خبر خوش مدیرعامل پتروشیمی جم قبل از مجمع این شرکت

سعیدی مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم می‌گوید: تحریم‌ها چندان بر درآمد شرکت‌های پتروشیمی تاثیری نداشت اما هزینه‌های شرکت را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ رئیس جمهور  گفت است  که «طرف مذاکره کننده در وین برداشتن تحریم‌های نفت، پتروشیمی و کشتیرانی و بیمه و غیره و بانک مرکزی را قبول کردند.» با این حال قیمت دلار در بازار صعودی بود.

تحریم صنعت پتروشیمی ایران که بخشی از پروژه "فشار حداکثری" بود در سال ۹۷ توسط دولت ترامپ بر کشور اعمال شد که طی ۵ ماه صادرات محصولات این صنعت را با مشکل مواجه کرد. میانگین ارزش صادرات ماهانه محصولات پتروشیمی در ۵ ماه پایانی سال ۹۷ در مقایسه با ۷ ماه ابتدای همان سال افت حدود ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد که این شوک به‌خصوص در ماه‌های نخست تحریم کاملا مشهود است.

آمار سال ۹۹ نشان می‌دهد که میزان صادرات ایران در گروه پتروشیمی، پایه نفتی و میعانات گازی در سال ۹۹ وزنی معادل ۵۷ میلیون و ۹۲۴ هزار تن و ارزشی معادل ۱۷میلیارد و ۵۰۴ میلیون دلار داشته است. ارزش و وزن صادرات این بخش نسبت به سال ۹۸ به ترتیب با کاهش ۲۰ درصدی و ۷ درصدی روبه‌رو بوده است.

گفته می‌شود تنوع محصولات پتروشیمی، در دسترس بودن سوخت‌های ارزان قیمت در داخل و نیاز جامعه جهانی به محصولات پتروشیمی میزان تاثیرگذاری تحریم‌ها بر صنعت پتروشیمی را کاهش داده است. بهزار محمدی معاون وزیر نفت گفته بود که در سال ۹۹ با افزایش تقاضای ۵ درصدی محصولات پتروشمی گفته که با بهره‌برداری از طرح‌های صنعت پتروشیمی درآمد این صنعت نیز از ۱۵ میلیارد دلار پایان سال ۹۸ به ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ می‌رسد.

ارزش سهام شرکت‌های بورسی بر روی تابلوی بورس بعد از اعمال تحریم‌ها چندان تغییر پیدا نکرد و معاملات آن تحت تاثیرات عملکرد حقوقی‌ها بعد از یک نوسان منفی کوتاه بر مدار رشد قرار گرفت.

تحریم‌ها هزینه‌های شرکت‌های پتروشیمی را بالا برد

محمد رضا سعیدی مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم با تایید اینکه شرکت‌های پتروشیمی توانستند تحریم‌ها را پشت سر بگذارند می‌گوید: با اینکه توانستیم به سختی اثرات آن را کم کنیم اما وجود تحریم‌ها هزینه‌های مبادله‌ای را را افزایش داده است.

او با انتقاد از برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه تحریم‌ها تاثیرات چندانی بر صنعت پتروشیمی ندارد گفت: تحریم‌ها هزینه مبادله ما را افزایش داد و به نوعی هزینه‌های تجاری ما در سطح جهان افزایش پیدا کرد، که از جمله این هزینه‌ها می‌توان به هزینه‌های بیمه‌ای اشاره کرد.

مدیر عامل پتروشیمی جم یکی دیگر از تاثیرات تحریم‌ها بر شرکت‌های پتروشیمی را عدم ارتباط مستقیم با تامین کننده مواد خواند و افزود: به دلیل تحریم‌ها یک شرکت پتروشیمی در بعد بین المللی نمی‌تواند به صورت مستقیم مواد اولیه را از تامین کننده دریافت کند و در پی آن هزینه‌های شرکت افزایش پیدا می‌کند.

سعیدی می‌گوید: اگر تحریم‌ها برداشته شود جابجایی محصول بین تولبید کننده و مشتری به روند عادی باز می‌گردد و ریسک عملیاتی بازار و همچنین مالی کاهش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر اگر تحریم برداشته شود وضعیت شرکت‌ها درست می‌گردد.

اولین تحریم‌های اعمال شده بر صنعت پتروشیمی به سال ۸۹ بر می‌گردد که سازمان ملل متحد به بهانه حقوق بشر صنعت پتروشیمی ایران را تحریم کرد. بر اساس آمار منتشر شده در حال حاضر حدود ۵۵ درصد از صادرات محصولات پتروشیمی به کشور چین است و بعد از آن هند امارات و ترکیه از خریداران عمده محصولات پتروشیمی ایران هستند.

سعیدی هم به توسعه صنعت پتروشیمی در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: شرکت‌های بزرگ پتروشیمی توانستند از فرصت ایجاد شده در تحریم، استفاده کنند و دستگاه‌های مورد نیاز این صنعت را به صورت داخلی تولید کنند به عبارت دیگر شرکت‌های پتروشیمی درس خوبی به ترامپ دادند، اما به هر حال تحریم‌ها ما را در بخش صادرات اذیت کردند.

به گفته او تحریم‌ها چندان تاثیری بر روی درآمدهای شرکت نداشته و حتی درآمد کل شرکت هم افزایش پیدا کرده، اما باعث افزایش هزینه‌ها شرکت شده است. بزرگترین اثر تحریم‌ها روی شبکه‌های کسب و کارهای بین المللی و عقب ماندن در این شبکه و همچنین کاهش خلا ارزش در این صنعت شده است.

نوسانات ارز چندان تاثیری بر وضعیت شرکت‌های پتروشیمی ندارد

مدیر این شرکت پتروشیمی گفت: ما همه نوع محصول را تولید کردیم و یک جای که تحریم برای ما اثر معکوس داشت، رسیدن به خودباوری در حوزه‌های مختلف بود.

سعیدی اثرات نرخ ارز بر درآمد شرکت‌های پتروشیمی را این گونه توضیح داد: به دلیل اینکه شرکت‌های پتروشیمی خوراک خود را با دلار خریداری می‌کنند بنابراین افزایش نرخ ارز چندان تاثیری بر درآمدهای دلاری شرکت نخواهد داشت.

بارها مسئولان نفت اعلام کردند که، شرکت نفت خوراک پتروشیمی را با قیمت پایین‌تر در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد در حالی که سعیدی در این باره می‌گوید: پتروشیمی جم خوراک را بر اساس قیمت‌های جهانی دریافت می‌کند و هیچ گونه تخفیفی به ما در خوراک داده نمی‌شود، حتی در برخی از مواقع که قیمت جهانی خوراک پتروشیمی کاهش پیدا می‌کند قیمت داخلی کاهشی ندارد.

او گفت: صنعت پتروشیمی یکی از صنایع پر بازده و بازیگر مهم در کشور است. شرکت پتروشیمی جم نسبت به آینده آن بی تفاوت نیست و با قاطعیت کار خود را ادامه می‌دهد.

سعیدی همچنین از اعلام یک خبر خوش قبل از برگزاری مجمع برای سهامداران این سهم داشت که گفت: مدتی قبل از برگزاری مجمع در یک نشست عمومی این خبر را اعلام می‌کنم.

بر اساس صحبت‌های مدیر عامل جم و اظهار نظر کارشناسان بازار سرمایه، برداشته شدن تحریم‌ها و به تبع آن کاهش نرخ دلار، در صورتی که اجازه برداشت پول حاصل از صادرات را به شرکت‌ها بدهند، رشد قابل توجهی در میزان درآمدهای دلاری شرکت‌های پتروشیمی ایجاد می‌شود.

۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
کد خبر: 15163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha