سهام بانک‌های بزرگ آمریکایی به پایین‌ترین حد ۲۲ سال اخیر رسید

پس از افشای نقل‌وانتقال مقادیر هنگفت سرمایه‌های غیرقانونی در طی دو دهه توسط بانک‌های آمریکایی، ارزش سهام این بانک‌ها به کمترین حد از سال ۱۹۹۸ رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سهام بانک‌های HSBC و استاندارد چارترد در معاملات امروز به کمترین میزان از سال ۱۹۹۸ رسید.

این سقوط سهام پس از آن رخ داد که رسانه گزارش دادند این بانک‌ها و بانک‌های دیگری نظیر بارکلیز و دویچه بانک، نقل‌وانتقال مقادیر هنگفتی از سرمایه‌های غیرقانونی را در نزدیک به دو دهه انجام داده‌اند درحالی که منشأ اصلی این پول‌ها مشخص نبوده است.

سرمقاله‌های پایگاه خبری بازفید (BuzzFeed News) و رسانه‌های دیگر بر اساس گزارش‌های فعالیت‌های مشکوک فاش شده بانک‌ها (SARs)  در پروژه (FinCen) بوده است.

سهام HSBC در لندن ۳.۶ درصد کاهش یافت و به کمترین میزان از بحران ارز در آسیا در ۱۹۹۸ رسید. ارزش سهام این بانک از ابتدای امسال تقریباً نصف شده است.

ارزش بانک استاندارد چارترد نیز ۳.۶ درصد کاهش یافت و به کمترین میزان در ۲۲ سال گذشته رسید.

بیش از ۲۱۰۰ فعالیت‌های مشکوک فاش شده (SARs) که لزوماً به معنای اثبات خطا نیست به دست پایگاه خبری BuzzFeed News رسیده است که در اختیار کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران محقق (ICIJ) و سایر سازمان‌های رسانه‌ای گذاشته شده است.

بانک HSBC در بیانیه‌ای در روز شنبه اعلام کرد: «تمامی اطلاعات ارائه‌شده توسط ICIJ قدیمی است.» زیرا این بانک از سال ۲۰۱۲، یک «بررسی چندساله برای ایجاد تغییرات اساسی در توانایی‌اش برای مقابله با جرائم مالی» را آغاز کرده است.

استاندارد چارترد نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد «مسئولیتش برای مقابله با جرائم مالی را به شدت و با جدیت به عهده گرفته است و به میزان قابل‌توجهی در برنامه‌های پایبندی (عدم انجام جرائم مالی) سرمایه‌گذاری کرده است.»

بانک بارکلیز نیز اعلام کرد معتقد است که به «تمامی تعهدات قانونی و نظارتی خود از جمله در ارتباط با تحریم‌های آمریکا» پایبند بوده است.

بیشتر فعالیت‌های مشکوک فاش شده (SARs) در نقدینگی مربوط به دویچه بانک بود که ارزش سهامش امروز ۵.۲ درصد افت کرد. این بانک نیز دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد ICIJ «تعدادی از موارد قدیمی را گزارش کرده است.»

سخنگوی این بانک گفت: «ما منابع قابل‌توجهی را برای تقویت کنترل‌های خود اختصاص داده‌ایم و بر انجام مسئولیت‌ها و تعهدات خود تمرکز زیادی داریم.»

شعبه لندن HSBC و استاندارد چارترد در میان بانک‌هایی هستند که در سال‌های اخیر، مبالغ زیادی برای نقض تحریم‌های ایران و قوانین ضدپولشویی پرداخت کرده‌اند.

این گزارش‌های رسانه‌ای در حالی مطرح می‌شود که بانک HSBC و استاندارد چارترد، هر دو بخش اعظمی از سود خود را از مبادلات در آسیا کسب می‌کنند و تحت تأثیر شیوع کرونا و تنش‌های آمریکا و چین و بی‌ثباتی سیاسی در هنگ‌کنگ قرار گرفته‌اند.

اسناد عظیم بانکی که اخیراً در قالب یک همکاری به‌وسیله صدها خبرنگار و چند خبرگزاری به‌دست‌آمده، حاکی از آن است که بزرگ‌ترین مؤسسات مالی و بانک‌های جهان به‌صورت آگاهانه بیش از دو هزار میلیارد دلار پول کثیف را برای جنایتکاران، گانگسترها، و باندهای مواد مخدر جابجا کرده است.

۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
کد خبر: 1504
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha