ارتقاء نقش بورس در اقتصاد ملی و تامین مالی بنگاه‌ها

بازار سرمایه به عنوان بازار منابع بلندمدت می تواند در صورت سیاست گذاری صحیح نقش تامین مالی بلندمدت بنگاه های اقتصادی را بر عهده گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران، محمدعلی شیرازی عضو هیات مدیره بورس تهران با بیان مطلب فوق گفت: تامین مالی در ایران به طور سنتی برعهده نظام بانکی بوده است. منابع بانک ها عموما، ‌ منابعی با سررسید کوتاه مدت است و از سوی دیگر شرکت ها و صنایع برای تامین مالی طرح های سرمایه گذاری خود نیازمند منابع بلندمدت هستند. همین تفاوت در سررسید منابع مورد نیاز، ‌ قدرت وام دهی شبکه بانکی را کاهش داده و منابع بانک ها را تحت فشار قرار می دهد.

وی بازار سرمایه را در تامین مالی شرکت ها توانمند دانست و اظهار داشت: بازار سرمایه به عنوان بازار منابع بلندمدت می تواند در صورت سیاست گذاری صحیح، نقش تامین مالی بلندمدت بنگاه های اقتصادی را بر عهده بگیرد.

شیرازی جایگاه بورس تهران در اقتصاد ملی و تامین مالی از طریق بورس را با اهمیت ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر بازار بورس با هدف مزبور فاصله دارد، اما در سال های اخیر با توجه به ایجاد ملزومات مورد نیاز جهت افزایش نقش بورس در اقتصاد ملی و تامین مالی بنگاه ها همچون ایجاد نهادهای تخصصی مانند موسسات رتبه بندی اعتباری، ‌ طراحی ابزار تامین مالی همچون اوراق صکوک و اصلاح برخی قوانین و مقررات جایگاه آن ارتقاء داشته است و انتظار می‌رود در آینده بورس به جایگاه واقعی و شایسته خود در فضای اقتصادی کشور دست یابد.

۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
کد خبر: 15315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha