سرنوشت تاریکی!/چرا در این مقطع زمانی قطعی برق داریم؟

چرا در چنین وضعیتی که بسیاری از کسب‌وکارها در این اوضاع بد اقتصادی وابسته به برق است، بسیاری از بیماران کرونایی نیاز به اکسیژن دارند و از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز برقی در خانه استفاده می‌کنند و بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان از کامپیوتر و موبایل استفاده می‌کنند و برق لازم دارند و خیلی دیگر از این احتیاجات، مکررا شاهد قطعی برق در کشور هستیم؟ سرنوشت تاریکی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل ازفرهیختگان ابوالقاسم رحمانی، روزنامه‌نگار: نمای اول؛ دستگاه خودپرداز بانک فلان دور میدان انقلاب، قطع! دستگاه خودپرداز نزدیکی‌های خیابان حافظ، قطع! کمی پرس‌وجو، هم از مسئولان بانک و هم آنهایی که قبل از من تلاش‌شان به در بسته خورده بود، علت؛ قطعی برق!

نمای دوم؛ شلوغی عجیب‌وغریب بعضی از چهارراه‌ها، گره‌خوردگی ماشین و موتور و اتوبوس، ماموران و سربازان سردرگم راهنمایی و رانندگی، چرا؟ چون چراغ‌های راهنمایی و رانندگی خاموش بودند. علت؛ قطعی برق!

نمای سوم؛ راننده تاکسی اینترنتی، گلایه از قطعی شبکه‌های تلفن همراه، گلایه قطعی برخی از پلتفرم‌های پرداخت الکترونیک، گلایه از روی زمین ماندن کارهایش و... علت؛ قطعی برق!

نمای چهارم؛ ورود به محل کار، بعد از کلی سروکله زدن و پیاده‌روی کردن خارج از دفتر و در خیابان‌های شلوغ و البته گرم تهران، آسانسور قطع، کولر قطع، رایانه‌ها خاموش، موبایل‌ها شارژ ندارند. علت؛ قطعی برق!

اگر قرار بر نمابازی باشد، تا صبح می‌شود از این نماها نوشت و تجربیات و مشکلات مختلفی که هریک از ما از ماجرای قطعی‌های مکرر برق طی چندروز اخیر داشتیم و داریم؛ تجربیاتی که برای هرکدام از ما هزینه‌ها و مشکلات مختلف با حجم و گستردگی گوناگونی را ایجاد کرده است. از کارخانه‌داری که با هر یک دقیقه قطع بودن برق و خوابیدن خط تولیدش میلیون‌ها و میلیاردها تومان ضرر می‌کند تا همان راننده تاکسی اینترنتی که چندهزار تومان پول را با مشقت از مسافرکشی دریافت می‌کند یا شب گذشته برق نداشته گوشی تلفن همراهش را شارژ کند یا از این دست مشکلات و اتفاقات! اما اصل ماجرا چیست؟ چرا در چنین وضعیتی که بسیاری از کسب‌وکارها در این اوضاع بد اقتصادی وابسته به برق است، بسیاری از بیماران در این شرایط کرونایی نیاز به اکسیژن دارند و از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز برقی در خانه استفاده می‌کنند و بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان برای حضور در کلاس‌ها از کامپیوتر و موبایل استفاده می‌کنند و برق لازم دارند و خیلی دیگر از این احتیاجات، مکررا شاهد قطعی برق در کشور هستیم و این مساله به یک موضوع اعصاب‌خردکن و تکراری طی چندروز اخیر تبدیل شده است که حتی امکان پیش‌بینی آن یا حساب بازکردن روی برنامه‌های اعلام‌شده درباره قطعی‌ها هم میسر نمی‌شود؟ روز گذشته بخشی از علل پیدا و پنهان این ماجرا را با هم در همین صفحه مرور کردیم، اما به‌دلیل وخامت اوضاع و تکرار اعصاب‌خردکن و مشکوک این ماجرا، بد نیست هم مروری بر گفته‌های پیشین داشته باشیم و هم برخی علل جدید و حاشیه‌ساز را باهم بخوانیم و بررسی کنیم.

تحصیل، کار، سلامت و زندگی، معطل برق

وضعیت اسفبار و اظهارات خنده‌دار برخی از مسئولان را می‌توان قوزبالاقوز وضعیت فعلی نام‌گذاری کرد. تبیین کف جامعه از قطعی‌ها را همان ابتدای گزارش داشتیم. اما برای فهم عمق فاجعه موجود بگذارید چند خبر و اطلاع دیگر را هم باهم مرور کنیم.

روز گذشته محسن سمیع‌زاده، دبیر فدراسیون شطرنج با بیان دلیل شکست دو شطرنج‌باز کشورمان در مسابقات آنلاین اظهار داشت: «مسابقات زون که انتخابی قهرمانی آسیا بود، به‌خاطر شرایط سخت کرونایی به‌صورت آنلاین برگزار شد و فدراسیون تدابیر ویژه‌ای برای آن در دستورکار قرار داد. نفرات ملی‌پوش این مسابقات در فدراسیون حضور داشتند و تمام شرایط برای رقابت مهیا بود، اما قطعی برق تمام این برنامه‌ها را به‌هم ریخت. شطرنج‌بازهای ایرانی ازجمله برترین‌های آسیا هستند، اما قطع لحظه‌ای برق موجب خطا در سیستم خواهد شد و این به‌معنای باخت شطرنج‌باز است و به‌خاطر این مشکل دو نفر از بهترین‌های ایران باخت را تجربه کردند که موجب خواهد شد تا مسیر آنها سخت شود. نامه‌نگاری لازم را برای تدابیر بعدی انجام دادیم. پاسخ برق منطقه به نامه ما هرچند می‌تواند کمک‌کار دو ورزشکار بعدی باشد، اما نوشدارو بعد از مرگ سهراب است. تصمیمات برقی ضربه مهمی به ما زد و به‌نحوی شطرنج مات این تصمیمات شد.»

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت در صفحه‬ توئیتر خود نوشت: «می‌دانید با قطع برق، بیماران کرونایی که در منزل به دستگاه اکسیژن‌ساز وابسته هستند، ‏امکان تنفس ندارند؟‬ ‏می‌دانید با قطع برق، اگر یک‌هزارم درصد برق اضطراری بیمارستان برای روشن شدن اکسیژن‌سازها وارد مدار نشود، برای بیماران کرونایی چه اتفاقی خواهد افتاد؟!»

گلایه دانش‌آموزان، والدین و معلمان: «درست سر لحظه امتحان مجازی، برق ما رفت و کامپیوتر خاموش شد. سوالات تستی بود و زمان امتحان نیم‌ساعت بود. تازه مودم هم قطع شد و اینترنت نداشتم. الان چه موقع قطع برق است؟ واقعا در این روزهای امتحانات مجازی، این چه تدبیری است که شرکت برق دارد؟ به‌جای این کار، کارگاه‌های رمزارزها را جمع کند که برق کشور را می‌بلعد. فهرست مناطق قطع برق را دادن به چه دردی می‌خورد؟ اگر در ساعت امتحان فرزندم بخواهند برق خانه ما را قطع کنند، او را کجا ببرم؟ در این شرایط کرونا، خانه کدام فامیل ببرم؛ اصلا مگر خانه اقوام، مهیای امتحان دادن فرزندم است؟ یک اوضاعی شده است. هر ساعتی را که برای امتحان انتخاب می‌کنم، برق یک عده یا قرار است برود یا اصلا در لیست نیست و می‌رود. همین امروز در یک منطقه نوشته ساعت ۱۱ برق می‌رود، ساعت ۱۲:۳۰ برق رفته است.»

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران درباره قطعی‌های مداوم برق در محلات پایتخت گفت: «متاسفانه چندروزی است که در مناطق مختلف تهران قطعی ناگهانی و طولانی‌مدت برق را شاهد هستیم که سبب نارضایتی مردم تهران شده است. این اعتراض از طرق مختلفی به من نیز منتقل شده و وظیفه خود می‌دانم به نمایندگی از مردم تهران آن را به گوش مسئولان برسانم. مردم از قطع ناگهانی و طولانی‌مدت برق که غالبا در اوج گرما و درطول روز است گلایه دارند و متاسفانه این قطعی برق بدون اعلام قبلی و جدول‌بندی زمانی رخ داده است. قطعا مسئولان وزارت نیرو مطلع‌ هستند که کلاس‌های درس و امتحانات پایانی دانشجویان و دانش‌آموزان به‌صورت آنلاین و در بستر اینترنت انجام می‌شود. همچنین برخی کارمندان و مشاغل درحال دورکاری هستند، بنابراین قطع ناگهانی برق سبب بروز مشکل برای این افراد شده است. این مسأله استرس و سردرگمی دانش‌آموزان و دانشجویان را به‌همراه داشته و خانواده‌ها نگران هستند با قطع برق نتیجه ماه‌ها درس خواندن فرزندان‌شان از بین برود. گزارش‌هایی وجود داشته که با قطعی برق سرویس‌دهی اینترنت برخی اپراتورها دچار اشکال می‌شود که وزیر ارتباطات باید پیگیری‌های لازم را انجام دهد.» واکنش و پاسخ مسئولان به این مشکلات و اتفاقات اما در نوع جالب توجه است. یعنی شما فکرش را بکنید، در ایام دورکاری، برق رفته و بخشی از کارتان زمین مانده، بیماران کرونایی در خانه اکسیژن‌شان قطع شده، گرما و مشکلات اینچنینی هم مساله‌ساز شده، بازیکنان تیم ملی شطرنج در مسابقات بین‌المللی به‌خاطر قطع برق شکست خوردند و دانش‌آموزان هم به این خاطر از تحصیل و امتحانات خود جامانده‌اند، آن‌وقت واکنش‌ها چیست؟ می‌گویند جای خود را عوض کنید و جایی باشید که برق دارد!

ادعاهای دولت کارکشته‌ها و قطعی برق

دوست نداشتم این مساله را سیاسی کنم یا از منظر سیاست به آن ورود کنم. منتها گاهی نمی‌شود که نمی‌شود که نمی‌شود! چند اظهارنظر از رئیس‌جمهور کشور می‌خوانیم، کارنامه این دولت را هم در حوزه برق مرور می‌کنیم، سر آخر در شرایطی که از قطعی‌های مکرر برق عصبانی هستیم، علت را با هم به ذهن می‌سپاریم، چون احتمالا چندروز دیگر، حین انتخاب رئیس بعدی، به‌دردمان خواهد خورد.

افزایش ظرفیت ۲۰ هزار مگاواتی برق در کشور!

۱۳شهریورماه ۱۳۹۹، حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو گفت: «بخش آب و برق تلاش وسیعی به‌کار گرفته است که ما ازلحاظ استفاده از آب و برق بتوانیم ایران را با کشورهای دیگر حتی کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم. مردم در شهرها صددرصد و در روستاها نزدیک ۹۹ درصد از برق استفاده می‌کنند. همه روستاهای با ۲۰ خانوار دارای برق هستند و حتی روستاهای با ۱۰ خانوار و در بعضی مناطق حتی کمتر از آن از برق استفاده می‌کنند. براساس طرح وزارت نیرو که در دولت تصویب شد، ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ایران از ۲ ماه آینده پولی برای مصرف برق‌شان نخواهند داد و تا زمانی که کم‌مصرف هستند برق آنها مجانی است. باوجود همه فشارها اعلام می‌کنیم تا پایان دولت ٢٠ هزار مگاوات برق کشور افزوده خواهد شد که برای ما افتخار است؛ یعنی در هرسال دولت تدبیر و امید ٢۵٠٠ مگاوات برق کشور افزوده شده است. البته در دولت‌های قبل هم به‌طور متوسط ١٧٠٠ تا ١٧٧٠ مگاوات به تولید برق افزوده شده، اما در این دولت سالانه ٢۵٠٠ مگاوات برق افزوده شده است؛ یعنی مردم امروز با روحیه و نشاط بیشتری در تلاش هستند.»

آب و برق مردم در زمان تحریم قطع نشد!

۲۳شهریور ۱۳۹۹، حسن روحانی رئیس‌جمهور در سخنرانی مجازی به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ دانشگاه‌ها گفت: «علت اعتماد مردم این است که می‌بینند برق‌شان در شرایط تحریم و در تابستان قطع نمی‌شود و وزارت نیرویی دارند که درطول هشت سال، ۲۰ هزار مگاوات برق جدید برای کشور تولید کرده می‌کند. برای اینکه می‌دانند آب‌شان در شرایط سخت کرونایی قطع نمی‌شود و درطول هفت سال گذشته ۴۳ سد ملی افتتاح شده و تا پایان این دولت بیش از ۱۰۰ سد دیگر نیز افتتاح خواهد شد. اعتماد مردم برمبنای کارکرد نظام و دولت است. وقتی مردم می‌بینند در شرایط کرونایی دانشگاه، تحصیل دانشجویان و فرزندان‌شان را فراموش نکرده و با هر سختی و مشکلات حضوری و غیرحضوری دانش و ترقی فرزندان‌شان را ادامه خواهد داد و وقفه ایجاد نخواهد شد و اضطراب به‌وجود نیامده، می‌توانند به کشور و نظام خود اعتماد کنند.»

افتخار دولت فعلی این بود که قطع برق نداشتیم!

۱۳آذر ۱۳۹۹، حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت نیرو خطاب به سایر قوا ازجمله مجلس، قوه‌قضائیه و نیروهای مسلح اظهار کرد: «یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم این بود که قطع برق نداشتیم یا قطع برق بسیار کم بوده است. در این دولت سه‌برابر رژیم گذشته برق تولید کرده‌ایم، تلفات برق هم به ۹ درصد رسیده است. پایداری شبکه تقویت شده و اتصال شبکه با کشورهای همسایه درحال انجام است. ما امسال ۲۵۰۰ مگاوات برق تولید کرده و نیروگاه‌های مختلفی هم تأسیس کرده‌ایم، اما حدود ۴۰۰۰ مگاوات برق مجازی نیز تولید داشته‌ایم، با کمک مردم و تغییر ساعت استفاده از برق توانستیم از سرمایه‌گذاری‌هایی که خیلی ضروری نبود بی‌نیاز شویم. رشد مصرف برق از ۵ درصد به یک درصد در امسال رسیده است، یعنی اینکه مردم در مصرف هم همراهی کرده‌اند.»

امروز صادرکننده بنزین و برق و گاز هستیم!

۲۹اردیبهشت ۱۴۰۰، حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت گفت: «حتی در مخیله آنانی که ما را تحریم کردند هم خطور نمی‌کرد ما در منطقه صادرکننده بنزین بشویم. یکی از مقامات آمریکایی گفته بود فکر نمی‌کردیم ایران را تحریم کنیم و صادرات بنزین داشته باشد و می‌گفتیم جلوی واردات بنزین را می‌گیریم چون ما واردکننده بنزین بودیم، اما امروز صادرکننده بنزین، برق و گاز هستیم. اگر روزی صادرات نفت بود امروز صادرات گاز، فرآورده و برق هم داریم و تحول بزرگی به‌وجود آمده و همه آنانی که در صنایع معدنی ما در این چهار سال فعال بودند بار سنگینی بر دوش گرفتند.» زیاده عرضی نیست، حداقل در ارتباط با این ادعاها و اظهارات، کافی است همین‌ها را روی یک کاغذ بنویسیم و با دوربین مخفی بین مردم برویم و بخواهیم نظرشان را بیان کنند. آن موقع خوب مشخص می‌شود که دولت در زمینه رفع احتیاج ملت در حوزه برق و تامین نیازهای کشور، چه کرده و خروجی آن چیست. البته بگذارید قبل از مرور علل قطعی برق از زبان مسئولان صنعت برق، همان عللی که دیروز هم به بخشی از آنها اشاره کردیم. یک اطلاع و آمار از وضعیت تولید برق در کشور در هشت‌ساله دولت روحانی ارائه کنیم؛ اطلاعی که از آمارها و ترازنامه‌های وزارت نیرو استخراج شده و به‌خوبی نشان می‌دهد این وزارتخانه هرچقدر سد ساخته و تیشه به ریشه طبیعت و منابع آبی کشور زده، به همان میزان هم نسبت‌به مساله برق بی‌توجه بوده و این وضعیت را ایجاد کرده است.

دولت روحانی بدترین دولت در تولید و تامین برق کشور به گواه آمار

به استناد گزارش روزنامه اطلاعات مورخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه سال ۵۷ ظرفیت اسمی تولید برق نیروگاه‌های کشور چیزی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برآورد شده است. بنابر آخرین اظهارات مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های کشور باید تا پایان سال ۹۹ به حدود ۸۵ هزار مگاوات می‌رسید. این یعنی طی حدود ۴۰ سال گذشته ظرفیت نیروگاه‌های تولید برق کشور حدودا ۳۴ برابر شده است. اما با دقت‌نظر در آمارهای موجود و درنظر گرفتن سهم دولت‌های مختلف به‌خوبی مشخص می‌شود که دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ریاست‌جمهوری روحانی، کمترین میزان توسعه را در زمینه تولید برق و توسعه نیروگاه‌ها داشته‌اند. رکورد بیشترین ظرفیت اسمی نصب‌شده نیروگاه‌های کشور درطول یک سال در سال ۱۳۸۹ با اضافه شدن ۴۹۳۵ مگاوات به شبکه برق اختصاص دارد و کمترین ظرفیت هم مربوط به سال ۹۴ با اضافه شدن ۹۴۳ مگاوات است. درطول عمر دولت یازدهم و دوازدهم، ظرفیت اسمی اضافه‌شده نیروگاه‌های کشور به‌ترتیب ۷۴۸۷ مگاوات و ۸۵۷۲ مگاوات بوده است، درحالی‌که درطول دولت دهم ظرفیت اسمی اضافه‌شده نیروگاه‌های کشور ۱۵ هزار و ۹۹۷ مگاوات برآورد می‌شود که فقط این دولت به‌تنهایی به اندازه دو دولت یازدهم و دوازدهم به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کرده است. نکته جالب‌تر اینکه رضا اردکانیان، وزیر نیرو در واکنش به این مساله و افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها در دولت قبلی گفت: «علت تامین همه نیازهای صنعت برق توجه به مدیریت تقاضا در این حوزه است و ما مشابه سال‌های گذشته از اقدام به راه‌اندازی نیروگاه و هزینه هزاران میلیارد تومان از ثروت ملی و صرفا برای عبور از پیک مصرف پرهیز کرده‌ایم. پرهیز از تولید برق اضافی و صرف هزینه هنگفت نباید به حساب کاهش ظرفیت نیروگاهی تلقی شود، بلکه افزایش ظرفیت نیروگاهی سابق که صرفا برای عبور از پیک مصرف انجام می‌شد باید محل سوال و تردید قرار گیرد.» طبق آمار ترازنامه انرژی وزارت نیرو دولت روحانی در بین سه دولت قبلی رکورددار کاهش نرخ رشد تولید برق است، به‌طوری‌که به‌رغم افزایش شدید مصرف برق، نرخ رشد نیروگاه‌ها از ۴۵ درصد به ۱۷ درصد رسیده است.

درآمد ۱۰برابری وزارت نیرو از استخراج رمزارز؛ فاز دوم مزرعه بیت‌کوین چینی‌ها در راه است!

همان‌طور که گفتیم، بخش دیگری از گزارش امروز به مرور بخشی از ادعاهایی که مسئولان در ارتباط با قطعی‌های اخیر داشته‌اند، می‌گذرد. روز گذشته در همین صفحه به نقل از مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور نوشتیم: «قطعی‌های برق پراکنده‌ای که امروز در نقاط مختلف پایتخت شاهد آن بودیم، به‌دلیل افزایش مصرف برق است و در برخی نقاط احتمالا ممکن است ناشی‌از فرسودگی شبکه یا پارگی خطوط و... باشد که همین امر موجب قطعی برق شده است که همکاران ما در اسرع وقت اقدام به تعمیرات لازم کرده تا شاهد قطعی طولانی برق نباشیم. از مشترکان تقاضا داریم با مدیریت مصرف به‌ویژه واحدهای غیرمجاز رمز ارز به صنعت برق در عبور از پیک مصرف در روزهای تابستان کمک کنند. درصورت گزارش واحدهای غیرمجاز رمز ارز علاوه‌بر دریافت پاداش نقدی تا سقف ۲۰ میلیون تومان دریافت کنند.» رجبی همچنین روز گذشته گفت: «شرایط بسیار سختی را درحال تجربه هستیم که یکی از مهم‌ترین دلایل آن شیوع استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال است. برنامه‌های مدیریت مصرف برای مشترکان بزرگ آغاز شد و همچنین درحال جمع‌آوری مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز هستیم. از سال گذشته شرایط معرفی مراکز استخراج غیرمجاز ارزهای دیجیتال را برای مردم فراهم کردیم و در عین حال برق مراکز مجاز با هماهنگی صورت‌گرفته در ساعات اوج مصرف قطع می‌شود. صنعت برق به‌دلیل استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال که مصرف برق بالایی را به خود اختصاص داده، تحت فشار است. حتی تجهیزات صنعت برق نیز به‌دلیل این مصارف غیرمجاز که بار زیادی را به شبکه تحمیل کرده‌اند، در معرض آسیب هستند.»

مساله استخراج رمزارزها، یکی از پرتکرارترین موضوعات طی چندروز اخیر حول ماجرای قطعی‌های مکرر برق در کشور بود. حواشی زیادی هم در ارتباط با آن مطرح شد. دو روز پیش کسری برق در شبکه برق کشور به رقم عجیب و بی‌سابقه ۸۵۰۰ تا ۹۰۰۰ مگاوات رسید و همین باعث شد کارشناسان این حوزه بررسی‌های جدیدی روی علل ناترازی بالای تولید و مصرف برق داشته باشند. طبق اطلاع توانیر و بعد از انجام بررسی‌ها مشخص شد قریب به ۲۰۰۰ مگاوات مصرف برق تولیدکنندگان غیرمجاز رمز ارز در کشور است. این درحالی است که مجموع برق مصرفی مراکز مجاز که قرار شد در ساعات پرفشار برق آنها قطع شود، حدود ۳۰۰ مگاوات است و این یعنی صنعت برق اشرافی روی مراکز غیرمجاز که مصرف‌کنندگان اصلی برق و فشار بر شبکه هستند، نداشته باشد. بعد از این مسائل و جریان‌سازی‌های رسانه‌ای که صورت گرفت، انگشت اتهام به‌سمت مزارع استخراج بیت‌کوین چینی‌ها در ایران رفت. در این ارتباط اطلاعات زیادی وجود ندارد، اما براساس برخی اظهارات و گزارش‌هایی که در گذشته منتشر شده است، بد نیست مروری بر فعالیت این مزارع و کشورهای خارجی و هزینه‌ای که از این راه پرداخت می‌کنند و سودی که می‌برند داشته باشیم. ابوذر صالحی، مدیرکل امور بین‌الملل توانیر پیش از این گفته بود: «مزارع بیت‌کوین فقط ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات برق ایران را مصرف می‌کنند که این عدد درمقابل مصرف روزانه حدود ۴۰ هزار مگاوات برق بسیار ناچیز است.» برفرض صحت این ادعا، حواله کردن علل قطعی‌های اخیر بر ماجرای استخراج رمز ارزها، منطقی به‌نظر نمی‌رسد، اما گویا ماجرا تفسیر دیگری دارد. مجید فصیحی هرندی، فرماندار رفسنجان درباره میزان مصرف برق مزرعه بیت‌کوین چینی‌ها در رفسنجان به ایرنا گفته بود: «مزرعه بیت‌کوین چینی‌ها در رفسنجان بزرگ‌ترین واحد تولیدی ارز دیجیتال در ایران است و در آن ۵۴ هزار ماینر نصب شده است.»

تجارت‌نیوز سال گذشته در گفت‌وگو با محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاکچین ادعا کرد: «دستگاه‌های ماینر قدرت تراکنش و مصرف برق متفاوت دارند و هرچه دستگاه قدیمی‌تر باشد، برق بیشتری مصرف می‌کند. باوجود این، یک دستگاه متوسط تقریبا ۵/۱ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند و مصرف برق این دستگاه در ۲۴ ساعت شبانه‌روز به‌طور میانگین ۳۶ کیلووات است.» با یک ضرب و تقسیم ساده، حالا می‌توانیم مصرف روزانه برق در فارم رفسنجان را به‌دست آوریم. ۵۴ هزار ماینر این فارم ضرب در ۳۶، حاصل ۱۹۴۴ مگاوات برق می‌شود. یعنی این مزرعه در یک روز چیزی حدود ۲ هزار مگاوات برق مصرف می‌کند؛ چیزی به اندازه ظرفیت یک نیروگاه در کشور! نکته قابل‌تامل دیگر اظهارات محمدحسن رنجبر، رئیس هیات‌مدیره شرکت گروه توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین و مالک این مزرعه در ارتباط با مزرعه استخراج رمز ارز چینی‌ها در رفسنجان است. او مدعی شد: «در پروژه ماینینگ بیت‌کوین، بابت هر کیلو وات برق مصرفی تقریبا ۱۰برابر نرخ برق صنعتی یعنی بالغ بر چهار هزار ریال پرداخت می‌شود. درحالی‌که بعضی از نیروگاه‌ها برق‌شان را به صنعت حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ ریال می‌فروشند. این بدان معناست که وزارت نیرو برای رسیدن به چنین درآمدی باید هزار مگاوات برق را تولید و با هزینه سرسام‌آور بین صنایع توزیع کند. یعنی این مجموعه با مصرف صدمگاوات برق معادل تقریبا هزار مگاوات برای وزارت نیرو درآمدزایی دارد. درحقیقت، قطعی گسترده برق و خاموشی‌ها، به‌دلیل فرسودگی اغلب نیروگاه‌ها و راندمان پایین آنها است. بهترین راه برای توسعه شبکه برق و تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها که نیازمند صرف هزینه‌های هنگفت است، فروش برق به واحدهای مجاز ماینینگ است که با تعرفه تقریبا ۱۰برابر نرخ معمول برق صورت می‌پذیرد. درحال حاضر ایران ظرفیت تولید ۸۰ هزار مگاوات برق دارد که به‌نظر بنده فقط ۶۰ هزار مگاوات تولید می‌شود و البته مصرف صدمگاواتی ماینینگ رفسنجان رقم قابل‌توجهی در شبکه سراسری نیست. برق واحد ماینینگ رفسنجان طی قراردادی با وزارت نیرو و با پیش‌بینی زمان‌های پرباری و کم‌باری از طرف وزارت متبوع و البته با نرخی تقریبا ۱۰برابر قیمت برق صنایع تامین شده است. به‌زودی فاز دوم ماینینگ بیت‌کوین رفسنجان با مشارکت مردم و به‌صورت قانونی و شفاف آغاز می‌شود.»

۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 15113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha