هر آنچه که باید درمورد بورس انرژی بدانید

کارشناس بازار سرمایه گفت: افراد حقیقی در بازار فیزیکی بورس انرژی تمام کالاها به استثنای نفت خام را می‌توانند خرید و فروش کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا امامی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که در بازار فیزیکی بورس انرژی چه چیزهایی معامله می‌شود؟ بیان کرد: بوس انرژی دارای دو بازار به اسم فیزیکی و مشتقه است، که در این بازار دو رینگ به اسم رینگ بین الملل و داخلی وجود دارد.

وی افزود: بازار فیزیکی دارای سه تابلو به اسم‌های برق، گاز، نفت و سایر انرژی‌های حامل است که این سایر انرژی شامل ذغال سنگ، برق انرژی اتمی مانند نیروگاه اتمی بوشهر و الکل وی شود.

امامی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بازار اوراق مشتقه گفت: در بازار اوراق مشتقه معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای انرژی پایه انجام می‌شود که این معاملات انرژی پایه در قالب قرار دادهایی مثل آتی، اختیار معامله و سلف موازی استاندارد، صورت می‌گیرد.

بازار فیزیکی بورس انرژی

کارشناس بازار سرمایه در مورد شرایط معامله در بورس انرژی اظهار کرد: شرایط معامله در بورس انرژی ویژه‌ است، به صورتی که در بازار فیزیکی مشتریان حقیقی چه ایرانی و چه خارجی حق معامله ندارند، اما در این جا یک استثنا وجود دارد، آن هم معاملات نفت خام است، که حقیقی‌ها می‌توانند از بازار فیزیکی انرژی نفت خام بخرند، اما افراد حقیقی نمی‌توانند سایر انرژی‌ها را در بازار فیزیکی معامله کنند.

بازار اوراق مشتقه

وی افزود: در بازار اوراق مشتقه افراد حقیقی ایرانی و خارجی هم می‌توانند، معامله کنند، اما در هر بازاری با توجه حجم‌های عرضه و شرایطی که در آن بازار حاکم است، ایجاد می‌کند که چه کسانی عرضه یا تقاضا کننده در آن بازار باشند، در بازار مشتقه هم به خاطر حجم بالایی که وجود دارد، معمولا افراد حقوقی، صندوق‌ها یا نهادهایی که دارای قدرت مالی بیشتر هستند، دست به معامله می‌زنند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌ها و نهاد بزرگ‌تر بهتر می‌توانند، به معامله اقدام کنند، چون از پایه مالی بهتری برخوردار هستند، صندوق‌ها با پول اشخاص حقیقی اقدام به خرید و فروش می‌کنند و سود به دست آمده را بین سهامداران خود تقسیم می‌کنند.

وی افزود: منعی برای اشخاص حقیقی وجود ندارد، که در بازار اوراق مشتقه معامله کنند، فقط به علت حجم زیادی که در این بازار وجود دارد و به تامین مالی بالایی که نیاز دارد خود افراد حقیقی از خرید منصرف می‌شوند.

امامی اظهار کرد: انرژی دارای دو رینگ به اسم‌های بین الملل و داخلی است و در حوزه برق یک بازارعمده فروشی و مصرف کنندگان برق داریم، و رینگ فرعی در بازار انرژی نداریم بلکه در بورس کالا با همچنین اصطلاحی مواجه هستیم.

وی در رابطه با سایر منابعی که در بورس انرژی معامله می‌شوند گفت: تمامی حلال ها، اتانول، گازوئیل، بنزین، هیدروژن، استرکت، متانول، گاز مایع، تمامی مجموعه‌های گازی مازوت، نفت خام، نفت سفید، گازهای طبیعی، گاز سرد، گاز گرم و انواع سوخت‌های جد در بورس انرژی معامله می‌شوند وحتی نیروگاه‌های برق می‌توانند برق خود را در بورس انرژی عرضه کنند، افراد باید توجه کنند که کالا با کالاهای انرژی متفاوت است، کالا مانند شکر که در بورس کالا معامله می‌شود و کالا انرژی مانند نفت است که در بورس انرژی معامله می‌شود.

۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
کد خبر: 15422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha