بحران کرونا، محرک رشد بازار ارتباطات ایران

مؤسسه تحقیقاتی فیچ در گزارش خود از بازار ارتباطات از راه دور ایران می‌گوید توسعه مداوم شبکه‌های تلفن ثابت و همراه موجب افزایش رقابت اپراتورها می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مؤسسه تحقیقاتی فیچ در گزارش خود از بازار ارتباطات از راه دور ایران می‌گوید توسعه مداوم شبکه‌های تلفن ثابت و همراه موجب افزایش رقابت اپراتورها بر سر قیمت، خدمات، کیفیت ارتباطات و ابتکارات جدید می‌شود.

مؤسسه فیچ سولوشنز (Fitch solutions) این نکته را در جدیدترین نسخه گزارش خود از بازار ارتباطات از راه دور ایران و دورنمای آن در ده سال آینده (نسخه سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰) مطرح کرده است.

رادار اقتصاد این گزارش که چشم‌انداز بازار ارتباطات از راه دور ایران طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹ بررسی می‌کند را در چند قسمت منتشر خواهد کرد. پیش‌تر دو قسمت از گزارش منتشر شده بود که قسمت اول از اینجا و قسمت دوم از اینجا قابل‌مشاهده است.

در قسمت سوم، تحلیل SWOT بازار ارتباطات از راه دور ایران و بررسی تأثیر بحران کرونا بر بازار ارتباطات ارائه شده است.

در این قسمت آمده که بحران کرونا احتمالاً موجب رشد تقاضا در بازار ارتباطات ایران می‌شود، چرا که افراد بیشتر به دلیل محدودیت جابه‌جایی، بیشتر از قبل به ارتباط از راه دور با دیگران روی خواهند آورد.

در قسمت سوم گزارش آمده است:

کرونا و بازار ارتباطات از راه دور

خدمات ارتباطات از راه دور برای ادامه فعالیت اشخاص و سازمان‌ها در شرایط بحران ضروری هستند. بنابراین ما انتظار نداریم که شیوع ویروس کرونا تأثیر منفی قابل‌توجهی بر استفاده از تلفن و اینترنت ثابت و متحرک در جهان باقی بگذارد.

حتی می‌توان گفت تحت تأثیر کرونا، بخش خدمات ارتباطی در سال‌های آینده به رشد خود ادامه می‌دهد. استفاده از خدمات پهن باند ثابت و متحرک توسط افرادی که در خانه کار می‌کنند و همچنین کارمندان بیکار شده که وقت بیشتری برای وبگردی دارند افزایش می‌یابد و ترافیک شبکه‌های ارتباطی افزایش پیدا می‌کند. کرونا همچنین احتمالاً روند مهاجرت مشتریان از بازار سرگرمی‌های گران و انعطاف‌ناپذیر مثل تلویزیون ماهواره‌ای و کابلی به سمت بازارهای تقاضامحور و شخصی‌سازی‌شده مثل نتفلیکس را تسریع می‌کند.

به دلیل کاهش رشد اقتصادی طی ماه‌های باقیمانده از سال ۲۰۲۰ و احتمالاً در سال ۲۰۲۱، درآمدها کاهش می‌یابد و شاید مشتریان و شرکت‌های تجاری مهاجرت خود به سمت محصولات پیشرفته و گرانی مثل ارتباطات مبتنی بر فیبر نوری و نسل سوم و چهارم تلفن همراه را به تأخیر بیندازند و همچنان از محصولات ساده‌تر و ارزان‌تر استفاده کنند. انتظار می‌رود تا زمانی که درآمدها دوباره افزایش یابد، شاهد استقبال پایینی از خدمات پیشرفته مثل نسل پنجم تلفن همراه و ارتباطات مبتنی بر شبکه فیبر نوری در منازل و ادارات باشیم.

در مورد ایران، انتظار نداریم که شیوع کرونا بر روند تکامل بازار ارتباطات از راه دور ایران به گونه‌ای تأثیر بگذارد که ما را مجبور کند تغییر مهمی در پیش‌بینی خود از این بازار بدهیم. به ویژه این‌که هیچ طرح مهمی برای توسعه شبکه ارتباطی ایران تا سال ۲۰۲۹ تهیه نشده و مزایده‌ای برای واگذاری مجوز طیف‌های فرکانسی در این دوره پیش‌بینی نشده است.

تحلیل SWOT

نقاط قوت

* رشد پایدار تقاضا برای تلفن همراه در ایران

* وجود فرصت‌های زیاد برای رشد بنیادی در بازار

* راه‌اندازی نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه به توسعه شبکه تلفن همراه در ایران کمک می‌کند.

* جمعیت تشنه تکنولوژی ایران خواستار دسترسی به فناوری‌های جدید و نو است.

نقاط ضعف

* متوسط هزینه‌کرد مشتریان برای خدمات تلفن همراه در ایران پایین است.

* خدمات تلفن همراه در ایران تحت محدودیتهای  دولتی قرار دارد.

* کنترل دولت بر اینترنت و تلفن ثابت، توانایی اپراتورهای تلفن همراه برای توسعه حضور در این حوزه را محدود کرده است.

* بازار تلفن همراه ایران تا حد زیادی به پیش پرداخت هزینه‌ها توسط کاربران متکی است و بخش بزرگی از سیم‌کارت‌ها غیرفعال هستند.

* سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بازار ارتباطات از راه دور ایران محدود است.

فرصت‌ها

* سرمایه‌گذاری در نسل جدید فناوری‌های ارتباطی مثل خدمات فیبر برای خانه، تقاضای رو به رشد برای اینترنت پرسرعت را پاسخ می‌گوید.

* توسعه مداوم شبکه‌های ملی تلفن ثابت و متحرک به اپراتورهای موبایل این امکان را می‌دهد که بر سر قیمت، خدمات، کیفیت ارتباطات و ابتکارات جدید در این زمینه با هم رقابت کنند.

* نفوذ بالای تلفن‌های هوشمند در کشور و تقاضای بالقوه برای خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه باعث رشد تقاضا برای این خدمات در آینده می‌شود.

* تصمیم دولت برای واگذاری امتیاز راه‌اندازی شبکه‌های مجازی تلفن همراه و اینترنت باند پهن موبایل، فرصت‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاران خارجی به‌منظور توسعه شبکه داده و موبایل در ایران ایجاد می‌کند.

تهدیدها

* دولت بر انتقال داده‌ها از طریق موبایل و خدمات اینترنت موبایل کنترل دارد و این مسئله می‌تواند رشد و توسعه بخش تلفن همراه در کشور را محدود کند.

* محیط ناپایدار سیاسی تأثیری منفی بر دورنمای رشد اقتصادی کشور گذاشته و مانع سرمایه‌گذاری گسترده در بخش ارتباطات کشور توسط شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات و ارائه‌کننده خدمات شده است.

* بازگشت تحریم‌های آمریکا موجب افزایش عدم قطعیت‌ها شده و بلاتکلیفی پدید آورده است.

۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۰
کد خبر: 1507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha