عرضه اولیه «غکورش» بخریم یا نخریم ؟

بر اساس اطلاعیه شرکت بورس اوراق بهادار تهران،سومین عرضه اولیه امسال مشخص شد و شرکت صنعت غذایی کوروش با نماد «غکورش» فردا به بازار می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ شرکت صنایع غذایی کورش، با نام اولیه «صنعت بسته‌بندی کورش» در خرداد ماه ۱۳۹۰ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید و یک سال بعد به «صنعت غذایی کورش» تغییر نام داد. موضوع فعالیت این شرکت، ساخت و احداث کارخانجات تولیدی، واردات مواد اولیه ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صادرات محصولات و مواد اولیه و بازاریای مجاز غیرهرمی و غیرشبکه‌ای است.

سرمایه این شرکت در حال حاضر ۳ هزار میلیارد ریال است که طی مرحله از بدو تاسیس به این مقدار افزایش رسیده است. که آخرین دور آن افزایش سرمایه ۳۲۹ درصدی در بهمن ماه ۱۳۹۸ بوده است که از آورده نقدی سهامداران حاصل شده است. همچنین سهامدار عمده این شرکت با مالکیت بالای ۹۹٫۹۹ درصد شرکت گسترش صنایع بسته‌بندی کورش است. همچنین وجود شرکت گروه صنعتی گلرنگ به عنوان سهامدار عمده و شرکت‌های زیرمجموعه آن این مزیت را برای شرکت صنعت غذایی کورش به وجود آورده که بتواند از پتانسیل بازاریابی و تبلیغاتی موجود در این گروه استفاده کند.

«غکورش» در سال مالی ۹۸ توانسته از فروش محصولات و خدمات خود ۳ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد که نسبت به سال مالی ۹۷ رشدی ۵۰ درصدی داشته است. همچنین اگر چه سود خالص این شرکت در پایان سال مالی ۹۸ با رشدی ۴۳ درصدی به ۳۸۵ میلیارد و ۳۴۸ میلیون تومان رسیده است اما با توجه به افزایش سرمایه این شرکت از ۷۰۰ میلیارد ریال به ۳ هزار میلیارد ریال، سود هر سهم این شرکت افتی ۶۶ درصدی را به ثبت رسانده است.

آخرین افزایش سرمایه این شرکت در سال ۹۸ از محل آورده نقدی انجام شده و درحال حاضر سرمایه «غکورش» ۳۰۰ میلیارد تومان است. براساس صورت مالی منتهی به اسفند ۹۹ مقدار تولید ۲۹۲,۸۸۸ تن و مقدار فروش ۱,۱۹۷,۶۸۲ تن روغن خام، کنجاله و نهاده‌های دامی بوده است.

فروش مقداری سال ۹۹ این شرکت در مقایسه با سال ۹۸ افزایش ۱۰۷ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین سود ناخالص در مجموع سال ۹۹ برابر ۱۳۲۹٫۳ میلیارد تومان بوده و افزایش ۱۱۲ درصدی داشته است و حاشیه سود خالص ۲۲ درصد بوده و مقایسه آن با سال ۹۸ افزایش ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

سود عملیاتی با رشد ۱۲۷ درصدی نسبت به سال ۹۸ به ۱۲۲۲٫۹ میلیارد تومان رسیده است و حاشیه سود عملیاتی با افزایش ۶ درصدی نسبت به سال ۹۸ به ۲۳ درصد در سال ۹۹ رسیده است.

حداکثر سهمیه هر کد بورسی ۵۰۰ سهم است که در بازه قیمتی ۲۸۵۰ تا ۲۹۹۵ تومانی قابل ثبت سفارش است. بر این اساس حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای این عرضه اولیه حدود ۱٫۵ میلیون تومان خواهد بود. البته با توجه به مشارکت ۲٫۵ میلیون نفری در عرضه اولیه گذشته احتمالا به هر کد بورسی حداکثر ۶۷ سهم تخصیص یابد که معادل ۲۰۰ هزار تومان نقدینگی می‌خواهد.

۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 15178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha