هشدار سریع‌تر وقوع زلزله با ماهواره‌های جی‌پی‌اس

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد سیستم جهانی نظارت بر زلزله مبتنی بر GPS می‌تواند نسبت به شبکه‌های لرزه نگاری سنتی هشدارهای به موقع و دقیق‌تری را ارائه دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اسپیس، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد سیستم جهانی نظارت بر زلزله مبتنی بر GPS می‌تواند نسبت به شبکه‌های لرزه نگاری سنتی هشدارهای به موقع و دقیق‌تری را ارائه دهد؛ همچنین می‌تواند فرکانس هشدارهای دروغین را کاهش دهد.

دانشمندان می‌گویند ماهواره‌های  جی‌پی‌اس می‌توانند هشدارهای سریع‌تری را هنگام وقوع زلزله‌های بزرگ ارائه دهند.

ماهواره جی پی اس ماهواره‌ای است که برای سامانه موقعیت‌یاب جهانی استفاده می شودکه نخستین ماهواره آن «navstar1» در سال ۱۹۷۸ پرتاب شد.

کارشناسان باور دارند سیستم تعیین موقعیت ماهواره‌ای جی‌پی‌اس در مطالعات ژئودینامیک و پیش‌بینی زلزله کاربرد دارد؛ برهمین اساس یک سیستم مبتنی بر GPS می تواند هشدارهای زودتر از حسگرهای لرزه ای را هنگام وقوع زلزله های ویرانگر ارائه دهد.

در مطالعه جدید  منتشر شده در ماه جاری در  انجمن لرزه نگاری آمریکا، تیمی از محققان جزئیات پیشرفت جدید در توسعه سیستم هشدار دهنده زمین لرزه جهانی را نشان می‌دهند که جابجایی ایستگاه‌های گیرنده ماهواره‌ای سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) را هنگام زلزله اندازه گیری می‌کند، پوسته زمین  تغییر شکل می‌دهد و این سیستم در مدت زمان چند ثانیه بزرگی زمین لرزه را ارزیابی می‌کند و اولین تشخیص حرکت زمین را در کمتر از دو دقیقه هشدار می‌دهد.

به گفت تیموتی ملبورن، استاد زمین شناسی در دانشگاه واشنگتن مرکزی و نویسنده ارشد این پژوهش سیستم تشخیص مبتنی بر GPS نسبت به سنسورهای سنتی لرزه‌نگاری دقیق‌تر است.

۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 15258
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha