقبایش یا از برجام حرف می زنند یا FATF. با این وجود  رئیس ستاد مردمی بین المللی صلح رئیسی پیرامون برنامه ی آیت الله رئیسی در قبال برجام می گوید: در گفتمان انقلاب اسلامی ما معتقدیم که آقای رئیسی کاندیدای اصلح برای این گفتمان هستند ما قائل به ساختار در نظام هستیم، قائل به سلسله مراتب در نظام هستیم و به این موضوع اعتقاد مکتبی داریم، ما یک استراتژیست ارشد در نظام خود داریم، خود مقام معظم رهبری مشخص در مورد برجام فرمودند اکنون نوبت آمریکا است ما به آنچه مطابق با شرع حتی فراتر از یک سند بین‌المللی و قانونی بوده عمل کردیم حتی در جایی که الزامی به لحاظ قواعد و قوانین بین‌المللی نبود به عنوان مسلمان به وعده‌های خود عمل کردیم. نظر قطعی آقای رئیسی همان سخنان قاطع رهبری است باید تمامی تعهدات طرف مقابل ما به طور کامل عملیاتی شود، تمامی تحریم‌ها لغو شود و باید راستی‌آزمایی انجام شود؛ اعتماد ما به طرف مقابل مخدوش شده و این یک اصل حقوقی و عقلانی است در تمام معاملات باید ضمانت های اجرایی لازم از طرف مقابل وجود داشته باشد.

از دیگران انکار؛ از محسن رضایی اصرار

محسن رضایی که برای چهارمین بار به صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمده و سودای پاستور را دارد، ید طولانی در دادن شعارهای انتخاباتی داشته و یکی از عجیب ترین وعده های ماراتن ۱۴۰۰ را مطرح کرده است.  

هر چه محسن رضایی معتقد است که می توان کل یارانه‌های هر فرد که شامل یارانه‌های قدیم و جدید است، به ۴۵۰ هزار تومان افزایش داد، چهره های سیاسی این شعار ها غیرواقعی دانستند. محمود واعظی هم روز گذشته در جلسه دولت در واکنش به وعده های انتخاباتی نامزدها گفت:«  اینکه می‌گویند ۴۵۰ هزار تومان یارانه می‌دهیم از کجا می‌خواهند بیاورند؟ » 

با این حال محسن رضایی در شعارهای دیگر خود می گوید:« ارزش سهام را تا پایان سال حداقل به یک میلیون و ۵۰۰ هزار خواهیم رساند. بسیاری از آسیب‌دیدگان به دلیل اینکه ارزش سهام شان بالا می رود در اینجا سود می کنند.» او همچنین می گوید:« باید پول ملی ایران تقویت شود تا پس از دلار و یورو قویترین پول منطقه شود.» 

رضایی در این میان، از وعده های دیپلماتیک هم غافل نشده و با بیان آنکه من به دنبال به وجود آمدن جنگ نیستم، می گوید:« هیچ‌کس بیش از من خسارت‌های جنگ را ندیده است؛ اما با اقتدار می‌توان در منطقه زندگی کرد.» 

آمریکا برای مذاکره با ایران التماس می کند؟

« وعده‌های انتخاباتی را قبول ندارم و آن را نادرست‌ می‌دانم؛ گذشت زمانی که کروبی وعده ۵۰ هزار تومانی بدهد و چند میلیون رأی بیاورد.» این جمله ای است که علیرضا زاکانی، دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرده است. اما چندی نگذشت که این کاندیدا مدعی شد:«   بنده رئیس‌جمهور شوم آمریکایی‌ها التماس می‌کنند و مجبور می‌شوند تحریم‌ها را بردارند، آمریکا نیازمند بازگشت به برجام است زیرا تمام سیاست‌های آمریکا در برخورد با ایران در تمام سطوحش شکست خورده است.»

وعده های انتخاباتی زاکانی به مذاکرات با آمریکا و لغو تحریم ها ختم نشد و با ورود به مسائل اقتصادی به مردم قول داد که مشکلات مسکن را حل کند. 

قاضی زاده وام ۵۰۰ میلیونی می دهد!

نائب رئیس سابق مجلس که عنوان جوان ترین کاندیدای انتخابات را به نام خود ثبت کرده است، از همان ابتدا با شعار های عجیب خود، پر رنگ در انتخابات ظاهر شد. او نیز وعده های اقتصادی عجیبی چون حل مشکلات بورس در ۳ روز را داده است. 

قاضی زاده همچنان می گوید که وقتی رییس جمهور شود با اولویت دستور تشکیل فوری صندوق رفاه جوانان را تا قبل از اسفند ۱۴۰۰ صادر خواهد کرد. هر زوج جوان ۵۰۰ میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن خود از این صندوق دریافت خواهند کرد. 

وعده وعیدهای قاضی زاده چنان همه را متعجب کرد که حتی صدای اعتراض عبدالناصر همتی، رقیب انتخاباتی‌اش بلند شد و گفت:«  با کدام منابع قرار است یارانه ۴۵۰ هزار تومانی یا وام ۵۰۰ میلیونی پرداخت شود یا اساسا مگر بورس مایکروفر است که مشکلاتش در ۳ روز حل شود .»

« به ازای هر ایرانی بسته ماهانه ۳۰۰ هزار تومانی را طراحی کردیم و برنامه از بذر تا سفره را اجرا می کنیم.»؛ «کشور را به ۵۰ قسمت تقسیم می‌کنیم و ۵۰ مدیر زنجیره ای خواهیم داشت.» از دیگر اظهارات تعجب آور کاندیدای جوان است. 

مهرعلیزاده، دولت سوم خاتمی می شود؟!

یک روز دست به قلم می شود به بهزاد نبوی نامه می نویسد، روز دیگر با حضور در کلاب هاوس از تشکیل دولت سوم سید محمد خاتمی می گوید و محمد جواد ظریف را وزیر امور خارجه دولت خود تعیین می کند . با وجود آنکه جبهه اصلاحات پُشت او را خالی کرده و  و کارگزاران نیر رسما حمایت خود از همتی را اعلام کرد ؛ اما محسن مهرعلیزاده، همچنان امید خود را از دست نداده و چشم انتظار حمایت اصلاح طلبان است. 

با این حال، او قول داده است که در صورت انتخاب، رئیس‌جمهور همه مردم ایران با هر زبان، مذهب و تفکری باشد. مهرعلیزاده در حوزه های اقتصادی نیز وعده داده است که از ماه دوم رئیس‎ جمهور شدنش، یارانه ۵ دهک کم‎ درآمد را ۵ برابر می‎ کند.

کاندیدای اقتصاددان دست پر آمد

عبدالناصر همتی، همانند قاضی زاده برای اولین بار شانس خود را برای حضور در گردنه رقابت ها برای فتح پاستور امتحان می کنند. او که کاندیدای اعتدالگرای فهرست نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ است بر این باور است که کشور به یک رئیس جمهور اقتصاددان نیاز دارد.

همتی می گوید که فقط برای ۴ سال می خواهد رئیس جمهور شود. او که شعار دولت خود را «تعامل، از خانه تا جهان» نامیده است، مهم ترین دغدغه خود را معیشت مردم می داند، نگاهی به حوزه دیپلماسی و تعامل با کشورهای دیگر دارد. 

همتی از حوزه های فرهنگی و اقتصادی نیز غافل نشده و با کنایه به اظهارات حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی می گوید:« ما زنان را در جامعه اصلا حساب نمی‌کنیم، برخی حتی می‌گویند در خانه هم زنان را با اسم کوچک صدا نکنید. من آمده‌ام که از زنان حمایت کنم.»

همتی درباره مسائل اقتصادی می گوید:« معیشت اولین دغدغه مردم است و رفاه مهمترین نیاز آینده کشور. اما شرط لازم برای تحقق این دو، داشتن بینش اقتصادی در اعمال سیاست‌های اجرایی و تنش زدایی در سیاست خارجی و شرط کافی، داشتن سیاست‌های اقتصادی دانش محور و ‎غیر پوپولیستی است.»

او همچنین درباره شعارش در حوزه دیپلماتیک بیان می کند:« وقتی می‌گویم تعامل، مفهوم این نیست که هرچه بقیه می‌گویند من بگویم چشم. ما نمی‌خواهیم کشور وارد تنش شود. اما اگر قرار باشد یک سیلی به من بزنند یک سیلی به آنها می‌زنیم.»

* در جدول زیر می توانید، برنامه‌ها و شعارهای کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ را بخوانید؛

ردیف

نام کاندیدا

وعده های اقتصادی

   وعده های سیاست داخلی و خارجی

وعده های فرهنگی و اجتماعی

۱

سعید جلیلی

* دولت الکترونیک به معنای دیجیتالی شدن داده‌ها نیست، دیجیتالی کردن داده‌ها و تقاطع اطلاعات مراحل اولیه دولت الکترونیک است؛ دولت می‌تواند با زیرساخت‌های موجود وارد مراحل هوشمندسازی و فوق هوشمندسازی خدمات بشود.

*  یکی طرح وان است، تحت عنوان واحد انرژی، که بر اساس آن مردم می توانند سهم خودشان از انرژی نفت، بنزین و گاز خودشان مدیریت کنند. طرح دیگر ما تامین سبد غذایی برای همه شهروندان و طرح کوتاه مدت دیگر ما طرح سفر است که هر خانواده ایرانی به فراخور می تواند از آن استفاده کند.

*  من طرح مفصلی دارم که ۷ میلیون مرزنشین به صادرکننده تبدیل شوند که اقتصاد کشور را فعال کنند. 

* ساخت مسکن برای مردم در شکل مسکن مهر با رفع ایرادات و تصحیح نقاط ضعف می‌تواند حرکت خوبی باشد. 

* هر ایرانی باید سهم انرژی برابر با دیگری داشته باشد و اگر نمی‌خواهد استفاده کند، بایستی معادل آن را دریافت کند.

* سبد غذایی با ۱۳ قلم کالا جهت تامین حدود ۲۵۰۰ کیلو کالری انرژی در روز

* مذاکره یک راه برای رفع تحریم هاست و باید آن را دنبال کرد، ولی این تنها راه نیست، وقتی دست ما پر باشد باید این راه را ادامه داد یعنی باید برنامه برای خنثی سازی تحریم داشته باشیم. امروز با کمک متخصصان و جوانان و شما ملت ایران  برای خنثی سازی تحریم برنامه داریم. مسیر مذاکره هم ادامه می یابد اما باید کاری کنیم دشمن به التماس بیفتد. ما می توانیم دشمن را از تحریم پشیمان کنیم.

* «جهاد بزرگ برای جهش ایران» شعار انتخاباتی است.

* دست ما باید پر باشد تا در مذاکرات بتوانیم حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشیم و اهرم فشار به دست مخالفان ندهیم. در یکی دو قرن گذشته هر زمانی که ما خواستیم جهشی داشته باشیم، دشمنان تلاش کردند که مانع ما شوند و متاسفانه جریان‌هایی را هم در داخل کشور همراه خود کردند و به خدمت خود گرفتند.

* برای توسعه روستاها، امکانات تفریحی، سبد غذایی و برنامه داریم، باید در چهار سال آینده جهش بزرگی داشته باشیم. ما هشت سال برنامه تهیه کرده ایم و الان وقت اجرای این برنامه ها برای جهش کشور است.

* فیلترینگ توییتر توجیه ندارد.

* تبدیل سیستان و بلوچستان به نوار و قطب اقتصادی در جنوب شرق ایران

۲

ابراهیم رئیسی

* نزدیک به ۷۰ درصد از ظرفیت‌هایی که امروز در کشور وجود دارد، اگر فعال بشود به خوبی می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی و اشتغال سالانه یک میلیون نفری در کشور باشیم.

* کاهش تورم را می توان با اقدامات جدی کاهش داد به نحوی که به تورم یک رقمی نزدیک شد و این نیاز به کار جدی دارد.

* برای دولت امکان‌پذیر است ۵۰ درصد هزینه درمان را از سبد خانوار کاهش دهد.

* مبارزه با فقر و فساد و تبعیض را یکی از وظایف مهم می دانیم و می شود در قوه مجریه  آنرا انجام داد.‌ برخورد با بی عدالتی ها و ریشه کن کردن فقر امکان پذیر است.

*   باید رابطه کالاهای اساسی  که در سفره مردم است  با ارز را قطع کنیم و به سمت خودکفایی برویم. ما باید بسمت استقلال کشاورزی یعنی نان و گوشت و مرغ مردم و سالادی که در سفره مردم است برویم.

* هزینه مردم درباره مسکن را می توان حل کرد. مساله اجاره نشینی مردم و مساله خانه دار شدن مردم مهم است.  امکان تولید مسکن و راه انداختن اقتصاد پیشران و ایجاد مسکن ۴ میلیون در ۴ سال امکان پذیر است.  مساله زمین را می شود بعنوان هزینه ها در ساخت مسکن و سوداگری را کاهش داد.

*  دولت نباید در بازار دخالت کند

*  مسکن از دغدغه‌های مردم به ویژه جوانان و زوج‌های جوان است و ما تلاش می‌کنیم با تولید مسکن هم این دغدغه و هم مسأله جمعیت را حل کنیم چرا که مانع بزرگ بر سر راه ازدواج جوانان، نبود مسکن مناسب است.

 * شفافیت از نکاتی است که یک عده شعارش را می‌دهند ولی ما بنا داریم که هم در حوزه اجرا و هم در حوزه تصمیم‌گیری، شفافیت وجود داشته باشد تا مردم احساس آرامش کنند.

*  من به آزادی بیان معتقدم و وقتی یک جامعه می‌تواند گام‌های استوار داشته باشد که ازادی بیان در آن وجود داشته باشد.

*{ در پاسخ به این سوال که فرض کنید امروز ۲۹ خرداد است و شما بین همه نامزدها پیروز انتخابات شده‌اید، اگر بخواهید یک جمله با مردم ایران بی‌واسطه سخن بگویید خطاب به آنها چه می‌گویید}: به مردم ایران می‌گفتم که امروز پایان فساد و رانت در کشور است.

*  باید ارتباط بین علم و دانشگاه  تولید و بازار و اقتصاد و دیپلماسی باید ایجاد شود.

* مساله اعتیاد و طلاق و حاشیه نشینی ها و آسیب های اجتماعی و دیگر مشکلات با حضور شما مردم عزیز قابل حل است.

* سلامت مردم مهم است  و الان ۴۳ درصد از هزینه ها را  مردم نسبت به درمان پرداخت می کنند که امکان کاهش آن وجود دارد.  دسترسی به تخصص درمانی را باید افزایش دهیم که قابل انجام هست.  اگر این کار صورت گیرد که حتما صورت میدهیم و تخصیص کارت سلامت برای ۷۰ درصد مردم امکان پذیر هست.

*  اگر مردم بنده را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند حتماً برنامه دارم که اوایل تشکیل دولت تا زمانی که کار شکل بگیرد، هفته ای یک بار از طریق رسانه ملی با مردم سخن بگویم. پس از آن نیز حتماً ماهی یک بار با مردم سخن خواهم گفت و در سخنانم دغدغه‌های مردم را مطرح می‌کنم و کارهایی را که برای این دغدغه‌ها انجام شده با آنها درمیان می‌گذارم. 

۳

محسن رضایی

* به زنان خانه دار حقوق می‌دهیم.

*{  در خصوص یارانه ۴۵۰ هزار تومانی که وعده داده بود}: منظور من این است که کل یارانه‌های هر فرد که شامل یارانه‌های قدیم و جدید است، به ۴۵۰ هزار تومان افزایش یابد. در این صورت قیمت‌ها تغییری پیدا نمی‌کند و هزینه جدیدی نیز به دولت اضافه نمی‌شود.

 * اولین مسئله ای که در دولت من به آن توجه خواهد شد سامان دهی به یارانه های پنهان در کشور است. به این صورت که بنزین و گازوئیل به قیمت واقعی به دهک های ثروتمند فروخته می شود.

 * آمده‌ام تا با کنار گذاشتن هر ملاحظه‌ای، با اراده یکایک شما ملت ایران، اقتصاد و معیشت مردم را نجات دهیم.

* برنامه‌هایی در نظر گرفتیم تا ثبات اقتصادی را به جامعه بازگردانیم، گرانی‌ها را کنترل کنیم و نرخ ارز و سود بانکی را تثبیت بکنیم؛ در حدی که تولید ملی و اشتغال را افزایش می‌دهد و موجب تامین معیشت مردم و پیشرفت کشور خواهد شد.

*  اگر رئیس‌جمهور شوم جایگاه واقعی اتاق بازرگانی را احیا خواهم کرد.

* ایران را کانون غذای ۵۰۰ میلیون نفر اطراف‌مان خواهیم کرد و ما اشتراکات فراوانی با همسایگان داریم. در اتحادیه آسیای جنوب غربی، ایران می‌تواند هاب غذا باشد.

* بیمه سهام داران بورس را درست می‌کنیم و برای دراز مدت ادامه می‌دهیم.

* من اولین کاری که می‌کنم این است که تولید را پر جاذبه می‌کنم. کاری می‌کنم اشخاصی که به دنبال طلا و ارز و بورس هستند، در تولید فعالیت کنند. بانک طلا درست خواهم کرد و این بانک را پشتوانه پول ملی می‌کنم. نقدینگی را به سمت تولید ملی خواهم برد و اجازه نخواهم داد که تورم‌های افسار گسیخته زندگی مردم و پیش‌بینی‌پذیری کارآفرینان را دچار اخلال کند.

*  من اجازه نخواهم داد که خیانت در کشور صورت بگیرد و دست بسیاری از اشخاص را رو خواهم کرد.

*  پرونده FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام باز است و اگر دولت من روی کار بیاید به طور جدی ابهامات FATF را در داخل و خارج از کشور و در دبیرخانه دنبال می‌کنیم.

* باید پول ملی ایران تقویت شود تا پس از دلار و یورو قویترین پول منطقه شود.

* کار مهم طرح ما این است با وصل کردن این واگن های بورس به لوکوموتیو تولید و سرمایه گذاری و هدایت سهام به سمت تولید، ارزش سهام را تا پایان سال حداقل به یک میلیون و ۵۰۰ هزار خواهیم رساند. بسیاری از آسیب‌دیدگان به دلیل اینکه ارزش سهام شان بالا می رود در اینجا سود می کنند.

* من به دنبال به وجود آمدن جنگ نیستم، هیچ‌کس بیش از من خسارت‌های جنگ را ندیده است؛ اما با اقتدار می‌توان در منطقه زندگی کرد.

* مذاکرات را ادامه خواهیم داد؛ آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند. تعامل با قدرت‌های بین‌الملل نیاز به اهرم دارد، اهرم "ایران منطقه‌ای" است. اگر حضور فرهنگی، سیاسی، تجاری و امنیت‌سازی در منطقه داشته باشیم، ایران منطقه‌ای شکل خواهد گرفت.

* آمریکا باید به سرعت تحریم‌ها را بردارد و اقدام مشروط را نمی‌پذیریم و دیپلماسی را از حالت کاغذی خارج کرده و عملی می‌کنیم. اگر دولت ما روی کار بیاید با توجه به شناختی که آن‌ها از ما دارند کوتاه می‌آیند و به برجام بازخواهند گشت.

* دولت من، دولت اقدام و تحول است و به همه ایرانیان و اقوام کشور اختصاص دارد. 

*{در خصوص موضوع «جمعیت و ازدواج جوانان»}: ده سال است که با این پدیده آشنا هستم و از پنج شش سال پیش سیاست‌های کلی جمعیت را تقدیم رهبر انقلاب کرده‌ایم، ولی دولت‌ها و مجالس توجهی به این نداشته‌اند. ما به سرعت قانون این سیاست‌ها را تنظیم می‌کنیم. از تصمیم‌گیری‌های اشتباه در وزارتخانه‌های بهداشت و ... جلوگیری می‌کنیم و مقررات جدیدی را برای ساماندهی سالخوردگان تنظیم می‌کنیم. استفاده از پنجره جمعیتی را بیشتر خواهیم کرد و سن بازنشستگی را از ۵۰ تا ۷۰ سال خواهیم داشت.

* برنامه‌های ترویجی و تشویقی برای ازدواج جوانان را دنبال خواهیم کرد.

* ما در ساماندهی بازارچه‌های مرزی و تجارت‌های خرد، کولبری را در طرح تجارت همسایگی قانونمند می‌کنیم. 

۴

علیرضا زاکانی

*  فوریت کار دولت من تحول در اقتصاد و مدیریت است. در این عرصه توجه به تولید، محور تحول است. هر آنچه مخالف تولید باشد با همه وجود به جنگ آن خواهیم رفت و هر آنچه که عامل و کمک کننده تولید باشد مورد توجه قرار می دهیم.

*  نمی‌گذاریم تیغ بانک بر گردن تولید باشد، با نظارت قوی اجازه این کار را نخواهیم داد، کاری که آقای همتی انجام نداد. الان هم می‌گوید صدای خاموش مردم هستم!

* به شما قول می‌دهم که مشکل مسکن را حل کنم.

* شرایط به سمتی می رود که بورس را به عنوان جایگاه مطمئن با ریسک پذیری منطقی خود تبدیل می کنیم.

* به دنبال این هستیم که بتوانیم خلق ثروتی را به عنوان یک قابلیت و قدرت برای کشور به ارمغان بیاوریم و ما به ازای این قابلیت و قدرتی که در حوزه تولید و خلق ثروت صورت می‌گیرد و همین جا هم باید با مفاسد اقتصادی و بروکراسی اداری مبارزه سرسختی شود. چون اقتصاد ما دولتی است و این پیوستگی نمی‌گذارد مردم آن مسیر درست را دنبال کنند.

* دنبال نقد کردن برجام هستیم. برجام معامله ناقص و معیوب بود ولی منعقد شد امروز تمام وظایف خودمان را حتی بیشتر انجام دادیم الان نوبت آنهاست. آمریکا می خواهد به برجام بیاید باید اول تمام تحریم ها را بردارد و راستی آزمایشی شود و سپس اعلام نظر کنیم. اتحادیه اروپا، روسیه چین نیز باید مسئولیت خود را انجام دهند. نسبت به ۶ نامزد دیگر برای استیفای حقوق مردم برتری دارم. می توانم منافع خودمان را در برجام نقد کنیم.

* بنده رئیس‌جمهور شوم آمریکایی‌ها التماس می‌کنند و مجبور می‌شوند تحریم‌ها را بردارند، آمریکا نیازمند بازگشت به برجام است زیرا تمام سیاست‌های آمریکا در برخورد با ایران در تمام سطوحش شکست خورده است.

*  امنیت و ساخت جدید با هدف توسعه آزادی ها و پذیرفتن حق نظارت مردم بر خود و حق اعتراض مردم با نهاد سازی، برنامه سوم است که باید محقق شود.

* سیاست خارجی ما به عنوان رویکرد هوشمند باید در اختیار جمهوری اسلامی قرار بگیرد تا سبب عظت ملی شود و در اینجا استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور بسیار مهم است.

* البته مذاکره با تایید رهبر معظم انقلاب انجام می شود و هرکسی که بگوید من به دنبال مذاکره هستم، بدون تایید رهبری دروغ است.

 *  سن ازدواج در آقایان ۲۹ سال و در خانم ها ۲۴ سال همچنین میانگین سن اشتغال ۳۳ سال است. ازدواج، اشتغال و مسکن را به جوانان متعهد هستم چون قانون به ما تکلیف کرده است. دولت کارشناسان نسبت به مردم متعهد است و این مشکل را مرتفع می کنیم. 

* دانشگاه ها را محول تحول کشور قرار می دهم.

*  تحول در مدرسه، مسجد، سربازخانه، زندان و هر جای دیگری باید رخ دهد و در هر جمعیتی باید نگاه تربیتی به این موضوع داشت.

*  اولویت نخست بنده که فرهنگ و اجتماع بود برای تسهیل ازدواج باید گام های اساسی برداریم و برای ایجاد زمینه فعالیت اجتماعی بانوان نهایت تلاش خود را انجام خواهم داد. همچنین ریشه فقر مطلق رادر سال اول به فضل الهی از بین خواهم برد.

۵

امیرحسین قاضی زاده هاشمی

* وقتی رییس جمهور شدم با اولویت دستور تشکیل فوری صندوق رفاه جوانان را تا قبل از اسفند ۱۴۰۰ صادر خواهم کرد. هر زوج جوان ۵۰۰ میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن خود از این صندوق دریافت خواهند کرد.

* دولت سلام پنج کار خواهد کرد که دولت مردم حاکم شود. اولینش شفافیت است، ما نظام جامع شفافیت را برقرار می کنیم. دوم این که باید گفت وگوی دولت، مردم و نخبگان برای رسیدن به تصمیمات اجماعی شکل بگیرد و پایه تفکر دولت افکار عمومی باشد. سوم وجود رقابت و عدم انحصار و رانت است و چهارم عدالت در رشد و نهایتا پاسخگویی دولت به تصمیماتش است.

*  معضل بورس قابل حل است. سه روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد، به یک دستور حکومتی از رئیس جمهور نیاز دارد.

* به کسانی که اهلیت آن را دارند کارت بازرگانی داده و اجازه واردات و صادرات دهیم و از سویی دیگر پیچیدگی‌های مرتبط با تولید را کاهش داده و صدور مجوز را نیز تسریع بخشیم.

* به ازای هر ایرانی بسته ماهانه ۳۰۰ هزار تومانی را طراحی کردیم و برنامه از بذر تا سفره را اجرا می کنیم.

* کشور را به ۵۰ قسمت تقسیم می‌کنیم و ۵۰ مدیر زنجیره ای خواهیم داشت. 

* باید هزینه خانوار را کاهش و قدرت خرید را افزایش دهیم.

*  برنامه ریزی که دوستان در بخش نوسانات تورمی کردند، برای دو سال آینده است و همزمان کاهش شیب تورم هم داریم اما رساندن به ثبات و تک رقمی کردن نرخ تورم  و زیر پنج درصد رساندن آن تا ۱۴۰۴ اتفاق می افتد.

* قوی تر از دولت کنونی مذاکرات وین را به نتیجه خواهیم رساند. من گفته‌ام که با بیانیه‌خوانی و انشاءخوانی در مذاکره مخالفم همینطور با لبخند و خوش‌بینی هم مخالفم. ما قرارداد روی کاغذ می‌نویسیم چون بی اعتماد هستیم اما این چه قراردادی بود که رییس جمهور یکی از دولت‌های عضو برجام خارج شد و دیگران نتوانستند کاری صورت دهند.

*ما حتماً مذاکره خواهیم کرد اما مذاکره نتیجه‌محور و با چارچوب مشخص براساس زمان‌بندی تعیین شده و نتایج ملموس. اینکه گفتم تحریم‌ها را بی‌اثر خواهیم کرد به معنی دورزدن تحریم‌ها نیست؛ دورزدن تحریم مشکلات خاص خود را دارد و البته فسادزا هم است.

  * وقتی رئیس‌جمهور شدم، حمایت از ارتش و ارتشیان مضاعف خواهد شد.

*  دولتی ۲۴ ساعته خواهیم داشت و به همین دلیل این دولت باید جوان، پرانرژی، دارای آرزوهای بلند، مسلط به علم جهان باشد.

* در حوزه کنکور قصد به هم زدن ساختارهای فعلی را داریم و مافیای کنونی را از بین خواهیم برد.

* دولت یک فاز اورژانسی دارد مثلا قضیه کرونا کاملا اورژانسی است و ۶۰ درصد مشاغل گرفتار این موضوع شده اند و باید در این زمینه اورژانسی عمل کرد و دو سه ماهه این موضوع را جمع کنیم.

* آنهایی که خود را در انتخابات مطرح کرده اند به سراغ مساله حجاب و دوچرخه‌سواری و غیره می‌روند. اینها مساله اصلی کشور نیست و باید مدل اداره کشور را با کار جدی تغییر دهیم.

۶

محسن مهرعلیزاده

* یک دیدگاهی به نام اقتصاد اجتماعی هست که در آن توسعه اقتصادی و اجتماعی وجود دارد اما بار آن به دوش مردم گذاشته نمی‌شود. یعنی مردم زیر چرخ توسعه له نمی شوند. هرچند در سیستم اقتصاد اجتماعی در کنار توسعه اقتصادی به مسائل اجتماعی مثل بیمه و حد اقل حقوق و یارانه های نقدی به مردم دادن نیز توجه می شود.

* باید بگویم که ما به کاهش تورم به رقم‌های پایین‌تر مانند زیر ۱۰ درصد یا یک رقمی شدن آن فکر می‌کنیم که حداقل ۳ تا چهار سال طول می‌کشد.  امیدوارم با برنامه‌ای که ریخته شده و اگر بی مشکل پیش برویم تا انتهای چهار سال تورم را تک رقمی کنیم و حتی شاید بتوان به رقم‌های پایین‌تر هم رساند.

*  از ماه دوم رئیس‎ جمهور شدنم، یارانه ۵ دهک کم‎درآمد را ۵ برابر می‎کنم.

* ما باید مشوق‌های صادراتی به‌ویژه درباره حفظ بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه قرار دهیم.

 *{ درباره رویکرد خود در حوزه مسائل سیاست خارجی}: رویکرد من در این حوزه توسعه محور است؛ برای من توسعه کشور در کلان و توسعه اقتصادی در شرایط فعلی یک اصل است و همه سیاست‌ها اعم از سیاست خارجی، مذاکره یا عدم مذاکره و خوش رویی و ترش رویی با خارجی‌ها در این راستا تعیین خواهد شد.

* ما بعنوان مسلمان و ایرانی میدانیم که تعامل و راه وسط رفتن روشی نیکو است؛ اما درباره کسانی که قصد کینه‌توزی دارند باید باضرب شصت قوی ظاهر شویم در ۸ سال دفاع مقدس نیز همین گونه ظاهر شدیم؛ دیدیم که حتی کشورهایی که امروز ادعای دوستی میکنند از جمله روسیه، چین، کره و ژاپن و بسیاری از کشورها همسایه به کمک صدام آمدند؛ ما در دوران دفاع مقدس چندین هزار شهید دادیم اما ایستادیم.

* میخواهم با تنش زدایی یاد و خاطره دولت خاتمی را در جهان که با نام گفتگو تمدن ها، اعتبار پاسپورت ها و دعوت از دولت به کشور های مختلف، را زنده کنم.

* وزیر امور خارجه دولت من، دیپلمات موفق، دکتر محمد جواد ظریف خواهد بود.

* دوست دارم جوانان هفته ای چهار تا پنج ساعت با حضور رسانه ها از بنده انتقاد کنند تا ضعف های خود را بدانم و معتقدم رمز موفقیت دولت من در انتقاد جوانان است.

*{ با اشاره به کسب مدال جهانی در رشته وزنه‌برداری توسط یک بانوی ایرانی}: ‌وضعیت زنان، معیاری برای سنجش آزادی در یک کشور است. ‎یکتا جمالی اولین است اما نباید آخرین باشد. اینکه هنوز در رابطه با بدیهیاتی مثل ورود زنان به ورزشگاه بحث می‌شود، فاجعه است و نشان از این دارد که ابتدای راهیم. جامعه مسیر خود را می‌رود، این ما هستیم که باید خود را با آن هماهنگ کنیم.

* قول می‌دهم در صورت انتخاب، رئیس‌جمهور همه مردم ایران با هر زبان، مذهب و تفکری باشم. 

*حتما ۳ وزیر زن یا معاون اول زن انتخاب خواهم کرد.

* من با ایمان به نیروی تحول‌خواه یکایک شما مردم بزرگ ایران پا به عرصه انتخابات گذاشته‌‎ام. برای برافراشتن پرچم جمهوریت و مردم سالاری، برای اجرای بدون تنازل قانون اساسی، برای وحدت میان تمام نیروهای فعال در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، برای خروج از بحران بی عدالتی گسترده در امور، برای حرکت در مسیر عقلانی با جهان، برای بهبود شرایط اقتصادی، برای احیای جایگاه اجتماعی زنان سرزمینم، برای باز تولید امید در قلب جوانان کشورم، برای خواندن سرود آزادی.

* ورشکستگی آبی را باید به عنوان یکی از بحران‌های اصلی کشور به رسمیت بشناسیم. مدرنیزاسیون کشاورزی باید یکی از اولویت‌های دولت آینده برای حل این مشکل باشد.  

* اصرار بر حفظ و نگه داشتن کنکور بیهوده است. ظرفیت‌ها اجازه می دهند دانشجو بر اساس فاکتورهای دیگر انتخاب شود از این رو حذف کنکور از برنامه ها اساسی بنده است.

۷

   عبدالناصر همتی

 * معیشت اولین دغدغه مردم است و رفاه مهمترین نیاز آینده کشور. اما شرط لازم برای تحقق این دو، داشتن بینش اقتصادی در اعمال سیاست‌های اجرایی و تنش زدایی در سیاست خارجی و شرط کافی، داشتن سیاست‌های اقتصادی دانش محور و ‎غیر پوپولیستی است.

*  معتقدم که چهار سال بیشتر رئیس‌جمهور نیستم و باید در این مدت برنامه‌ها را انجام دهم. 

*هدفم این است که دولت فنی باشد و نه سیاسی یعنی اموراتی مانند بودجه نباید سیاسی باشد. اگر تشخیص مردم این باشد که من می‌توانم این برنامه‌ها را انجام دهم قطعا به من رای خواهند داد.

* باید به رفاه مردم به طور جدی رسیدگی کنیم و مردم از ما و از دولت انتظار دارند. پرداخت نقدی یارانه را باید افزایش دهیم و همچنین قدرت خرید به مردم بدهیم. دولت من با دولت فعلی در سیاست و اعضا با دولت فعلی متفاوت خواهد بود.

*در فعالیت هایی که جنبه بخش خصوصی دارد کار باید دست خصوصی ها باشد. ما نباید در این میان موجب رانت برای عده‌ای شویم.

*قدرت خرید مردم را اصلاح می کنم، اصلاح این موضوع با کارت‌های اعتباری و افزایش قدرت خرید است و در دولت بعدی وضعیت آنان را به حالت عالی بر می گردانیم.

* اگر تحریم‌ها برداشته شود که به طور قطع اتفاق خواهد افتاد یا در همین دولت فعلی و یا در اوایل دولت آینده، مسئله واردات خودرو و تعیین موضوع نرخ ارز و تعرفه بالا برای واردات خودرو را حل خواهم کرد، زیرا در شرایط فعلی فقط درآمد برای دولت ایجاد می‌کند و باعث شده خودروهای خارجی آنقدر گران شود که قیمت خودروهای داخلی هم بالا رفته است از این رو باید سیستم معیوب تعیین تعرفه و تعیین قیمت در خودروسازی را حل کنیم تا یکبار برای همیشه مشکل حل شود.

* حداقل هر خانوار در این سه دهک پایین باید یک میلیون تومان به آنها پرداخت شود اما با این حال باز هم من روی موضوع خیلی تاکید نمی‌کنم برای اینکه نمی‌خواهم وارد رقابت اعلام عدد شوم. من برنامه وسیعی دارم که بازتوزیع و هدفمندسازی کنیم برای اینکه هیچ‌کس نباید شب گرسنه سر بر بالین بگذارد.

* اجازه رانت خواری نمی‌دهم، همانطور که در بانک مرکزی به کسی باج ندادم.

* ‌«تعامل، از خانه تا جهان» شعار دولت من است. بدون توافق برای رفع تحریم و بهبود رابطه با جهان و منطقه و بدون توافق‌های مساله‌محور در داخل میان نیروهای سیاسی و اجتماعی و میان حاکمیت و شهروندان، نه می‌توان وضعیت معیشت مردم را بهتر کرد، نه حکمرانی را باکیفیت‌تر و نه ایران را قدرتمندتر.

* وقتی می‌گویم تعامل، مفهوم این نیست که هرچه بقیه می‌گویند من بگویم چشم. ما نمی‌خواهیم کشور وارد تنش شود. اما اگر قرار باشد یک سیلی به من بزنند یک سیلی به آنها می‌زنیم.

 * تحریم‌ها را می‌توان پشت سر گذاشت، اما نه از طریق پشت سر گذاشتن جمهور و جمهوریت.» این مسیر رهایی‌بخش، از برنامه اقتصادی منسجم یک اقتصاددان برای توسعه می‌گذرد که به توانمندسازی اقتصادی همه ایرانیان منجر شده و بازگشت مقتدرانه و تعامل‌جویانه به جامعه جهانی راموجب می‌گردد

* من با مردم دیالوگ می‌کنم و برنامه‌ریزی‌های خود را بر اساس امکانات کشور می گویم اما من را تخریب می‌کنند.

* من آمده‌ام که از زنان حمایت کنم.

* ما زنان را در جامعه اصلا حساب نمی‌کنیم، برخی حتی می‌گویند در خانه هم زنان را با اسم کوچک صدا نکنید. 

* کرونا به اقتصاد فرهنگ و به ویژه سینمای ایران آسیب جدی وارد کرد؛ هرچند با VODها جلوی خسارت بیشتر گرفته شد. در دولت من، با کمک سینماگران و فعالان فرهنگی بسته‌ی جامعی برای رونق اقتصاد ‎سینما در دوره‌ی بعد از واکسیناسیون عمومی تدوین و اجرا می‌شود. من سینما را در کنار مردم می‌خواهم. 

۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 15536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha