خاموشی های نامنظم بلای جان مردم و صنایع/ مقصر اصلی قطعی برق کیست؟/خشکسالی و ارزهای دیجیتال متهمان اصلی قطعی برق؟

دو روزی می شود که خاموشی های نامنظم در شهر تهران و سایر شهرهای کشور منجر به نارضایتی مردم شده است. با نگاهی عمیق به روند خاموشی‌ها در ماه‌های گرم سال می‌بینیم که موضوع قطعی‌های پراکنده به یک روند طبیعی تبدیل شده و دیگر کسی از بروز این خاموشی‌ها اظهار تعجب نمی‌کند؛اما در این بین مسئولان وزارت نیرو بر این باور بودند که امسال هیچ برنامه‌ای برای خاموشی در کشور نخواهیم داشت.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل  باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی است که به دلیل کاهش بارندگی و عدم تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی و به دنبال آن مصرف بیش از حد برق در بخش خانگی شاهد خاموشی‌های از پیش تعیین نشده هستیم.

این قطعی‌ها نارضایتی‌ مردم را به دنبال داشته است، اما مسئولان برای برطرف شدن این معضل هنوز راهکاری به جزء توصیه به مصرف بهینه مصرف ندارند.

با مقایسه‌ اظهارات سال گذشته و امسال مسئولان وزارت نیرو و شرکت‌های تابع آن بیشتر این نتیجه در افکار پررنگ‌تر می شود که با توجه به کاهش بارندگی های پاییز و زمستان امسال، وضعیت بدتر خواهد شد؟

خاموشی های ۸ ساعته بدون اعلام قبلی!

اما با نگاهی عمیق به روند خاموشی‌ها در ماه‌های گرم سال می‌بینیم که موضوع قطعی‌های پراکنده به یک روند طبیعی تبدیل شده و دیگر کسی از بروز این خاموشی‌ها اظهار تعجب نمی‌کند؛ به طوری که هنوز فصل تابستان آغاز نشده است با خاموشی‌های پراکنده مواجه بوده‌ایم که در مواقعی بازه زمانی آن از دو به ۸ ساعت هم گزارش شده است.

اما در این بین مسئولان وزارت نیرو بر این باور بودند که امسال هیچ برنامه‌ای برای خاموشی در کشور نخواهیم داشت.

امسال قطعی برق نداریم

چندی پیش مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:امسال با دو پدیده روبرو هستیم. نخست خشکسالی خیلی شدید که طی آن شاهد کاهش ذخیره آب نیروگاه‌های برق آبی کشور به کمتر از نصف بوده‌ایم. به این ترتیب تولید حدود چهار هزار مگاوات برق از محل منابع برق آبی را از دست می‌دهیم.

او ادامه داد:از سوی دیگر به دلیل گرمای شدید زودرس، لوازم سرمایشی زودتر از موعد معمول وارد مدار مصرف شدند و پدیده مشکل‌زای جدیدی که امسال با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، مصرف برق واحدهای غیر مجاز استخراج رمز ارز است.

سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد:طی دو سال گذشته شاهد همکاری خوبی بین وزارت نیرو و مردم بودیم که ثمره آن عبور از تابستان بدون اعمال خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده بود و امیدواریم امسال نیز مردم همکاری خود را ادامه داده و بیشتر کنند تا بدون مشکل از پیک مصرف عبور کنیم.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه میانگین سرانه مصرف برق هر استان برآورد شده و در اختیار استانداران قرار گرفته، اظهار کرد: استانداران موظف به پیگیری اجرای وظایف پیرامون این سرانه مصرف هستند. اما به طور کلی در حال حاضر برنامه‌ای برای خاموشی برنامه‌ریزی شده در کشور نداریم.

بر این اساس متولیان برق کشور در روزهای گذشته حرف از خاموشی به میان نیاوردند و به یک باره قطعی های گسترده و بدون برنامه گریبان گیر مردم و مشاغل شد.

طبق گزارش های حاصله قرار بود برق منازل و یا حتی ادارات در روز دوساعت قطع شود، ولی گویا این ساعت ها بیش از حد اعلامی اعمال شده اند.

اما به هر حال همان شهروندان  احتمالا دیگر در ذهنشان این سوال به وجود نمی‌آید که چرا اصولا باید قطعی برق داشته باشیم، حداقل این حق طبیعی را برای خود محفوظ بدانند که بپرسند علت این قطعی‌های پراکنده برق چیست و این خاموشی‌ها از ضعف کدام ارگان حکایت دارد؟

امسال نیروگاه های برق‌آبی توان تولید ندارند

محمد حسین متولی زاده مدیر عامل توانیر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: همزمان تولید نیروگاه‌های برق‌آبی نیز به دلیل کمبود بارش‌ها حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

او با اشاره به افزایش ۲۲ درصدی مصرف برق در فروردین امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بر لزوم مدیریت مصرف برق در کشور تاکید کرد.

مدیر عامل توانیر افزود:با اقدامات انجام شده و همکاری مردم امسال را با کمترین مشکل پشت سر خواهیم گذاشت.

متولی زاده با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد مصرف برق در تابستان را دستگاه‌های سرمایشی تشکیل می‌دهند، افزود: هموطنان می‌توانند با تنظیم درجه کولرهای گازی روی دمای ۲۵ درجه یا استفاده از دور کند کولرهای آبی در کاهش مصرف برق نقش بسزایی داشته باشند.

حالا فرض کنیم که امسال نیز خشکسالی رخ داده و نیروگاه‌های برق‌آبی در مدار نبودند. آن‌گاه چه اتفاقی می‌افتاد؟ هیچ با توجه به گفته مدیر تولید توانیر الان هم که وضعیت نیروگاه‌های آبی مطلوب نیست، و ما با خاموشی‌هایی که ناشی از کمبود در تولید هستند کشور را اداره می‌کنیم. پس به راستی چطور در سال‌های گذشته با نبود نیروگاه کارون ۳ و در پایین دست آن شهید عباسپور و مسجد سلیمان باعث بروز خاموشی‌های آن چنان گسترده شد؟

این اظهارات تا جایی پیش می‌رود که مسئولان وزارت نیرو بدون توجه به بروز خاموشی‌های پراکنده اعلام می‌کند که ذخیره برق کشور هم اکنون در سطح نامطلوبی قرار دارد و هم اکنون نیز روزانه چندین مگاوات برق به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

اما ظاهرا در این میان یک اصل فراموش شده و آن این‌که واقعا مشکلات شهروندان در رابطه با وضعیت برق کشور چیست؟

صادرات برق عامل خاموشی هاست؟

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در خصوص صادرات برق درباره وضعیت صادرات برق اظهار کرد: برنامه وزارت نیرو این است که در درجه اول با همه کشورهایی که مرز خاکی دارد، ارتباط الکتریکی داشته باشد، که در حال حاضر برقرار است.

او افزود: برای کشورهایی هم که مرز آبی داریم مطالعاتی در دست اقدام است که باید به اتمام برسد تا دو کشور بتوانند سر موضوعات فنی به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری برسند و صادرات برق به عمان نیز در این مرحله است.

در حال حاضر صادرات برق با توجه به خاموشی‌های پی در پی در حال انجام است، ولی نکته حائز اهمیت این است که سخنگوی صنعت برق کشور در وهله اول تامین برق داخل کشور را حائز اهمیت دانسته بود.

عدم توافقات بین‌المللی باعث شده تا نتوانیم برق مورد نیاز کشور را وارد کنیم

باقری نایب رئیس سندیکای صنعت برق کشور گفت:صادرات برق ما به عراق ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ مگاوات است و البته این مقدار به صورت فصلی تغییر می‌کند.

او ادامه داد:خاموشی‌های زمستان ناشی از کمبود ظرفیت نیروگاهی نبوده بلکه در عدم تامین خوراکی بوده که باید در اختیار نیروگاه قرار می‌گرفته، اما نگرفته است. زمستان اصلا پیک مصرف ما نیست. گاز به عنوان خوراک اصلی نیروگاه‌های ما در اختیار نیروگاه قرار نمی‌گرفت، بنابراین نیروگاه‌ها نمی‌توانستند با ظرفیت کامل، برق تولید کنند.

او ادامه می‌دهد: مسیر تولید برق و خوراک نیروگاه‌های ما عمدتا از مسیر نیروهای گازسوز است بنابراین وقتی گاز تامین نشود، برق هم تولید نمی‌شود.

اما اردکانیان وزیر نیرو براین باور است که اگر تحریم‌ها نبود برق زیاد صادر می‌کردیم

استخراج ارزهای مجازی با توجه به پایین بودن نرخ برق در کشورمان و افزایش نرخ جهانی آن جذابیت زیادی برای استخراج‌کنندگان دارد، به گونه‌ای که این روزها تعداد استخراج کنندگان (مجاز و غیرمجاز) ارزهای دیجیتال افزایش یافته که همین امر به مصرف بیشتر برق منجر شده است.

متعهد به تامین برق مراکز استخراج رمز ارز هستیم

ابوذر صالحی مدیرکل روابط بین‌الملل توانیر در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وزارت نیرو خود را برای تامین برق مراکز مجاز استخراج رمز ارز متعهد می‌داند و در عین حال از همه راهکارها برای شناسایی استفاده کنندگان غیرمجاز از برق نیز بهره می‌گیرد.

صالحی با بیان اینکه مصرف غیرمجاز برق توسط استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی از عوامل افزایش مصرف برق در کشور است، گفت: بیش از ۳۰۰ مگاوات برق غیر مجاز توسط استخراج کنندگان ارزهای مجازی مصرف می‌شود.

برآورد شده که برای تولید هر واحد ارز مجازی «بیت کوین» نیاز به مصرف ۷۲ هزار کیلووات برق است، یعنی برای تولید هر واحد از این نوع ارز مجازی، به اندازه مصرف ۲۸ مشترک، برق استفاده می‌شود.

از طرفی، قیمت ارزان برق در ایران در مقایسه با سایر کشورها باعث شده تا سرمایه‌گذاری گسترده‌ای توسط داخلی‌ها و خارجی‌ها در این صنعت نوپا، پرمصرف و پرابهام در کشورمان انجام و هزاران دستگاه ماینر (استخراج کننده) به صورت قاچاق و غیرقانونی روانه کشورمان شود.

از طرف دیگر، افزایش روز افزون قیمت این نوع ارز، پای تعداد بیشتری از افراد را برای استخراج رمز ارز به این صنعت باز کرده و همین امر سبب شده عده‌ای مقصر اصلی افزایش مصرف برق این روزهای کشور را استخراج کنندگان رمزارزها بدانند و بخشی از افزایش آلایندگی هوا را به آن‌ها نسبت دهند.

این درحالی است که متولی اصلی برق کشورمان فقط کسانی که به صورت غیر مجاز از برق برای استخراج رمز ارزها استفاده می‌کنند را مقصر می‌داند.

درمیان همه این موارد یک امر واضح دیده می‌شود و آن این است ‌که ادامه روند خاموشی‌ها می‌تواند گواهی باشد بر صدق گفتار کارشناسانی که سال گذشته علت اصلی قطعی‌های پی‌در پی برق را عواملی غیر از کمبود در نیروگاه‌های برق‌آبی عنوان می‌کردند.

عمده ترین خواسته مردم این است که طبق برنامه ریزی اعلام شده شاهد قطعی برق باشند چرا که  این مدیریت جیره بندی اگر به درستی صورت پذیرد قطعا همراهی عمومی با نهادهای مربوط را نیز دربر خواهد داشت.

۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 15080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha