اوراق فروشی دولت دوباره شروع می شود!

کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از راه‌های مهم تامین کسری بودجه انتشار اوراق است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اظهارات وزارت اقتصاد مبنی بر انتشار و عرضه اوراق مالی، در خصوص پتانسیل و ظرفیت این اوراق جدید اظهار کرد: بازار سرمایه از یک بخش بازار سهام و دیگری بازار بدهی تشکیل شده است که این اوراق در بازار بدهی منتشر می‌شود، اما این دو قسمت کاملا متفاوت از یکدیگر هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: افرادی که می‌خواهند ریسک کنند و در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنند وارد بازار سهام می‌شوند و افرادی که ریسک پذیر نیستند و به اصطلاح ریسک گریز هستند به جای آن که سرمایه خود را در سپرده بانکی بگذارند، وارد بازار بدهی می‌کنند که عمدتا اوراق مالی هستند.

او در ادامه تصریح کرد: اکثر مشتریان این اوراق خود بانک‌ها یا صندوق‌های با درآمد ثابت هستند (یعنی صندوق‌هایی که خیلی نمی‌توانند سهم خریداری کنند). درک این نکته بسیار مهم است، اما قاعدتا نمی‌توانیم بیان کنیم که انتشار این اوراق روی بازار سهام فشار نمی‌آورد، این فشار آن طور که اکثر افراد تصور می‌کنند نیست، زیرا که این اوراق، مشتریان خاص خودشان را دارد.

حدادی در رابطه با این پرسش که این اوراق نسبت به سود بانکی چه جذابیتی دارند؟ اظهار کرد: معمولا نرخ سود سپرده این اوراق با توجه به این که بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، در برخی مواقع نسبت به نرخ سود بانکی بیشتر است و نکته بعدی اینکه برخی از این اوراق قابل معامله هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا انتشار این اوراق مانند اسفند ماه سال گذشته می‌تواند به بازار سرمایه آسیب بزند؟ گفت: از نظر من خیر، زیرا حجم فروش اوراق در اسفند ماه بسیار زیاد بوده است و اینکه اکنون حجم به آن میزان نخواهد بود و از سوی دیگر در آن زمان بازار سهام نقدشونده نبود، اما اکنون مقداری شرایط نسبت به اسفند ماه بهتر است، چرا که قیمت‌ها پایین‌تر است  و این اوراق مانند اسفند ماه خیلی نمی‌تواند به بازار آسیب زیادی بزند.

حدادی در پایان تشریح کرد: یکی از راه‌های مهم تامین کسری بودجه انتشار اوراق است. بنابراین خیلی به بازار سرمایه توجه نمی‌شود، چرا که دولت می‌خواهد هزینه‌های خود را پوشش دهد و باید این اوراق را منتشر کند.

۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
کد خبر: 15202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha