زمان‌بندی قطع و وصل شدن برق را از کجا بفهمیم؟

سخنگوی صنعت برق گفت: به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در زنجیره تامین برق کشور، برق مراکز قانونی استخراج رمز ارزها قطع شد و برای کشف مراکز غیرقانونی استخراج بیت کوین تا سقف ۲۰ میلیون تومان جایزه درنظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مصطفی رجبی مشهدی؛ سخنگوی صنعت برق در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در پاسخ به این سوال که چرا در هفته‌های گذشته در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر شاهد قطعی برق مناطق مسکونی هستیم گفت: گرچه قطعی‌های چند روز اخیر در سراسر کشور نبوده و فقط در تهران و چند استان دیگر رخ داده است، اما به هرحال امسال دو عامل گرم شدن هوا و خشکسالی زمینه ساز محدودیت تامین برق در کشور شده است.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: گرم شدن هوا بخصوص در ساعات میانی روز باعث افزایش استفاده از وسایل سرمایشی شده و مصرف برق را افزایش داده و از طرفی خشکسالی نیز منجر به کم شدن ظرفیت تولید برق از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی شده است لذا دچار ناترازی تولید و مصرف شدیم.

رجبی با بیان اینکه مراکز استخراج بیت کوین نیز در افزایش مصرف برق بی تاثیر نبوده‌اند گفت: از روز گذشته برق مراکز مجاز استخراج رمز ارزها قطع شده است.

وی افزود: از این پس علاوه بر طرح‌های مدیریت مصرف برق و مشوق‌های اعلام شده برای کاهش مصرف، سقف معینی برای هر استان درنظر گرفته ایم، اما امیدواریم در روزهای گذشته با همکاری مشترکان پر مصرف و صرفه جویی مردم در مصرف برق و همچنین تدابیری در حال اجراست میزان محدودیت‌ها به حداقل برسد.

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این سوال که چرا جدول زمانبندی مشخص قطع شدن برق برای مناطق مختلف از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم نمی‌رسد تا دست‌کم بتوانند نسبت به آن برنامه ریزی کنند گفت: اطلاع رسانی زمان و مدت خاموشی‌ها وظیفه‌ی شرکت‌های توزیع برق مناطق است که از طریق تارنمای این شرکت‌ها اعلام می‌شود، اما بهترین و سهل‌ترین روش کسب اطلاع از وضعیت برق و سایر خدمات غیرحضوری، استفاده از سامانه یا اپلیکیشن " برق من " است.

رجبی با اشاره به مصرف برق بالای مراکز استخراج غیرقانونی رمز ارز بیت کوین گفت: اوج بار امسال نسبت به سال گذشته ۹۰۰۰ مگاوات رشد داشته که عمده آن مرتبط با لوازم سرمایشی بخش خانگی و بخشی هم به مراکز استخراج رمز ارز مربوط است.

وی افزود: میزان مصرف برق رمزارزهای غیر مجاز حدودا ۲۰۰۰ مگاوات تخمین زده می‌شود که قطعا برای شبکه برق کشور مشکل ساز است و لذا برای کشف مراکز غیرمجاز استخراج بیت کوین تا سقف ۲۰ میلیون تومان حق کشف درنظر گرفته ایم.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: علاوه بر تشویق مردم با حق کشف نقدی، شناسایی و برخورد با مراکز غیرقانونی استخراج رمز ارز از طریق بررسی میزان افزایش مصرف مشترکین بیش از گذشته در دستور کار قرار گرفته شده و تا کنون ۳۵۲ مگاوات شناسایی شده است.

به گزارش دانشجو، باتوجه به شرایط اپیدمی کرونا و محدودیت‌های اعمال شده که سبک زندگی مردم و حتی مشاغل دولتی و بخش خصوصی را هم تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از کارمندان را دورکار کرده است و از طرفی رکودی که بر اقتصاد کشور حاکم است، ذقطعی چند ساعته برق شهری و برق صنعتی آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی بیشتری نسبت به گذشته در جامعه ایجاد می‌کند لذا دولت بایستی از تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای رفع مشکل کبود برق استفاده کند.

گرما، خشکسالی و استخراج بیت‌کوین عوامل خاموشی‌های اخیر/ زمان‌بندی قطع و وصل شدن برق را از کجا بفهمیم؟

در هر حال از هموطنان عزیز نیز تقاضا می‌شود که در صورت امکان مصرف برق خود را بخصوص در ساعات پیک مصرف یعنی ساعت ۱۳ الی ۱۷ مدیریت کرده و صرفه جویی کنند. از طرفی برای اینکه با خاموشی‌های برنامه ریزی شده مشکلات بیشتر نشود و بتوانید نسبت به کارها و فعالیت‌های روزمره برنامه ریزی داشته باشید می‌توانید با نصب اپلیکیشن " برق من" در تلفن همراه خود یا ورود به این سامانه در پنجره‌ی "خاموشی" و بعد قسمت "خاموشی من" بعد از ثبت شناسه قبض برق از برنامه زمانبندی قطع و وصل برق منزل یا محل کار خود مطلع شوید.

۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 15057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha