همتی: دلیل سقوط بازار بورس را تاکنون نگفته‌ام / مبلغ یارانه را افزایش می‌دهم / بازار بورس را نمی‌توان سه روزه احیا کرد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: رای مردم و جمهوریت نظام برای ما اهمیت بسیاری دارد و باید برای آن اهمیت بسیاری قائل شویم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه ۹ خردادماه برنامه‌های خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم تشریح کرد.

همتی در ابتدای این برنامه گفت: رای مردم و جمهوریت نظام برای ما اهمیت بسیاری دارد و باید برای آن اهمیت بسیاری قائل شویم.

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفتگوی تلویزیونی گفت: معیشت مردم دچار آسیب فراوان شده است. نحوه مدیریت اقتصاد ما اشکال دارد. تا به امروز سیاستمداران کشور را کنترل کردند و وضعیت ما امروز به این شکل است.

در پرداخت یارانه  عدالت نداریم

وی افزود: عدالت در پرداخت یارانه نداریم. در حاشیه شهرها مردم با فلاکت زندگی می‌کنند. من حتماً برنامه‌ی خاصی برای پرداخت یارانه‌ها دارم، اما عدد آن را اعلام نمی‌کنم و شعار پوپولیستی نمی‌دهم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید قدرت خرید مردم را اصلاح کنیم. باید اعتباری به مردم پرداخت کنیم تا بتوانند کالا بخرند و سپس تولید افزایش می‌یابد.

همتی با بیان اینکه جمهوریت نظام برای مردم بسیار مهم و مورد تاکید امام بوده است، گفت: من متاسفم بابت اینکه داوطلبان ذی‌صلاح نتوانستند به عرصه وارد شوند.

وی ادامه داد: ولی من تلاش می‌کنم نماینده شایسته‌ای از طرف آن‌ها باشم و امیدوارم این اجازه را به من بدهند و از من حمایت کنند. بلکه بتوانم در یک مبارزه ناعادلانه پنج به یک، دولتی که خواست اکثریت مردم است را تشکیل بدهم و جمهوریت را محقق کنم.

آن‌هایی که از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی حرف می‌زنند، منابع آن را بگویند

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: آن‌هایی که می‌گویند یارانه‌ی ۴۵۰ هزار تومانی پرداخت می‌کنیم، باید شفاف منابع خود را اعلام کنند. نباید ساده انگارانه به مسائل نگاه کرد.  بعضی‌ها فکر می‌کنند اداره کشور ساده است. مشکلات عظیم اقتصادی داریم و زیرساخت‌ها و منابع درآمدی دولت مشکل جدی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در همین سال جاری دولت درصدی به میزان بودجه اضافه کرد و سپس مجلس نیز درصدی به آن اضافه کرد که بودجه نسبت به سال گذشته به دو برابر رسید. باید بگویند منابع آن را از کجا خواهند آورد. پوپولیستی کار کردن، مردم را فقیرتر می‌کند.

همتی تاکید کرد: مشکل اصلی ما این است که هر وقت در مورد مالیات صحبت می‌کنیم یا به تولید فشار می‌آوریم یا به سراغ کارمندان می‌رویم. مالیات را باید از عرصه‌های سفته بازی و معاملات سوداگرانه بگیریم و در نهایت مالیات باید از درآمد نهایی باشد.

وی ادامه داد: مالیات بر دارایی راه حل مناسبی نیست، زیرا موجب تورم مضاعف خواهد شد. باید بیشترین معافیت‌ها را به تولید بدهیم.

از اول مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من از اول مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده ام. من معتقدم ارز دولتی فساد ایجاد می‌کند. در چند مرحله نیز از دوستان دولت و رئیس جمهور محترم خواهش کردم که این ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند. اما ایشان نیز دلایل خودشان را داشتند و به مسائل جامعه اشاره می‌کردند.

همتی ادامه داد: رئیس جمهور معتقد بودند که ممکن است این کار منجر به افزایش مجدد قیمت‌ها و تورم شود.

وی تاکید کرد: نظام غلط توزیع ما، از مسیر گمرک تا اینکه به مصرف کننده برسد آنقدر رانت ایجاد کرده است که از هدف اصلی اش فاصله گرفته است.

همتی گفت: ارز ۴۲۰۰ و مبنای آن که قیمت گذاری دستوری است، اشکال دارد. همه اصرار داریم که قیمت‌ها را تعیین کنیم. دولت نباید زانویش را بر گلوی بخش خصوصی بگذارد، دولت باید به تقویت زیرساخت‌ها توجه کند.

وی تصریح کرد: اتفاقاتی در حال رخ دادن است لذا امیدوارم با رفع تحریم‌ها شاهد تک نرخی شدن نرخ ارز باشیم. البته نمی‌توان دست از حمایت برای کالاهای اساسی کشید و آن را رها کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما می‌توانید مابه التفاوت ارزی را که به عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهید را به طبقات پایین بدهید. باید بر دهک‌های پایین جامعه که تحت فشار هستند متمرکز شوید.

همتی اضافه کرد: من معتقدم اگر قرار است قدرت خرید مردم را افزایش دهیم باید آن را به دهک‌های پایین جامعه تزریق کنیم. هیچ مسئله‌ای مهمتر از ساماندهی و رسیدگی به طبقات پایین جامعه نیست.

چرا باید به دختر خانم تحصیل‌کرده پیامک بزنیم که حجابت را رعایت کن و به او استرس دهیم

وی همچنین گفت: ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی ما خانم‌ها هستند که در جامعه جایگاهی برای آن‌ها قائل نیستیم. حتی بعضی‌ها در خانه آن‌ها را به اسم کوچک صدا نمی‌کنند. باید بانوان حقوقی برابر آقایان داشته باشند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: چرا باید به دختر خانمی که وقت گذاشته و تحصیل کرده است، پیامک بدهیم و بگوییم شما حجابت را در ماشین رعایت نکردی و به آن‌ها استرس وارد کنیم؟

وی ادامه داد: ما نشسته ایم و از بالا تصمیم می‌گیریم که شما چگونه رفتار کنید، چگونه برخورد کنید، چه فیلمی ببینید. صدا و سیما به ما می‌گوید که چه فیلمی باید ببینیم و چه فیلمی نبینیم؛ لذا لازم است در ابتدا حرمت جوانان را رعایت کنید. البته مهم‌ترین حق آنان اشتغال است.

همتی تصریح کرد:، اما این اشتغال چگونه تامین خواهد شد؟ نرخ بیکاری بالای ۱۰ درصد است. باید به طور جدی به آن توجه کنیم. باید به واحدهای کوچک و متوسط توجه جدی داشته باشیم؛ لذا عمده اشتغال‌زایی برای همین واحدها است.

وی در ادامه گفت: لذا اگر ما بتوانیم برنامه تامین مالی این واحدها را در کشور گسترش بدهیم و با تسهیلات بانکی به سمت راه اندازی این واحدها برویم آنگاه می‌توانیم عمده مشکلات بیکاری که در استان‌های مرزی نیز بیشتر است را حل کنیم.

همتی تاکید کرد: با توجه به این که در دو سه سال گذشته، ما ظرفیت‌هایی را داشتیم که از دست داده ایم و همچنین به خاطر کرونا که مخصوصاً بخش خدمات را درگیر کرده است و اشتغال زیادی را از دست داده ایم، می‌توانیم اشتغال خوبی را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: کرونا روش‌های جدید اشتغال ایجاد کرد. باید به فضای مجازی توجه کرد. بخش عمده‌ای از کسب و کارهای مردم به اینستاگرام رفته است. من شنیدم در روزهای گذشته تصمیم بر فیلتر این شبکه مجازی بود.

فیلترینگ زندگی مردم را نابود می‌کند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این چند روز که وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شده ام از توئیتر استفاده می‌کنم و باید با فیلتر وارد آن شد. همه‌ی مسئولین نیز در آن حضور دارند. فیلترینگ زندگی مردم را نابود می‌کند.

همتی تصریح کرد: تا پایان دولت باید حداقل بین سه تا پنج میلیون شغل ایجاد کرد و این مقدار در سال یک میلیون شغل باشد.

وی همچنین گفت: در بورس اتفاقی رخ داد که نباید رخ می‌داد و پیش‌بینی این اتفاقات نیز وجود داشت. بخش مهمی از آن بخاطر دخالت‌های غیر منطقی در بازار سرمایه رخ داد.

همتی تصریح کرد: وقتی نماینده مجلس و نائب رئیس آن و شورای امنیت در بورس دخالت می‌کنند و می‌گویند باید این کار را بکنید و یا آن کار را نکنید این اتفاقات می‌افتد؛ لذا نباید در بازار بورس دخالت شود.

بازار بورس را سه روزه نمی‌توان احیا کرد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اساس بازار بورس بر اساس ریسکی بودن آن است و نمی‌توان در مدت دو و سه روز آن را احیا کرد. در دولت من، حمایت از بازار بورس به طور جدی پیگیری می‌شود. باید بورس شفاف باشد.

همتی در ادامه گفت: در مورد سقوط بازار سرمایه نیز دلایلی وجود دارد که اگر لازم شود آن‌ها را بیان خواهم کرد.

وی همچنین تاکید کرد: من نمی‌دانم چرا می‌گویند می‎‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم. باید با امکان بروز فساد مبارزه کنیم. من از وام‌هایی که از ۱۵ سال گذشته پرداخت شده است و منجر به بروز بدهی شده است خبر دارم. سیستم اشکال دارد که این وام‌ها را پرداخت کرده است.

مبارزه با فساد، بازداشت چند نفر و نمایشی برخورد کردن نیست

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: برای اینکه از فساد جلوگیری کنیم باید راه‌هایی را که فساد ایجاد شده است مانند قیمت‌گذاری دستوری ارز، رانتی کردن و درست عمل نکردن در خصوصی سازی‌ها را بررسی کنیم. فساد از اینجا آمده است.

همتی ادامه داد: برنامه‌ی من ریشه کن کردن شکل‌گیری فساد است. این که چند نفر را بازداشت کنیم و نمایشی برخورد کنیم، مبارزه با فساد نیست. فرد ۱۰ سال به زندان می‌رود، اما مشکل حل نمی‌شود و پولی بر نمی‌گردد.

۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷
کد خبر: 15368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha