بورس چند روز سبز را تجربه کرده است؟

یک کارشناس بازار سرمایه عملکرد بورس را از ابتدای سال تشریح کرد.بورس تهران متشکل از چند صد نماد است که سهامشان در این بازار معامله می شود.همۀ سهم‌ها از وزن یکسانی در بازار سرمایه برخوردار نیستند، به نحوی که برخی از آن ها وزن بسیار بالایی دارند و  سبب جهت دهی به بازار می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در مورد عملکرد حقوقی‌ها در بازار سرمایه، اظهار کرد: بورس تهران متشکل از چند صد نماد است که سهامشان در این بازار معامله می شود.همۀ سهم‌ها از وزن یکسانی در بازار سرمایه برخوردار نیستند، به نحوی که برخی از آن ها وزن بسیار بالایی دارند و  سبب جهت دهی به بازار می‌شوند.

او افزود: در این میان نقش حقوقی ها و بنگاه های در بازار سرمایه بسیار زیاد است و به منظور آن که بتوان تحلیل مختصر و مفیدی از چگونگی ایفای نقش حقوقی ها در سهام بنگاه ها و وضعیت کنونی بازار ارائه داد، تحلیل چند بنگاه بزرگ بورسی، چراغ راهنمای مناسبی از رفتار آنها در حمایت یا عدم حمایت از بازار ارائه می دهد.

جهت دهی بازار سرمایه توسط ۲۰ سهم  شاخص ساز

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: طبق بررسی ها، ۲۰ بنگاه اول بورس، حدود نیمی از ارزش بازار را به خود اختصاص داده اند، در نهایت حقوقی ها، اشخاصی هستند که جهت دهی کلی بازار را بر عهده دارند.

میرزایی بیان کرد: بررسی عملکرد بزرگترین بنگاه های بورسی نشان می دهد که نهادهای حقوقی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، نه تنها عملکرد شایسته ای برای جمع آوری صف های فروش در بازار نداشته اند، بلکه در روزهای متعددی نیز با نشستن در صف فروش، سبب بر هم خوردن توازن در نسبت مالکیت حقیقی به حقوقی نیز شده اند.

حقوقی های صنعت خودرو سبب برهم ریختن ارزش ذاتی این سهم شدند

او ادامه داد: در گروه‌های خودرویی به جرات می توان گفت که یکی از بدترین عملکردها در حمایت از سهام توسط حقوقی ها در این صنعت رخ داده به گونه‌ای که می‌توان در این نماد به دو سهم خودرو و خساپا اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: طبق آخرین بررسی ها تا ۵ خرداد ۱۴۰۰، این دو سهم خساپا و خودرو در گروه خودرویی‌ها نسبت به سایر سهم های بزرگ بازار، بیشترین روزهای منفی را تجربه کرده اند، به گونه‌ای که برای خودرو، تنها ۹ روز مثبت در برابر ۳۳ روز منفی و برای نماد خساپا نیز تنها ۶ روز مثبت در برابر ۳۲ روز منفی به ثبت رسیده است.

میرزایی تصریح کرد: بررسی دقیق عملکرد این دو سهم نشان می دهد که طی اولین روز فعالیت بورس در سال ۱۴۰۰، حقوقی های این دو نماد اقدام به عرضۀ سنگین سهام کردند و منجر به از بین رفتن امید سهامداران در سال جدید شدند همچنین باید گفت این روند در روزهای بعد نیز وجود داشت و تغییرات جدی در مالکیت رخ داده است.

عملکرد حقوقی ها در صنایع فلزی چگونه بوده است؟

او در مورد نمادهای فلزی نیز گفت: دو نماد از گروه فلزات در زمرۀ بنگاه های بزرگ و خط دهنده به بازار قرار دارند. این دو نماد که فولاد و فملی هستند، عملکرد مناسبی از خود به نمایش نگذاشته اند. هرچند که وضعیت عملکرد حقوقی های این دو نماد تا حدودی بهتر از عملکرد گروه خودرویی‌ها بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: نماد فملی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پنجم خرداد، ۱۵ روز سبز در برابر ۲۸ روز قرمز را تجربه کرده است که عملا نشان می دهد تلاش شایانی توسط حقوقی های نماد برای جمع آوری صف فروش انجام پذیرفته است. نکتۀ تامل برانگیز آن که بررسی صف های فروش این نماد نشان می دهد که در بسیاری از روزها، حقوقی ها اقدام به ایجاد صف فروش کرده اند و این امر منجر به آن شده است تا سهم نتواند به روند مثبت خود بازگردد.

میرزایی بیان کرد: نکتۀ بسیار قابل توجه که در این نماد مشاهده می شود، آن است که در روزهایی که رشد قیمت سهام مثبت شده است و در جهت بازگشت به روند مثبت قرار داشته است، حقوقی های نماد اقدام به عرضۀ سنگین کرده اند و از این مجرا مانع رشد سهام و ایجاد ثبات در بازار سهام شده اند.

او گفت: وضعیت در نماد فولاد نیز بهتر از فملی نیست، زیرا در مدت مشابه مذکور، این نماد نیز ۱۴ روز سبز را در برابر ۲۵ روز قرمز به ثبت رسانده است و در روزهای تشکیل صف فروش توسط حقیقی ها، اقدامی توسط حقوقی ها برای خرید و جمع آوری صف فروش صورت نپذیرفته همچنین در روزهای مثبت بودن سهم، حقوقی ها اقدام به عرضه کرده اند تا سهم نتواند به روند رشد خود بازگردد.

نماد فارس مهم ترین نماد در صنایع شیمیایی است 

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عملکرد سهامداران گروه‌های شیمیایی، اظهار کرد: یکی از سه نماد مهم بورس که در وضعیت بازار سرمایه و جهت دهی به آن نقش دارد، نماد فارس است که در گروه شیمیایی قرار می‌گیرد.
 

او بیان کرد: این نماد در روزهای آغازین سال ۱۴۰۰، روندی کاملا نزولی را طی کرد و عملا به بازار این جهت را داد که چشم انداز مثبتی در انتظار سهامدارانش نخواهد بود، همچنین بررسی ها نشان می دهد که حقوقی های این نماد بزرگ، عملکرد قابل دفاعی نداشته اند و نتوانسته اند صف های فروش را جمع کنند به گونه‌ای که در برخی از روزها بیش از ۲۰ درصد و حتی بیش از ۴۰ درصد از صف فروش را به خود اختصاص داده اند، نتیجۀ این عملکرد، ۱۵ روز سبز در ازای ۲۸ روز قرمز برای این نماد بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: جمع بندی رفتار حقوقی ها از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۵ خردادماه حاوی دو نکتۀ مهم است نخست آن که غالب بودن روزهای قرمز در ۲۰ نماد بزرگ بورس نسبت به روزهای سبز، عملا حکایت از عدم نقش آفرینی حقوقی ها در حمایت از بازار سرمایه دارد.

میرزایی در پایان بیان کرد: دوم آن که در یک رفتار قابل تامل که به طرز معناداری در اکثر سهام های بزرگ قابل رویت است، در روزهایی که نمادها مثبت شده و بازار حرکت در جهت بهبود را آغاز کرده، حقوقی‌های این چند نماد دقیقا اقدام به عرضۀ آبشاری کرده و مانع از بازگشت نمادهای در تملک به وضعیت مثبت شده اند.

۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 15396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha