خروج نقدینگی از بازار سرمایه، ترسناک نیست!

ممکن است شاخص کل تا محدوده ۱ میلیون و ۵۰ هزار واحدی اصلاح کند. شاید این اصلاح تا مردادماه بطول انجامد و با استراتژی کوتاه مدت، میتوان کمی صبر کرد و در قیمت های پایین تر خرید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ روز گذشته ۹۷۲ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار سرمایه انجام‌شده است. این در حالی است که فعالان بازار سرمایه ماه‌ها تلاش کردند تا ۱۰۳۰ میلیارد تومان نقدینگی از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه تزریق شود و حالا خروج این حجم از نقدینگی، موجب نگرانی برخی سهامداران شده است.

سینا سلیمانی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: خروج نقدینگی از بازار سرمایه در شرایط فعلی بازار سرمایه، اتفاق ترسناکی نیست. به‌هرحال نمی‌توان مانع از فروش حقیقی‌ها شد و خروج نقدینگی از بازار در معاملات روز گذشته هم عمدتاً توسط حقیقی‌ها صورت گرفته است. ورود نقدینگی به این بازار باید مدیریت شود تا درنتیجه ورود نقدینگی به بازار، سهامدارانی که در اوج قیمت‌ها و هیجانی وارد شدند و حالا هم مترصد فرصتی برای خروج هستند، امکان فروش داشته باشند تا بازار سرمایه به تعادل برسد. خروج نقدینگی از بازار سرمایه در روزهای اوج شاخص موجب نگرانی بود و حالا که بازار این حجم از ریزش را متحمل شده، خروج نقدینگی لزوماً نگران‌کننده نیست.  

وی افزود: برای تحلیل بازار سرمایه، فقط نباید به جریان ورود و خروج نقدینگی توجه کرد. ضمن اینکه در شرایطی که بازار ریزش سنگینی داشته، خروج این حجم از نقدینگی فقط به معنای خروج سهامداران هیجانی است. خروج این گروه از سهامداران به‌تدریج از فشار فروش هیجانی بازار سرمایه می‌کاهد. نکته اینجاست که درنتیجه این فروش‌ها، هم قیمت سهم‌ها افت می‌کند و هم فروشندگان عجول خارج می‌شوند. این دو نکته در کنار جریان رشد سودآوری در شرکت‌های بازار سرمایه، منجر به کاهش شدید حجم فروش‌ها شده و می‌توان امیدوار بود با جذاب‌تر شدن بازار، شاهد ورود نقدینگی به بازار هم باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال که "آیا فرصت مناسبی برای خرید هست یا نه"، اظهار کرد: اگر از منظر تکنیکالی به بازار سرمایه نگاه کنیم، هنوز این بازار جای اصلاح زمانی دارد و ممکن است شاخص کل تا محدوده ۱ میلیون و ۵۰ هزار واحدی اصلاح کند. شاید این اصلاح تا مردادماه به طول انجامد و با استراتژی کوتاه‌مدت، می‌توان کمی صبر کرد و در قیمت‌های پایین‌تر خرید کرد. اما با نگاه میان‌مدت و بلندمدت برای خرید سنگین (توسط صندوق‌ها یا حقیقی‌های که پول زیاد دارند)، سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار در قیمت‌های فعلی ارزنده هستند. سهم‌های بزرگ گروه فولادی، پتروشیمی، معدنی و هلدینگ های بزرگ سرمایه‌گذاری سهامدار این سهم‌ها، تا پایان سال بازدهی معقول و بالاتر از تورم نصیب سهامداران خواهند کرد.

۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 15098

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha