صعود بازار سهام ناشی از جریان واقعی اقتصاد نبود/ ۳ عامل اصلی مانع رشد بازار سهام اند/۴۰۰ نماد معاملاتی قفل در صف فروش هستند

علی خوانپایه کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس باید بر اساس جریان واقعی اقتصادمان رشد کند. صعودهای گذشته ناشی از تورم بود. تورم نمی‌تواند در رشد اقتصاد خاصی تاثیری داشته باشد و باید با ابزارهای بازار سهام، چرخه قوی‌تری در تولید و صادرات صنایع بورسی ایجاد شود.ضمنانزدیک ۶۰۰ نماد معاملاتی وجود دارد که از این تعداد حدود  ۴۰۰ سهم در سه ماه اخیر معامله‌ای نداشته اند.

 گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  پس از ثبت رکوردهای ریزشی بورس در دوماه نخست سال، خرداد ماه نیز با ثبت بیشترین افت درصدی شاخص سهام در سال‌جاری آغاز شد و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای به کف ۱۱ماهه بازگشت. متاسفانه فضای مه آلود انتظارات در بورس تهران همچنان ادامه دارد. بررسی معاملات در روزهای پیشین حکایت از آن دارد که بورس تهران در روزهای پیش رو نیز به احتمال زیاد مانند روزهای اخیر با عرضه‌های سنگین به کار خود ادامه دهد. روند معاملات در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که با تداوم و تشدید روند نزولی در هفته‌های اخیر میزان توجه فعالان بازار سهام به اخبار خوب نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است. همین امر سبب شده فروش سهام در هفته‌های جاری با قوت بیشتری نسبت به قبل در جریان باشد اما با این حال باید صبر کرد و دید در ماه‌های پیش رو از این جریان کاسته خواهد شد یا خیر.

علی خوانپایه تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: هفته اخیر بازار سهام سبزپوش بود و شاهد معاملات متعادلی در بیشتر شاخص سازان شدیم اما این موضوع در کلیت بازار شکل نگرفت؛ به همین دلیل بورس تهران دوباره به مسیر ۱۱ ماهه خود یعنی روند نزولی بازگشت.

خوانپایه با اشاره به سابقه معاملات بورس تهران در هفته گذشته، گفت: اگر شاخص‌سازانی همانند سایپا و خودرو معاملات مثبتی را داشته باشند، نمی‌توان وضعیت آن را به کلیت بازار تعمیم داد و حال کلی معاملات را خوب دانست چراکه در بیشتر مواقع این امر ساختگی و ظاهری است. در واقع حدود ۴۰۰ نماد معاملاتی قفل در صف فروش هستند و تا زمانی که این صفوف پابرجاست نمی‌توان امیدی به صعود بازار سرمایه داشت.

اصلاح ساختاری از کف بازار آغاز می‌شود

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار سهام نیازمند یک اصلاح ساختاری است و این اتفاق از کف بازار آغاز می‌شود به عبارت دیگر برای پویایی و احیاء بورس باید نرخ بهره کاهش پیدا کند. در غیر این صورت قوانین مقطعی، تحرکات سیاسی و غیره اقدامی بی فایده و زودگذر به حساب می‌آید. در شرایطی که فشار روانی منفی ناشی از صف های فروش در بازار وجود دارد، اهمیت اصلاحات ساختاری بیشتر می شود و حمایت‌های مقطعی نمی‌تواند تحولی پایدار در وضعیت کلی بازار ایجاد کند.

وی در تکمیل سخنان خود بیان کرد: زمانی که صف‌های فروش طولانی می‌شود ( ۱۱ ماهه اخیر) فشار روانی در بازار به وجود می‌آید که در چنین شرایطی، مثبت شدن چند روزه سهام توفیری ایجاد نمی‌کند و باید منتظر افزایش عرضه‌ها و بالعکس شدن روند مثبت سهام به حالت اولیه خود یعنی جریان نزولی بود.

خوانپایه بیان کرد: نزدیک ۶۰۰ نماد معاملاتی وجود دارد که از این تعداد حدود  ۴۰۰ سهم در سه ماه اخیر معامله‌ای نداشتند که از جمله آن می‌توان به نمادهایی همانند دارویی‌ها، سشرق، سیمان سبزوار، غویتا، غمینو و.. اشاره کرد. نقدشوندگی بازار مربوط به سبز شدن ظاهری چند نماد بزرگ نیست و زمانی می‌توان بازار سهام را نقد دانست که این ویژگی در کلیت آن به وجود بیاید.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد:  اگر از نظر ارزش بازاری هم بررسی کنیم، خواهیم یافت که بیشتر نمادها هنوز به جایگاه معقولی نرسیده‌اند. با دید سطحی و ظاهری شاید عده‌ای بازار سرمایه را ارزنده بدانند اما در باطن هنوز اصلاح نشده است.

۳ عاملی که مانع از رشد بازار می‌شود

وی مطرح کرد: چند ابهام بزرگ در بازار سرمایه وجود دارد که از جمله آن می‌توان به نرخ تثبیت شده ارز اشاره کرد. تاکنون قیمت دلار مشخص نشده است و در بازار نرخی مابین ۲۰ الی ۲۵ تومان شنیده می‌شود. بنابراین سرمایه گذاران هنوز نرخ نتوانستند چشم‌اندازی از نرخ پایدار و تثبیت شده‌ ارز داشته باشند. نرخ ارز یکی از فاکتورهای مهم سرمایه‌گذاری بوده که در شرایط فعلی ثبات این مبنا از بین رفته است.

خوانپایه بیان کرد: جریانات سیاسی نیز یکی دیگر از ابهامات بازار سهام بوده؛ هرچند که تفاوتی بین نامزدهای انتخاباتی نمی‌بینم اما از نظر روانی بر جو بازار تاثیر گذار است.

کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ نرخ بهره سپرده بانکی جذابیت سرمایه گذاری را بسیار تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمانی که سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق بانک‌ها سود ۱۸ درصدی و بدون ریسک دریافت کنند، دیگر به بازار سرمایه‌ای که در آن ریسک و اماواگرهای زیادی وجود دارد تمایلی پیدا نخواهند کرد.

گسترش ابزارهای بازار سرمایه شاه‌کلید این روزهای بازار

وی با تشریح راهکارهای موثر در متعادل‌ شدن معاملات، گفت: باید ابزارهای بازار سهام همانند اوراق اختیار فروش و قراردادهای آتی گسترش پیدا کند. بحث اعتباردهی کارگزاری‌ها باید تقویت شود و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار باید در برگزاری آموزش‌های عمومی فعال‌تر عمل کند.

بورس آینه تمام قد اقتصادمان نیست

خوانپایه اضافه کرد: زیرساخت بازار سهام، نیاز به تقویت و گسترش دارد. اکنون شرکت‌های توانمند و پیشروی زیادی همانند کاله، میهن، دیجی کالا، باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس و غیره در اقتصادمان وجود دارد که تاکنون در بورس پذیرش نشده‌اند. تاکنون بخش زیادی از صنایع و شرکت‌های موفق در گروه کوچک و متوسط شناسایی نشده‌ و به بازار ورود نکرده‌اند. بازار سرمایه باید آینه اقتصاد کشور باشد اما با وجود خلاءهای مذکور، بورس ما آینه تمام قدی به شمار نمی‌آید.

بازی برد-برد افزایش سرمایه ها

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: باید نگاه جدی تری درمورد مجوزدهی افزایش سرمایه شرکت‌ها و بحث تامین مالی آنها وجود داشته باشد. شرکت‌ها با افزایش سرمایه می‌توانند شرایط با ثبات‌تری برای اقتصاد به وجود آورد و توسعه‌ طرح‌های شرکت‌ها به نفع صنعت آن و بازار سرمایه خواهد بود. 

وی تاکید کرد: کشور به صنایع دارویی، غذایی و معدنی نیاز ویژه‌ای دارد بنابراین با توسعه طرح‌های آنها شرایط ایده‌آل تری برای نیاز جامعه و بازار به وجود می‌آید.

کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار سهام، بازاری مولد است. به عبارت شرکت‌های بورسی باید با آورده جدید سهامدارها و یا سود انباشته، اقدام به افزایش تولید خود می‌کند و با گردش چرخ صنعت و سودآوری آن، صنعت گسترش پیدا کرده و شاهد بازارسرمایه‌ای پویاتر خواهیم بود.

خوانپایه گفت: در حقیقت باید جریان واقعی اقتصادمان رشد کند. صعود شاخص کل به قله ۲ میلیون واحد ناشی از تورم بود. تورم نمی‌تواند در رشد اقتصاد خاصی تاثیری داشته باشد و باید با ابزارهای بازار سهام، چرخه قوی تری در تولید و صادرات صنایع بورسی ایجاد شود.

۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 15067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha