بورس کالا را بیشتر بشناسید/ حذف واسطه‌ ها هدف اصلی بورس کالا

کارشناس بورس کالا درباره ساختار بورس کالا در بازار سرمایه، اهداف و ابزارهای مورد استفاده در آن، توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا مناجی کارشناس بورس کالا در پاسخ به این پرسش که،  بورس کالا در بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارهای مالی ایران از چه جایگاهی برخوردار است؟ اظهار کرد: بورس کالا بخش واقعی اقتصاد کشور است و تمام اتفاقاتی که در بازارهای مالی ما پیش می‌آید، مقدمه اتفاقاتی است که در بورس کالا رخ داده است. تمام رونق‌ها و رکودهای موجود، قبل از اینکه در سایر بازارهای مالی رخ دهد، به نوعی منعکس کننده رفتار بازیگران بورس کالا در بازار سرمایه است، که از خود بروز می‌دهند.

او افزود: بنابراین تمام رفتارهایی که در بازارهای موازی از سوی بازیگران بازار دیده می‌شود به نوعی در بورس کالا پیشرو است و سایر بازارها به دنبال آن حرکت می‌کنند.

کارشناس حوزه بورس کالا در پاسخ به این پرسش که دسته بندی کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، به چه صورت است؟، بیان کرد: بورس کالا دارای چند رینگ مختلف است و تقریبا محصولات متنوع پتروشیمی، صنعتی و کشاورزی در بورس کالا معامله می‌شوند.

مناجی در خصوص ابزارهای مالی مورد استفاده در بورس کالا، بیان کرد: عمده معاملات بورس کالای ایران همان معاملات فیزیکی هستند و با این ابزار معامله کالاها انجام می‌شود. ابزار دیگر، ابزارهای مشتقه؛ مانند قرارداد آتی، قرارداد نقدی، قرارداد سلف، قرارداد نسیه، قراردادهای صلح، قراردادهای معاوضه و قرارداد اختیار معامله است. همچنین مجموعه دیگری از ابزارها هم تعریف می‌شوند که هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند.

هدف اصلی بورس کالا؛ حذف واسطه است

این کارشناس بورس کالا در پاسخ به این پرسش که هدف از تشکیل بورس کالا در بازار سرمایه چه بوده است؟ تصریح کرد: عمده‌ترین دلیل تشکیل بورس کالا، حذف واسطه‌ها بوده است. ارتباط مستقیم فروشنده و خریدار محصولات، کمک به تولیدکننده، شفافیت در معاملات، جلوگیری از نوسانات کاذب قیمت محصولات، امکان جبران خسارت در تسویه یا تحویل کالا از طریق اتاق پایاپای و عدم نیاز به اقامه دعوی در مراجع قضایی از جمله این اهداف بوده است.

او در ادامه بیان کرد: فروشندگان در یک قیمت از قبل تعیین شده به عرضه محصولات می‌پردازند. خریداران نیز در روز و زمانی مشخص، قیمت رقابتی خود را اعلام می‌کنند و اگر در این رقابت برنده شوند، محصول را دریافت خواهند کرد.

این کارشناس بورس کالا در پایان اظهار کرد: مهم‌ترین عاملی که در معاملات بورس کالا وجود دارد این است که؛ طرفین معامله از بابت اینکه طرف مقابل معامله به تعهدات خویش عمل کند، آسوده هستند؛ چرا که بورس کالا ضمانت‌های لازم را برای انجام معاملات ترتیب داده است.

۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
کد خبر: 15282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha