شاخص به زیر یک میلیون واحد نمی‌رسد!

یک کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر پایان یافتن اصلاحات سهام شاخص‌ساز گفت: بعید است که شاخص به زیر یک میلیون واحد برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛  بورس امروز با وجود تمام ابهاماتی که در بازار وجود دارد، رشد کرد. بالاخره یک روز سبز در این بازار رقم خورد و سهامداران سهام شاخص‌ساز به داشتن سهم‌های خود امیدوار شدند. با بازگشایی نماد «فولاد»، آن هم در مدار مثبت ۱.۵ درصد، بالاخره شاهد تحول در جابجایی سهم‌ها بودیم.

حرکات امروز بازار سرمایه باعث شد تا بازار اولین قدم‌ها را به سمت تعادل حرکت کند که البته، افشای اطلاعات شورای نگهبان از نام نامزدهای قطعی ریاست جمهوری نیز بی‌تأثیر نبوده است. با افشای این اطلاعات، سرمایه‌گذاران در بازار تقریبا روند بازار را در سال‌های آینده تشخیص داده‌اند و به دنبال این هستند که از حالا، با اصلاح قیمت‌های انجام شده در قیمت سهام، بهترین پرتفو را برای خود بسازند.

البته، در این میان قیمت‌های اعلام شده در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که این بازار دستخوش اصلاحات شده است؛ در حالی که کاهش قیمت‌ها در محصولات، پیش‌بینی می‌شد. از طرفی، با افزایش تقاضای نفت ایران بسیاری سهامداران به سهام پالایشی در بازار امیدوار شده‌اند و از طرف دیگر، پایین آمدن کاهش ارزش رمزارزها دوباره امیدواری به سهم‌های بازار سهام را بیشتر کرده است.

بسیاری از کارشناسان هم بر این عقیده‌اند که هنوز هیچ حرکت مثبتی در بازار انجام نشده است که بنیادی باشد و باعث شود که بازار به روند صعودی خود بازگردد. از نظر این دسته از کارشناسان، بورس به خاطر رشد بی‌منطق سال گذشته در حال افت است زیرا تمام افت‌های این روزهای بورس بی‌منطق بوده است.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با معاملات بورس اظهار کرد: روز گذشته، تحرکات خوبی در دقایق انتهایی معاملات بازار سهام شاهد بودیم و نمادهای گروه سیمانی و منسوجات بر خلاف نمادهای دیگر روند صعودی مناسبی را داشتند، اما ۵ هزار واحد منفی بانک ملت باعث شد تا شاخص کل به صورت چشمگیری پایین بیاید و شاخص به زیر یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برسد.

وی افزود: شاخص امروز کار خود را با روند صعودی و متعادل آغاز کرد، اما در صورتی می‌توان به صعودی ماندن این بازار امیدوار ماند که ارزش معاملات بالا بماند. البته با توجه به اطلاعات تابلوی معاملات، بسیاری از سهم‌ها اصلاح حداکثری خود را پشت سر گذشته‌اند و بیشتر از این اصلاح نخواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر ارزندگی سهام شاخص‌ساز گفت: ارزندگی سهم‌های شاخص‌ساز به حد زیادی رسیده است؛ به نحوی که اگر سرمایه‌گذاران دید بلندمدت نسبت به بازار داشته باشند، می‌توانند سود خوبی را شاهد باشند و در این میان، این تحلیل بر مبنای تحلیل تکنیکال است و باید به این نکته توجه داشت که تحلیل‌ها مدتی است که در بازار پاسخگو نیستند و بازار به حرکت خود و به شیوه خود ادامه می‌دهد.

عقیلی درباره بازارهای موازی تأکید کرد: در کل باید با توجه به وضعیت بازارهای موازی و سقوط ارزهای دیجیتال و رکود در دیگر بخش‌های اقتصادی سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه جذب شوند که منوط به این است که ارزش معاملات صعودی شود و قفل عمده نمادهای بازار باز شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۵۰ هزار واحد حداکثر افتی است که می‌تواند داشته باشد و بعید است که به زیر یک میلیون واحد برسد.

۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 15184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha