مهدی طارمی؛ برای سامورایی همه جا ژاپنه!

۱۰ سال پس از حضور در قاب عکسی با یک هم خدمتی، حالا تصاویر مهدی طارمی با ستارگانی مثل په‌په، روی جلد روزنامه های پرتغالی جا می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ورزش سه، مهاجم تیم پورتو که در سه بازی اخیر روی ۷ گل این تیم تأثیرگذار بوده، زندگی پرفراز و نشیبی داشته و همیشه تلاش کرده که با یک تجربه جدید، توانایی‌اش را در سطحی بالاتر از قبل به معرض نمایش بگذارد. یک بار با شاهین در لیگ یک، بعد با پرسپولیس در لیگ برتر و آسیا، با الغرافه در لیگ ستارگان قطر، با ریوه آوه در لیگ پرتغال و حالا با پورتو در مهمترین رویداد فوتبال باشگاهی جهان یعنی یو سی ال.

حالا یکی از وبسایت‌های خارجی به شکلی جالب زندگی مهدی طارمی را بررسی کرده؛ این که از کجا شروع کرد و حالا چگونه به پورتو رسیده است؟

طارمی که این فصل ۱۶ گل زده و ۱۱ پاس گل داده، یک دهه پیش در چنین روزهایی خدمت سربازی را. در شیراز پست سر می‌گذاشت. روزهای بسیار در شرایطی که شاید اگر همان موقع به سطح اول فوتبال ایران معرفی می‌شد، حالا سالهای سال بود که در قاره سبز بازی می‌کرد اما آن جرقه برای طارمی چند سال بعد اتفاق افتاد.

بعد از گرفتن کارت پایان خدمت، طارمی در زادگاهش فوتبال حرفه‌ای را با شاهین آغاز کرد و پس از دو سال درخشش، مورد توجه علی دایی، سرمربی وقت پرسپولیس قرار گرفت. ورود او با افت تیم نایب‌قهرمان لیگ‌برتر همراه شد و این فرصتی بود برای مهدی که توانایی‌اش را نشان دهد.

در همان فصل نخست ۸ گل با پیراهن سرخپوشان زد تا آقای گل این تیم شود و پیشنهاداتی از حاشیه خلیج فارس را متوجه خود ببیند. گل چیپ او به النصر همچنان در ذهن هواداران پرسپولیس باقی مانده است. باوجود پیشنهادات، او تصمیم گرفت در جمع سرخ‌ها بماند و این بار آقای گل فوتبال ایران شود و زیر نظر برانکو ایوانکوویچ، مهارت خود در گلزنی را افزایش دهد.

همان موقع بود که از سوی کی‌روش به تیم ملی دعوت شد و اولین گل ملی را در دیدار با گوام به ثمر رساند. طارمی بعد از این دبل، ۱۹ گل ملی دیگر هم زد و حالا تلاش می‌کند تا به جمع ۵ گلزن برتر فوتبال ایران برسد.

در پایان فصل، او به همراه رامین رضاییان، راه کشور همسایه ترکیه را در پیش گرفت اما ترکیه و ریزه اسپور، دروازه ورود او به اروپا نشد. طارمی خیلی زود تصمیم به بازگشت گرفت و در لیگ شانزدهم نیز کفش طلا را از آن خود کرد اما در آغاز فصل جدید، خبری شوکه کننده رسانه‌ها را فرا گرفت: ۴ ماه محروم از هرگونه فعالیت فوتبالی.

طارمی در مجموع ۵۵ گل با پیراهن پرسپولیس به ثمر رساند و ۱۸ پاس گل نیز داد اما مهارت اصلی‌اش، پنالتی گرفتن از مدافعان حریف بود. طوری که نه تصمیم داور غلط باشد و نه مدافع حریف اشتباه بزرگی مرتکب شود - این یک مهارت ذاتی برای مهاجم بوشهری بوده و هست.

او در این مدت گلزنی در شهرآورد را تجربه کرد و دو کفش طلای متوالی را به دست آورد که در تاریخ لیگ برتری پرسپولیس بی نظیر بود.

پس از محرومیت بود که ستاره بوشهری تصمیم نهایی را گرفت و با پرداخت رقم رضایت نامه، از پرسپولیس جدا شد و به الغرافه پیوست. وی همچنان مهره تاثیرگذار تیم ملی بود و گل صعود به جام جهانی را هم برابر ازبکستان زد و در جام جهانی نیز به میدان رفت.

یک سال پس از جام جهانی، مهدی طارمی با ریوه آوه پرتغال قرار داشت و با این تیم معمولی فوتبال پرتغال، عنوان آقای گلی را به دست آورد تا پس از علیرضا جهانبخش، دوباره ایران را صاحب یک آقای گل در سطح اول فوتبال اروپا کند. همین درخشش، پیشنهاد تیم‌های بزرگ لیگ پرتغال را به سمتش کشاند و سرانجام پورتو انتخاب ستاره ایرانی شد.

حضور در پورتو با یک قهرمانی سوپرجام همراه شد و بعد در لیگ قهرمانان، طارمی به میدان رفت و توانست در دیدار با چلسی و یوونتوس گلزنی کند. او این فصل در لیگ، روی ۲۷ گل تیمش تاثیرگذار بوده که ۷ تا بیشتر از فصل قبل بوده است.

طارمی امسال نخستین ایرانی گلزن در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا لقب گرفت و توجه هواداران فوتبال اروپا را بیشتر به خود جلب کرد. خیلی‌ها از قدرت پنالتی گیری او صحبت می‌کنند و خیلی های دیگر امیدوارند تا مدیران باشگاهشان به سراغ این مهاجم ایرانی بروند و او را بخرند.

حالا شاید خیلی‌ها منتظر انتقالی بزرگتر برای مهدی طارمی باشند. مهاجمی که با درخشش خود توانسته نگاه ها را متوجه خود کند و در ۱۰ سال از پادگان به لیگ قهرمانان برسد. در ایران اما هواداران فوتبال منتظرند تا قاب ۲۰۲۲ برای مهدی طارمی، بازی در جام جهانی قطر باشد.

وب‌سایت رسمی مسابقات لیگ فوتبال قهرمانان اروپا ۲۰۲۱

جدیدترین فهرست برترین گلزنان تیم ملی فوتبال ایران

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 14965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha