سردرگمی بورس ها در جهان

تلفیق اخبار مثبت و منفی باعث تردید معامله گران نسبت به حفظ روند صعودی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا؛ با وجود افزایش سطح فعالیت های اقتصادی، میزان فروش خانه های جدید آمریکا در ماه آوریل به ۸۶۳ هزار واحد رسید که این رقم نسبت به ماه قبل آن ۵.۹ درصد کاهش یافته است. این رقم که ۱۲۷ هزار واحد کمتر از پیش بینی های قبلی است، بیش از همه متاثر از کاهش ۱۳.۷ درصدی فروش خانه در مناطق شمال شرقی رقم خورده است. نواحی غرب میانه با کاهش ۸.۳ درصدی و جنوبی با کاهش ۷.۹ درصدی در رده های بعدی قرار دارند. میانگین قیمت مسکن هم ۳۷۴ هزار دلار بود.

بسیاری از اقتصادهای بزرگ هنوز فاصله زیادی تا بازگشت به سطوح قبل از کرونا دارند: همان گونه که پیشتر نیز انتظار می رفت، روند رو به رشد اقتصاد ژاپن متوقف شد و پس از دو رشد فصلی متوالی مثبت، در سه ماهه نخست امسال به منفی ۵.۱ درصدرسید.  این رشد فصلی که ۷.۴ درصد کمتر از رشد دوره مشابه قبل است، بیش از همه به دلیل رشد منفی ۶.۹ درصدی مخارج دولتی رقم خورد. رشد مخارج مصرف کنندگان ۵.۶ درصد کاهش یافته و مخارج سرمایه ای نیز ۰.۷ درصد کمتر شده است.

مدت زمان لازم برای احیای اقتصادی، زمان مناسب برای پایان دادن به سیاست های حمایتی فعلی بانک های مرکزی در جهان و همچنین چشم انداز تورم و مدیریت نقدینگی اصلی ترین عواملی هستند که در حال حاضر روی رفتار معامله گران بورسی تاثیر می گذارند. در نتیجه بهبود کلی تقاضا، میزان صادرات بسیاری از کشورها در سه ماهه نخست امسال به نسبت سه ماهه پایانی سال قبل بهبود قابل توجهی داشته و این مساله برای شرکت های بورسی بزرگ مطلوب بوده است.  

در نشست اخیر اعضای کمیته بازار باز بانک مرکزی آمریکا بر ادامه سیاست های محرک فعلی تا زمان مشاهده بهبود قابل توجه شرایط اقتصادی تاکید شد. آن طور که منابع خبری از مفاد این جلسه گزارش داده اند، امکان تغییر در رویه فعلی و اتخاذ یک رویکرد انقباضی وجود دارد اما با توجه به تمایل اعضا برای رشد بیشتر اقتصادی انتظار نمی رود این اتفاق در آینده نزدیک رخ دهد و احتمالا افزایش نرخ بهره در انتهای سال جاری میلادی یا ابتدای سال آینده اعمال خواهد شد.  

رابرت کاپلان- مدیر دفتر منطقه ای بانک مرکزی آمریکا در دالاس- گفته است به شخصه انتظار ندارد زودتر از سال آینده نرخ بهره فعلی تغییر پیدا کند و تصمیم بر حفظ رویکرد فعلی است. به عقیده بسیاری از فعالان بازارهای مالی، فدرال رزرو می خواهد پیش از مقابله با افزایش قیمت ها، مساله رشد اقتصادی و اشتغال زایی را حل کند و به همین دلیل هم تصمیم گرفته است به طور موقت میدان را برای تاخت و تاز تورم باز گذارد.  

اقتصادهای بزرگ دنیا کماکان تحت تاثیر کرونا عملکرد بدی دارند: مرکز آمار انگلیس در گزارشی اعلام کرد اقتصاد این کشور در سه ماهه منتهی به مارس به میزان ۱.۵ درصد کوچک شده است که این عملکرد ۰.۴ درصد کمتر از رشد ثبت شده بازه منتهی به ماه قبل بوده است. سال قبل پنجمین اقتصاد بزرگ جهان ۱۰ درصد کوچک شده بود که بدترین عملکرد اقتصاد این کشور طی سه قرن اخیر بوده است. با کاهش محدودیت های کرونایی امید می رود رشد اقتصادی در فصل بعد مجددا به محدوده مثبت برگردد.   

داده های جدید منتشر شده از بخش خرده فروشی آمریکا نشان می دهد که در ماه آوریل رشد این بخش کلیدی اقتصاد امریکا به صفر رسیده که این رشد یک درصد کمتر از رشد مورد انتظار قبلی بوده است. از آنجایی که بخش خرده فروشی تقریبا دو سوم کل بار رشد اقتصادی آمریکا را روی دوش می کشد، آمار ضعیف ماه آوریل می تواند یک نشانه هشدار آشکار از کند شدن بیش از پیش شتاب رشد اقتصادی این کشور باشد. انتظار می رود اقتصاد آمریکا امسال حدود هشت درصد رشد کند.  

 امیدواری ها به ثبت ارقام بالای رشد اقتصادی پس از برنامه های واکسیناسیون سراسری کماکان در سطح بالایی باقی مانده است. یک نظرسنجی جدید از اقتصاددانان نشان می دهد که میانگین رشد اقتصادی مورد انتظار آن ها برای آمریکا در سال جاری ۷.۶ درصد است که در صورت تحقق، بالاترین رشد ثبت شده سالانه این کشور طی ۷۰ سال اخیر خواهد بود. از طرف دیگر اوضاع برای چین احتمالا از این هم بهتر خواهد بود و رشد اقتصادی این کشور حدود هشت درصد پیش بینی می شود.  

تاکنون بیش از ۱۶۸ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۳۸۳ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۴۹۳ هزار و ۷۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۰۴ هزار و ۴۷۸ نفر، برزیل با ۴۵۰ هزار و ۲۶ نفر، هند با ۳۱۰ هزار و ۴۱۶ نفر، مکزیک با ۲۲۱ هزار و ۶۹۵ نفر و انگلیس با ۱۲۷ هزار و ۷۳۹ نفر بوده است.

جوزف اشتلوتسفوتز - کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه اوپنهایمر اینوستمنتز - گفت: کم کم در حال بازگشت به سطح اقتصادی قبل از آغاز کرونا هستیم و این یک پیشرفت بزرگ و نشانه ای دلگرم کننده در غلبه بر یکی از جدی ترین بحران های مالی معاصر است. در نیمه دوم امسال مطمینا اخبار بهتر بیشتری خواهیم داشت اما قطعا روزهای پرنوسان بازارهای مالی تکرار خواهد شد چرا که هنوز هیچ کس نسبت به اینکه بحران به طور کامل پشت سر گذاشته شده است اطمینان ندارد.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۰۱ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۳۹۹.۵۶ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۱ درصد افزایش تا سطح ۴۱۹۷.۹۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۳۱ درصد صعود در سطح ۱۳ هزار و ۶۶۷.۵۰ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۱۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۲۹.۷۹ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۱۸ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۴۶۵.۰۹ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۲۸ درصدی در سطح ۶۳۹۰.۲۷ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۰۳ درصد بالا رفت و به ۹۲۰۸.۷۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۶۷ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۵۵۳.۹۸ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۷۵ درصد بالا رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۹۱۰.۸۶ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افزایش ۳.۱۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۳۱۸.۴۸ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۹۸ درصد صعود و ایستادن در سطح ۷۱۱۵.۹۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۴۸ درصد افزایش به ۶۶.۲۲ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۲۲ درصدی به ازای ۶۸.۷۱ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۰.۸۴ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۹۷.۰۲ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۰.۵۷ درصدی به ازای ۲۸.۰۷ دلار مبادله شد.

۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 15175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha