گرگ و میش بازارهای مالی

عدم اقبال بازار سرمایه دلیل تحلیلی ندارد و بیش‌تر ناشی از عوامل رفتاری است. معمولا سرمایه گذاران در روندهای صعودی و نزولی رفتارهای هیجانی دارند؛ چرا که بر خلاف انتظارات، عمده تصمیمات سرمایه گذاران بی آنکه متوجه باشند، تحت تاثیر عوامل مالی رفتاری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اققتصاد به نقل از بورس نیوز؛ در روزهای صعود بازار سرمایه برخی تحلیلگران اعتقاد به عدم ارزندگی و حباب قیمتی سهم‌ها داشتند. حالا ۹ ماهی است که سهام در بازار سرمایه سیر نزولی دارد و اکثرشان افت قیمت ۴۰ تا ۸۰ درصدی داشته‌اند. بااین‌وجود هنوز رغبتی به خرید مشاهده نمی‌شود. این سؤال مطرح می‌شود که آیا سهم‌های بازار بعدازاین حجم ریزش، هنوز ارزنده نیستند؟

عباس گمار کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: کلیت بازار سرمایه در قیمت‌های فعلی ارزنده است اما؛ طبیعتاً در میان سهم‌های بازار برخی سهم‌ها هم در این قیمت‌ها ارزنده نیستند.

وی افزود: عدم اقبال بازار سرمایه دلیل تحلیلی ندارد و بیشتر ناشی از عوامل رفتاری است؛ معمولاً سرمایه‌گذاران در روندهای صعودی و نزولی رفتارهای هیجانی دارند؛ چراکه برخلاف انتظارات، عمده تصمیمات سرمایه‌گذاران بی‌آنکه متوجه باشند، تحت تأثیر عوامل مالی رفتاری است.

گمار در رابطه با زمان پایان روند منفی بازار سرمایه گفت: شرایط بازار سرمایه طوری است که عمده سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند فعلاً روند بازار سرمایه تغییر نخواهد کرد. نکته اینجاست که بازار سرمایه از متغیرهای اسمی بیرونی مثل نرخ ارز و نرخ تورم و قیمت‌های جهانی تأثیر می‌پذیرند و به نظر می‌رسد تداوم منفی‌های بازار به سبب ابهام بر سر احیای برجام باشد. احیای برجام روی صنایع مختلف اثر مثبت یا منفی یکسانی ندارد. سهم‌هایی که با فرض افزایش نرخ تورم و نرخ ارز رشد کرده‌اند، با احیای برجام رشد چندانی نخواهند داشت. اما به‌هرحال با احیای برجام، ریسک سیستماتیک کاهش‌یافته و کل صنایع از این اتفاق تأثیر می‌پذیرند. از سوی دیگر سهم‌هایی که پتانسیل فروش بیشتر و مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی را دارند، از احیای برجام به‌شدت منتفع خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: علاوه بر ابهام برجام، ابهام در مورد دولت بعدی هم بر سر بازار سرمایه سایه افکنده و مشخص نیست دولت بعدی چه سیاستی در روابط خارجی خود خواهد داشت. به نظر می‌رسد این ابهامات تا زمان تعیین تکلیف نتیجه انتخابات ادامه خواهد داشت. اما درمجموع، اکثر سهم‌های بازار در قیمت‌های فعلی ارزنده هستند. اما نمی‌توان به سرمایه‌گذاران توصیه‌ای برای خرید یا انتخاب پرتفوی کرد. سرمایه‌گذاران باید بر مبنای انتظارات خود از بازدهی سرمایه‌گذاری‌شان، درجه ریسک‌پذیری و فرصت‌های خرید در بازارهای موازی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. اما هیچ شخصی نمی‌تواند لزوماً در کف قیمت‌ها خرید کند و در سقف اقدام به فروش کند.

۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 15014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha