در رابطه با بازار پایه رنگ زرد چه می‌دانید؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: امکان ارتقای هر بازار به بازار بالادستی خود با بهبود وضعیت بنیادین شرکت وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بازار پایه گفت: بازار پایه معمولا برای شرکت‌هایی است که از لحاظ سود آوری وضعیت مطلوبی ندارند، این شرکت‌ها در بازار پایه قرار می‌گیرند.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: سه دسته شرکت در بازارهای پایه فرابورس حضور دارند، شرکت‌هایی که درخواست پذیرش ندارند و به دلیل الزام قانونی باید در بازار پایه درج شوند، شرکت‌هایی که در بازار بورس ثبت شده‌اند، اما شرایط پذیرش ندارند و شرکت‌هایی که به دلیل از دست دادن شرایط بازارهای بورس یا فرابورس، لغو پذیرش می‌شوند،  مقررات ارائه اطلاعات در بازار پایه را که به مراتب آسان‌تر از بازار اول و دوم است به دست می آورند.

وی افزود: بازار پایه به سه دسته، قرمز، زرد، نارنجی تقسیم می‌شود، این سه بازار از لحاظ وضعیت بنیادین به این صورت است که، اول بازار زرد، نارنجی و بعد قرمز تقسیم بندی می شوند.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دامنه نوسان بازار پایه بیان کرد: دامنه نوسان بازار پایه رنگ زرد +۳ و-۳، رنگ نارنجی +۲ و -۲ و قرمز +۱ و -۱ است، در بازار پایه هم حقیقی‌ها و هم حقوقی‌ها حق خرید و فروش دارند.

ادهم در رابطه با فروش بالای ۱ درصد اظهار کرد: فروش حقوقی‌ها و حقیقی‌های بالای ۱ درصد دارای محدودیت خاصی است و باید به سازمان بورس اعلام شود و بعد این فروش صورت بگیرد، نکته مهم و قابل اهمیت در بازار پایه این است که شرکت‌هایی که در بازار پایه هستند، از نظر عملیاتی وضعیت مطلوبی ندارند.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: پس توصیه‌ای که به افرادی که در بازار پایه معامله می‌کنند این است که، تدبیر حرفه برای خودشان را داشته باشند، چون این بازار دارای ریسک بیشتری نسبت به بازار اصلی بورس و فرا بورس است و کسانی که در این بازار معامله می‌کنند، باید این ماجرا بپذیرند.

ادهم در پا سخ به این پرسش که تفاوت بازار زرد با نارنجی و قرمز چیست؟ بیان کرد: بازار زرد معمولا نسبت به شرکت‌های قرمز و نارنجی از لحاظ عملیاتی، بنیادی، سودآوری نسبتا وضعیت بهتری دارد.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: شرکت‌هایی که در بازار زرد پایه هستند، می‌توانند، با بهبود وضعیت خودشان به بازار اول یا دوم فربورس بروند، در کل همه شرکت‌های می‌توانند با بهبود وضعیت خود از بازاری که هستند، به بازارهای بالا دستی خود بروند، برای مثال شرکتی که در بازار دوم فرا بورس است با بهبود وضعیت بینادین شرکت خود می‌تواند، به بازار اول فرابورس یا حتی به بازار اصلی فرابورس برود.

وی افزود: در کل تصمیم‌گیری در خصوص نوع تابلو بر عهده کمیته درج خواهد بود، اما بازار پایه رنگ زرد پایین‌تر از بازار اول و دوم فرابورس و بالاتر از رنگ قرمز و نارنجی بازار پایه است، بازار پایه رنگ زرد دارای تعدادی محدودیت است، مثل محدودیتی که در افزایش سرمایه دارند،

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: برای شرکت‌های اول و دوم فرابورس حداقل میزان افزایش سرمایه شان ۱۰ میلیارد تومان است، ولی این در حالی است که این مقدار برای بازار پایه رنگ زرد ۱ میلیارد تومان و افزایش سرمایه بستگی به ترکیب سهام و میزان سهامدارن دارد.

۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 15195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha