دلار ۳۰ هزار تومانی برمی‎‌گردد؟/ امسال در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنیم؟/پیش‌بینی عجیب درباره مسکن!

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی، در گفتگوی زنده اینستاگرامی با تجارت‌نیوز عنوان می‌کند که نرخ واقعی دلار بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که طی سال آینده دلار به سمت این نرخ واقعی حرکت کند و این روند احتمالا از شهریور ماه و با روی کار آمدن دولت جدید شروع می‌شود.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، از اردیبهشت ماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال تورم ۱۲ ماهه منتهی به ماه دوم امسال بیش از ۴۱ درصد بوده است اما هیچ کدام از بازارهای مالی دلار، طلا، بورس و مسکن به اندازه تورم افزایش قیمت نداشتند.

حالا مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ می‌دهد که اکنون کدام بازار برای سرمایه‌گذاری و البته سوددهی تا پایان سال مناسب‌تر است؟

به اعتقاد محبی نرخ واقعی دلار بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است، بنابراین او گمان می‌کند طی سال آینده دلار به سمت این نرخ واقعی حرکت کند، مخصوصا بعد از شهریور ماه و با روی کار آمدن دولت جدید که احتمالا موجب تندتر شدن شیب افزایش نرخ دلار می‌شود.

البته آنطور که این کارشناس می‌گوید ممکن است در چند ماه آینده دلار را در سطوح قیمتی فعلی یا حتی کانال‌های پایین‌تری مثل ۱۹، ۲۰ هزار تومان ببینیم ولی در بلند مدت نرخ حتما افزایشی می‌شود.

طلا و سکه بخریم یا نه؟

اما درباره طلا وضعیت چگونه خواهد بود؟

با توجه به این که طی یکسال اخیر طلا وضعیت خوبی نداشته و سرمایه‌گذاران در بازار سکه در این مدت ۳۴ درصد و در بازار طلا فقط ۳۷ درصد سود کرده‌اند، آیا همچنان سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه درست است؟

محبی در پاسخ به یادآوری اسن که بازار طلای داخلی متاثر از دو عامل دلار داخلی وانس جهانی است، توضیح می‌دهد: البته اثر دلار بر قیمت طلای داخل سه تا چهار برابر بیشتر از اثر انس جهانی است. نرخ دلار هم فعلا در کنترل دولت است و به نظر من در حال حاضر عدد دلار به صورت فرمایشی تعیین می‌شود پس علی رغم، این که ارزش دلار به مراقب بیشتر است، کاهش مجدد آن را هم متصور هستم.

او ادامه می‌دهد: انس جهانی در بلند مدت می‌تواند افزایشی باشد. با این حال تا زمانی که ما اعداد فرمایشی برای دلار داریم، بازار دلار می‌تواند ثابت بماند و تبعا مانع از رشد قیمت طلا شود.

این کارشناس به افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار طلا برای بلند مدت را دارند، پیش‌بینی می‌کند که بازار طلای داخلی در بلند مدت بازدهی خوبی داشته باشد تا آنجا که ممکن است رشد آن بتواند از میزان تورم سالانه هم بیشتر باشد البته نه با اختلاف فاحش.

به اعتقاد محبی طلا در حال حاضر روی قیمت‌های خوبی معامله می‌شود هرچند امکان ریزش بیشتر هم هست، او می‌افزاید: همین حالا هم طلا در کشور روی اعداد حمایتی قرار دارد و خرید آن ارزنده است به شرط این که نخواهیم نوسانگیری کنیم و منتظر بازدهی بلندمدت باشیم. احتمالا سکه و طلا را در قیمت‌های پایین‌تری شاهد نباشیم نهایت ریزش آن می‌تواند ۳۰، ۴۰ هزار تومان باشد.

پیش‌بینی عجیب درباره مسکن!

مسکن در یکسال اخیر در سطح کشور حدود ۳۰ درصد و در پایتخت حدود ۹۰ درصد رشد قیمتی داشته است. با این حال عموم کارشناسان آینده‌ای رکودی را برای این بازار پیش‌بینی می‌کنند اما ظاهرا محبی نظر دیگری دارد.

او معتقد است مسکن جز بازارهای خاص است و ایران جز معدود کشورهایی است که خرید مسکن سرمایه گذاری بوده و همواره هم با افزایش تقاضا مواجه است.

بنابراین برخلاف تحلیل‌های اخیر که حاکی از کاهش قیمت مسکن است او عنوان می‌کند: فکر می‌کنم در بدترین حالت قیمت مسکن روی همین قیمت‌ها بماند، حتی متصور هستم که اگر سود واقعی نداشته باشیم درآمدهای پنهانی مثل اجاره خانه را از محل سرمایه‌گذاری در مسکن داریم. بنابراین حتی در صورت راکد بودن نرخ‌ها، بازار ملک و مسکن یک درآمد ثابت به همراه دارد.

او تاکید می‌کند: بازار مسکن ریسک پایینی دارد و یکی از بازارهای جذاب داخل است.

کدام بازار را انتخاب کنیم؟

او در نهایت به موضوع اصلی گفتگوی زنده اینستاگرامی تجارت نیوز می‌پردازد و در پاسخ به این سوال که در یکسال پیش رو سرماهی‌گذاری در کدام بازار سوددهی‎تر است؟، می‌گوید: در تشکیل سبد سرمایه‌گذاری چند عامل از جمله میزان دارایی، مدت زمانی که فرد به سرمایه‌اش نیاز ندارد، ریسک پذیری فرد مهم است.

محبی در نهایت عنوان می‌کند: در حال حاضر بازار مسکن را به عنوان اولین گزینه انتخاب می‌کنم. اگر سرمایه فرد بیش از خرید مسکن است پیشنهاد می‌کنم ۳۰ درصد را وارد بازار طلا و دلار کند و ۷۰ درصد مابقی را را بین سرمایه‌گذاری در خودرو، بورس و بانک تقسیم کند.

۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 15200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha