سبقت فوتی‌های کرونا در ایران از آمار آمریکا و ترکیه

میزان مرگ ومیر کرونا به نسبت جمعیت در ایران روندی نزولی داشته اما در مقایسه با کشورهای پر ابتلا مانند ترکیه و آمریکا هنوز حد بالاتری دارد. این مقایسه نشان می دهد که آمارهای کرونایی درایران با سرعت کمتری نسبت به سایر نقاط جهان در حال پایین آمدن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز :در هفته‌های اخیر موج برخاسته از کرونا در کشور روندی نزولی داشته و رده های آمارهای خطرناک کرونایی به سطوح پایین تری تنزل پیدا کرده است اما آیا این اتفاق به منزله کاهش تب و تاب بیماری کرونا در ایران است؟ مقایسه آمارهای ایران با دیگر آمارهای جهانی کرونایی چه تصویری را از این بیماری در ایران ارائه می دهد؟

وضعیت ابتلا و مرگ ومیر در ایران

در روز ۹ خرداد ماه شمار ابتلای روزانه کرونا به ایران به ۸ هزار و ۸۷۶ نفر رسیده که نسبت به روز  گذشته ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد. این درحالیست که آمارهای روزانه کرونایی درکشور پس از موج چهارم کرونا نزدیک به چند هفته است که در مسیر کاهش قرار گرفته اما هنوز سطح آمارهای ثبت شده در مرتبه بالایی قرار دارد.

برای درک صحیح تر وضعیت بیماری کرونا در کشور می توان آن را با چند کشور رکورد دار کرونا درآمارهای مختلف مقایسه کرد. در همین خصوص در این تحلیل به طور مشخص به سراغ آمارهای مرگ و میر کرونا میرویم.

مقایسه مرگ و میر کرونا در ایران و ترکیه در۲۰۲۱

شمار فوتی های کرونایی در ۹ خردادماه در ایران برابر با ۱۹۸ نفر ثبت شده که نسبت به روز قبل از خود، ۱۴.۵ درصد افزایش پیدا کرده است. آن چه که مقایسه شفافتری را بین متغیرهای مهم کرونایی در کشورهای مختلف نشان می دهد نسبت فوت به جمعیت آن کشور است. این متغیر را به صورت فوت در میلیون نفر نیز بیان می کنندکه در ایران درروزهای اخیر به سطح ۲ نفر در میلیون نفر رسیده است. مقایسه این شاخص با کشور ترکیه نشان میدهد ایران از شرایط بدتری در قیاس با این کشور برخوردار بوده است.

در همین رابطه در کشور ترکیه خیزجدیدی از آمارهای ابتلا و فوت در ماه های اخیر برخاسته که در برخی شرایط این کشور را به موقعیت خطرناکی در مواجهه با این ویروس کشانده است.

با این حال آمارها نشان می‌دهند نسبت فوتی ها در ایران در روزهای اخیر هر چند از روزهای قبل کمتر شده و در مسیر کاهشی قرار گرفته اما هنوز از این متغیر درترکیه بالاتر است.

داده‌های کرونایی کشور ایران و ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی نشان می دهد موج فوتی ها در هفته های اول و دوم اردیبهشت ماه به بالاترین میزان خود در ایران رسیده و شاخص فوت به جمعیت برابر با ۶ بوده است. این درحالی است که این موج در کشور ترکیه با یک هفته تاخیر به قله رسیده که تقریبا معادل با ۴.۷ ثبت شده است.

بررسی آمار فوتیها در ایران و کشور پرابتلای ترکیه که درهمسایگی ایران بوده و ازآمارهای بالایی در زمینه این بیماری در آسیا برخوردار بوده است نشان می دهد وضعیت مرگ و میر کرونایی درایران به نسبت جمعیت همواره در سطحی خطرناک تر از کشور ترکیه رقم خورده اما با این حال این موج در هردو کشور در مسیر نزولی قرار گرفته است.

کشور آسیایی دیگری که در این روزها از آمارهای تلخ و نگران کننده ای در بیماری کرونا رنح می برد هندوستان است. 

کرونا

مقایسه مرگ ومیرکرونا در ایران و هند در سال ۲۰۲۱

هندوستان همواره در رده های بالای آمارهای خطرناک در زمینه بیماری کرونا به شمار می رفته است. مرگ ومیر کرونا در این کشور نشان می دهد با اختلافی تقریبا یک ماهه نسبت به ایران موج فوتی های کرونایی در هند به قله خود رسیده اما دوام زیادی نداشته است. در آمارهای این شاخص کرونایی درهند مشاهده می شود که روند فوتی به جمعیت اکنون در مسیر کاهشی قرار دارد.

با این حال بیشترین حدی که هند از لحاظ نسبت فوتی به جمعیت در روزهای اخیر تجربه کرده معادل با ۳ بوده است. اما چون شیب مرگ و میر در ایران درروز های اخیر نزولی تر از هند بوده این رقم اکنون در این کشور پرجمعیت آسیایی برابر با ۲.۵ و در ایران معادل با ۲ ثبت شده است.

کشور دیگری که در آمارهای کرونایی در دنیا همواره در رتبه های اول و دوم بوده و بیشترین آمار را در بخش فوتی ها و مبتلایان ثبت کرده است ایالات متحده آمریکاست.

کرونا

۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 15395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha