پیشنهاد صدور مجوز تاسیس کارگزاری ها منوط به سهامی عام شدن

دهقان گفت:برای صدور مجوز جدید کارگزاری توسط سازمان بورس باید اول این شرکت‌ها به سهامی عام تبدیل شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا دهقان قائم مقام دبیر کل کانون کارگزاران بورس درخصوص دلیل محدودیت معاملات سه روزه چند کارگزاری به بورس پرس گفت: این حکم توسط دستگاه اجرای کمیته انظباطی برای پرونده های تخلفات چند کارگزاری صادر شده و کانون کارگزاران و حتی سازمان بورس در جریان نیست.

وی درباره آخرین وضعیت سهامی عام شدن شرکت های کارگزاری توضیح داد: کانون کارگزاران بورس طی دو سه سال گذشته نامه ای تحت عنوان سهامی عام شدن کارگزاری ها زد که عمدتاً به نفع سرمایه گذاران خرد، بازار و صنعت کارگزاری است و جلسات متعددی هم در این خصوص در سازمان بورس برگزار شد اما به جایی نرسید.

این مقام مسئول ادامه داد: با مطرح شدن صدور مجوز جدید برای این شرکت ها، موضوع دوباره بررسی و با به روز رسانی دلایل، نامه ای به سازمان ارسال شد که منوط به دستور العمل مجوز کارگزاری ها شد. اما همچنان مجوز سهامی عام شدن کارگزاری ها بررسی نشده اما در یکی از مواد پیش نویس دستور العمل صدور مجوزها، اجازه داده شده این شرکت ها درخواست را برای سهامی عام شدن مطرح کنند.

دهقان با بیان اینکه شرط کانون کارگزاران مبنی بر این است که صدور مجوز جدید تاسیس کارگزاری منوط به سهامی عام شدن آنها باشد، تصریح کرد: در واقع برای صدور مجوز جدید کارگزاری توسط سازمان بورس باید اول این شرکت ها به سهامی عام تبدیل شوند. این شرط کلیه قشر سرمایه گذاران را در بر می گیرد و همه می توانند سهامدار شده و از مزایا بهره مند شوند تا منحصر به افراد خاص نباشد و شرکت های کوچک تشکیل نشوند.

وی اضافه کرد: در پیش نویس فعلی، شرکت کارگزاری باید سهامی خاص باشد اما بعدا می توان برای سهامی عام شدن اقدام کرد. ورود شرکت های سهامی عام به این صنعت ضمن اینکه نشاندهنده قدرتمندی بیشتر آنها است حکایت از افزایش دامنه خدمات، تحت نظارت بودن و عدم رقابت مخرب دارد. علت اعطای مجوز تاسیس کارگزاری جدید این است که ادعای انحصار در این صنعت وجود دارد اما به نسبت بقیه نهادهای مالی همانند مشاور سرمایه گذاری، سبدگردان و ... ۱۰۸ کارگزاری وجود دارد که تعداد کمی نیست. به هر حال اگر انحصار هم وجود داشته باشد با شرط ورود سهامی عام بودن، شائبه های موجود برطرف می شود.

قائم مقام دبیر کل کانون کارگزاران بورس گفت: در وهله دوم  با این اقدام صورت های مالی کارگزاری ها به همراه موارد تقسیم کارمزدها، درصد میزان کارمزد دریافتی، چگونگی ارائه خدمات به مشتریان و کسب بازدهی برای سهامداران قابل مشاهده شده و به ارتقای شفافیت اطلاعات و نظارت عموم بر عملکرد کمک می کند و در نهایت مسئولیت نهاد ناظر هم تسهیل می شود.

دهقان ادامه داد: انتظار می رود با نامه اظهار نظر کانون درخصوص اعطای مجوز تاسیس کارکزاری ها، یکی از اصلی ترین پیشنهادات مبنی بر سهام عام شدن این شرکت ها محقق شود. به این واسطه جذب سرمایه های جدید، ایجاد زیرساخت های مطلوب سخت افزاری و نرم افزاری، پوشش جغرافیایی جدی با حضور در شهرستان ها و مهمتر از همه کاهش ریسک صنعت هم رقم می خورد و بستر عرضه اولیه سهام این شرکت ها شکل می گیرد.

به گفته وی، شرکت های کارگزاری بزرگ طبق مصوبه جدید بانک مرکزی ۵ برابر حقوق صاحبان سهام می توانند اعتبار دریافت کنند و به تبع آن اعتبار زیادی به بازار تزریق کنند. ضمن اینکه کفایت سرمایه آنها نیز افزایش و ورشکستگی کاهش پیدا می کند.

۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 15265

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha