هراس سکه بازان از روند قیمت دلار؟/معمای احتیاط در بازار سکه

قیمت سکه پشت مرز 11 میلیون تومان نوسان دارد، معامله گران با وجود چشم انداز مثبت برای قیمت طلا محتاط شده اند. رفتاری که در گذشته کمتر به چشم می خورد. شواهد نشان می دهد دلیل احتیاط سکه بازان بد بینی به افزایش قیمت دلار و ماندگاری آن در سطوح جدید است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصاد نیوز، قیمت سکه در معاملات پشت خطی افزایشی بود اما زیر سطح 11 میلیون ماند و از این مرز عبور نکرد. حرکت با احتیاط قیمت سکه چه دلیلی دارد آن هم در مقطعی که قیمت طلا در بازار جهانی با چشم انداز صعودی همراه است. تحلیل گران اعتقاد دارند در این احتیاط پای قیمت دلار در میان است؟

نگاه نزولی بازار سکه به قیمت دلار

سکه بازان در طول سال های اخیر در بیشتر مواقع نسبت به آینده قیمتی دلار خوشبین بوده اند. در واقع در بیشتر مواقع، سکه بازان چنین تصوری داشتند که بهای دلار در روند صعودی قرار دارد و همین عامل موجب می شد که  فلز گران بهای داخلی حباب مثبتی داشته باشد. در مقطعی از مهرماه ۹۷ حتی فاصله قیمت بازاری سکه با ارزش ذاتی آن به بالای ۲ میلیون تومان رسید. از نزدیکی آبان ۹۹ حباب سکه به مرور در مسیر کاهشی قرار گرفت،‌ ولی تا همین دو هفته پیش مثبت باقی ماند.

سکه حباب

در روزهای اخیر، روند تازه ای در بازار سکه آغاز شده است و فلز گران بهای داخلی نسبت به ارزش ذاتی خود عموما با قیمت پایین تری در بازار مورد معامله قرار گرفته است. به گفته فعالان، این موضوع به معنای آن است که سکه بازان نسبت به روند آینده دلار خوشبین نیستند یا هراس دارند که اسکناس آمریکایی در مسیر نزولی قرار بگیرد. آن ها به همین دلیل از خرید ریسکی سکه خودداری می کنند.

سکه پشت خطی2

 فلز گران بهای داخلی از پنج شنبه هفته گذشته عموما روند صعودی را تجربه کرده است ولی حتی در این فضا نیز سکه رشد غیرمنطقی را تجربه نکرده است و عموما با احتیاط سعی کرده است خود را با قیمت دلار و اونس طلا تطبیق دهد. به عنوان مثال، با وجود رشد سکه در روز یک شنبه، هم چنان این فلز گران بها حباب منفی ۵۵ هزار تومانی داشت.

به گفته فعالان، سکه تنها در صورتی می تواند با قدرت در مسیر افزایشی قرار بگیرد که از روند افزایشی دلار اطمینان بیشتری پیدا کند. به عنوان مثال، تثبیت دلار بالای محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومانی می تواند سکه بازان را در بازار فعال تر کند.

سکه حباب

۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 15388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha