افت مقطعی شاخص بورس به معنی پایان روند صعودی بازار سرمایه نیست

 یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افت مقطعی شاخص بورس به معنی پایان روند صعودی کوتاه‌مدت بازار نیست، بازار می‌تواند در مسیر معاملاتی خود استراحتی را داشته باشد و بعد از آن دوباره به روند صعودی خود ادامه دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛ "نیما میرزایی" امروز (سه شنبه) به افت شاخص بورس در بازار روز گذشته اشاره کرد و افزود: بازار در بسیاری از سهم های شاخص ساز به نقاط ارزندگی نسبی رسیده است؛ بنابراین در برابر ریزش های شدید مقاومت نشان می دهد و پس از هر بار اصلاح به سرعت و با اولین حضور خریداران  افت قیمتی در این سهم ها جبران می شود.

وی اظهار داشت: بازار عمدتا در سهام کوچک و برخی سهام بزرگ همچنان در نگاه بلندمدت و  از نظر تکنیکالی در کانال ریزشی با شیب ملایم قرار دارد که مهمترین دلیل این افت شاخص را می توان در هیجان فروش سهامداران خرد و ترس از کاهش نرخ دلار جستجو کرد.
 
میرزایی خاطرنشان کرد: افت روز گذشته شاخص بورس به معنی پایان روند صعودی کوتاه مدت بازار نیست، بلکه بازار می تواند در مسیر معاملاتی خود استراحتی را داشته باشد و بعد از آن دوباره به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

راه‌های بهبود روند معاملات بورس

این کارشناس بازار سرمایه به راه های بهبود روند معاملات بورس و سبزپوشی شاخص بورس اشاره کرد و افزود: اقدامات زیادی می تواند در این موضوع تاثیرگذار باشد اما سریعترین و منطقی ترین راه حل برای کنترل و تثبیت بازار و رشدهای آتی آن را می توان در کاهش نرخ های بهره بانکی و بین بانکی جستجو کرد.  

وی اظهار داشت: سازمان بورس اقدامات زیادی را در راستای کاهش هیجان ایجاد شده در معاملات بازار در نظر گرفت اما برخی از اقدامات مانند کاهش نرخ سود بانکی در حیطه اختیارات این  سازمان نیست بلکه تصمیم گیری آن وابسته به سطوح بالاتر و تصمیم گیران دولتی است.

این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر واریز یک درصد منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه بر روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: مبلغی که قرار است از این صندوق وارد بازار سهام شود نسبت به برآوردهای اولیه برخی از کارشناسان بازار سرمایه تفاوت معناداری پیدا کرده است و عملا در مقایسه با حجم بازار و ارزش معاملات نمی توان انتظار معجزه و تاثیرگذاری قابل توجهی را از این پول داشت.

وی افزود: البته تاثیر روانی واریز منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان حمایت مجموعه تصمیم گیر دولت از بازار سهام بی‌تاثیر نبوده است، همچنین در کنار آن در صورت مدیریت صحیح در نحوه خریدها می تواند کمک کننده به آرامش بازار باشد.

مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه، موثرترین تصمیم برای حمایت از بازار

میرزایی به مصوبه اخیر مجلس در زمینه مالیات بر عایدی سرمایه اشاره کرد و گفت: این تصمیم موثرترین حمایت از بازار سرمایه در ماه های اخیر بوده است، با وجود ایرادات کارشناسی وارد شده به برخی از جزییات طرح پیشنهادی، به نظر می رسد که این اقدام در بلند مدت می تواند کمک زیادی را به مدیریت جریان نقدینگی به سمت تولید و بورس داشته باشد.  

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، به طور حتم می توان میزان تاثیر این طرح را پس از عبور از شرایط هیجانی فعلی بازار سرمایه مشاهده کرد.

تاثیرپذیری معاملات بورس از مذاکرات وین

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اعلام نتیجه مثبت مذاکرات وین تا چه میزان می تواند روند معاملات بازار را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: با توجه به جهش قیمت کامودیتی ها عملا موضوع چندان جدی و خطرناکی سودسازی شرکت های صادرات محور را تهدید نمی کند.

میرزایی با بیان اینکه اکنون و در وضعیت فعلی بازار، قیمت اکثر سهام شرکت ها بعد از اصلاح شدیدی که تجربه کردند برای خرید توجیه پذیر هستند، اظهار داشت: درصورت کاهش نرخ احتمالی دلار ممکن است برای مدتی کوتاه بر روند بازار تاثیرگذار باشد اما نمی تواند تاثیر چندان جدی را بر روند بازار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ترس فعلی در بازار نمی تواند یک تهدید اصیل یا بلندمدت برای بورس باشد، تاکید کرد: به نظر می رسد که اثر این اتفاق در بازار کوتاه مدت باشد، زیرا همراه با افت موقت نرخ ارز، کانال های ارتباطی مالی و صادراتی نیز بهبود یافته و فقط با کاهش هزینه ۱۰ تا ۱۵ درصدی سربار نقل و انتقال ارز، اثر افت قیمت دلار در صورت های مالی شرکت ها بی اثر می شود و حتی انتظار رشد جزیی سودآوری شرکت ها را با توجه به توسعه نسبی صادرات می توان انتظار داشت.  

بنابراین گزارش؛ شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (دوشنبه، ۱۰ خردادماه) ۱۰ هزار و ۹۶۳ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۴۵ هزار واحد رسید.

۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
کد خبر: 15445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha