سقوط آزاد در بازار ارزهای دیجیتال/پای چین در میان است؟‌/شکستن مقاومت مهم ۴۲ هزاردلاری، سرمایه‌گذاران را در شرایط خطرناکی قرار خواهد داد!

روز گذشته هرج‌ومرج قیمتی در بازار رمزارزها به اوج خود رسید. در این روز، بسیاری از لیدرهای بازار رمزرارز بازده نزولی را ثبت کردند و طی یک روز، یک‌چهارم ارزش کلی این بازار تبخیر شد. بررسی‌ها نشان می دهد طی ۱۰ روز اخیر، قیمت بیت‌کوین به‌عنوان بازیگر بزرگ این بازار، تقریبا به نصف رسید اما بلافاصله برگشت قیمت از دیروز آغاز شد. اواخر روز گذشته، بخشی از ریزش‌ها جبران شد، اما در مجموع یک روند نزولی قیمت در اکثر رمزارزها مشاهده شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل ازدنیای‌اقتصاد؛نکته جالب اینکه در بازاری که «دامنه نوسان» برای قیمت رمزارزها وجود نداشت، در یک روز هم کف قیمتی معلوم شد و هم بازار به یک سطح نسبتا تعادلی در ساعات بعد حرکت کرد. کارشناسان عوامل متفاوتی را درخصوص ریزش بازار عنوان کردند. یکی از این موارد، عامل چینی بود. سه موسسه معتبر مالی در چین طی یک بیانیه، نسبت به پذیرش رمزارزها در پرداخت مالی یا ارائه خدمات هشدار دادند. این موضوع در حالی است که ایلان ماسک، مدیر شرکت‌ خودروسازی تسلا در روزهای گذشته، معاملات خرید محصولات این شرکت با بیت‌کوین را رد کرده بود.

کابوس سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی در حال تبدیل‌شدن به واقعیت است. روز گذشته، رمزارزها با افتی کم‌‎سابقه همراه شدند و تقریبا تمام ارزها در این رالی نزولی، مشارکت داشتند. هر چند که این روند در ادامه روز با مشخص شدن کف قیمتی، در برخی ساعات افزایشی شد و احتمالا در ادامه روز نیز این رفتار پرنوسان ادامه خواهد داشت، اما تا لحظه تنظیم این خبر در ساعت ۱۹ به وقت تهران، بازدهی منفی برای اکثر رمزارزها ثبت شده است. اگر نرخ ۳۰ هزار دلار را کف معاملات در روزهای اخیر بنامیم، می‌توان عنوان کرد که در ۱۰ روز اخیر ارزش بیت‌کوین، تقریبا نصف شده است. نکته قابل‌توجه این است که این بازار، درحالی‌که نوسان قابل‌توجهی دارد، هیچ مداخله‌ای در بازار ایجاد نمی‌شود و حتی ممکن است که کف و سقف تاریخی در یک روز ثبت شود. طلای جهانی نیز صبح خود را صعودی آغاز کرد؛ اما در ادامه روز با افزایش شاخص ارزش دلار، طلا نیز روند نزولی خود را در پیش گرفت. ارزش بازاری رمزارزها طی روز گذشته، یک‌چهارم کاهش یافته است. روز گذشته، کارشناسان عوامل متعددی درخصوص تحلیل فنی و رویدادهای بیرونی برای این ابرنوسان یک روزه مطرح کردند. از نگاه کارشناسان فنی، نزول روز گذشته با از دست رفتن حمایت بسیار مهم ۴۲هزاردلاری بیت‌کوین تشدید شد؛ کارشناسان معتقد بودند، درصورتی‌که بیت‌کوین زیر حمایت ۴۲ و ۳۶هزاردلاری تثبیت شود، باید منتظر از دست‌رفتن بخش عظیمی از ارزش این بازار بود.

پای چین در میان است؟‌

شروع روز چهارشنبه، با ریزش شدید بازار رمزارزها همراه شد. روزی که بیت‌کوین برای اولین بار در سال میلادی با عبور از مقاومت مهم ۴۲ هزاردلاری، تا قیمت ۳۰ هزار دلار نیز پایین رفت.

می‌توان دلایل این افت شدید را در دو نقطه شرق و غرب جهان جست‌وجو کرد.  روز گذشته، سه نهاد مهم در چین، اظهارنظر خود درباره رمزارزها را یادآور شدند.انجمن ملی مالی اینترنت چین، انجمن بانکی چین و انجمن پرداخت و تسویه حساب چین سه نهادی بودند که بر موضع خود، درمورد ممنوعیت خدمات رمزنگاری تاکید کردند.

این سه نهاد روز سه‌شنبه یادداشتی را تایید کردند که ممنوعیت‌های اعمال‌شده در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ که موسسات مالی و پرداخت را از ارائه خدمات مربوط به معاملات رمزارزها منع می‌کند، مجددا فعال خواهد شد. همچنین این نهادها، عرضه اولیه کوین‌ها را ممنوع اعلام کردند و نتیجه این مصوبات در آن سال‌ها نیز موجب افت شدید قیمت بیت‌کوین شد. در گزارش اخیر این سه نهاد اقتصادی این‌چنین آمده‌ است که صعود و سقوط شدید قیمتی رمزارزها طی ماه‌های اخیر منجر به بازگشت فعالیت‌های سوداگرانه ارز مجازی شده‌ است. این به‌طور جدی به ایمنی سرمایه‌گذاری مردم آسیب‌ می‌رساند و هدف تصویب این قوانین پوشش و تعدیل ریسک برای سرمایه‌گذاران است، درحالی‌که این تکنولوژی در کشور چین بسیار پرطرفدار است و این کشور بهشت استخراج‌کننده‌های رمزارز است. البته این امکان نیز وجود دارد که این تلاش چین، به‌دلیل ارائه رمزارز چینی باشد. این نهادهای چینی در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که این رمزارزها، یک ارز واقعی نیست و نباید به‌عنوان یک ابزار معاملاتی از آن استفاده کرد.

عامل دوم را نیز باید در ایالات‌متحده جست‌وجو کرد. جایی که ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلاموتورز، با توییت‌های خود درباره بیت‌کوین و دوج‌کوین تاثیرات منفی روانی شدیدی بر سرمایه‌گذاران خرد در این بازار داشته ‌است. این افت شدید بیت‌کوین با ریزش تقریبا تمام آلت‌کوین‌های مهم همراه شد. به نظر می‌رسد که دعوای ایلان ماسک و معامله‌گران بازار رمزارزها در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و نبرد شدیدتری در بازار صورت خواهد گرفت.

علاوه بر این موارد، در هفته‌های گذشته نیز اظهارنظرهای متفاوتی درخصوص پذیرش یا عدم پذیرش رمزارزها در معاملات به گوش می‌رسید. برخی از مقامات رسمی کشورها اعلام کردند که فعالیت رمزارزها محدود خواهند شد، اگرچه برخی از کشورها بر روی مقررات پذیرش رمزارزها کار می‌کنند.

تحلیل فنی از آینده رمزارز

از نگاه تحلیلگران، پادشاه رمزارزها با شکستن مقاومت مهم ۴۲ هزاردلاری، سرمایه‌گذاران را در شرایط خطرناکی قرار خواهد داد. طبق نظر کارشناسان، این محدوده حمایتی از چند جهت اهمیت بالایی دارد و اگر کندل روزانه (معیاری برای نشان دادن نوسانات قیمتی روزانه) خود را پایین‌تر از این قیمت به اتمام برساند، محدوده حمایتی تبدیل به مقاومت قوی برای رشد آتی بیت‌کوین خواهد شد. از نگاه تحلیلگران فنی، علت اهمیت قیمت ۴۲هزاردلار برای بیت‌کوین در اندیکاتور فیبوناچی و میانگین متحرک آن نمایان است. بیت‌کوین در صورتی که این حمایت را از دست بدهد، باید منتظر واکنش بازارسازهای این رمزارز در کانال پایین تر باشد.

در این میان شماری از معامله‌گران باور دارند، ‌دلیل افت ارزش بیت‌کوین و سایر آلت‌کوین‌ها، اظهارات اخیر ایلان ماسک درباره بیت‌کوین بود. معامله‌گران بازار رمزارزها سعی کردند در پاسخ به اظهارات ایلان ماسک برای حمایت از بازار خود، دست به فروش سهام تسلا بزنند. گفته می‌شود از زمان حضور ایلان ماسک در یک برنامه تلویزیونی، سهام تسلا افت بسیاری را تجربه کرده است؛ همان‌طور که دوج‌کوین و بیت‌کوین از آن هنگام افت سنگینی را تجربه کردند.

روز گذشته اتریوم نیز در کنار بیت‌کوین افت سنگینی را تجربه کرد. اتریوم در مقطعی از روز چهارشنبه حتی تا مرز ۲ هزار دلاری افت کرد. با این حال از آن نقطه با افزایش خریداران مواجه شد و ساعت ۷ عصر توانست به محدوده ۲۵۰۰ دلاری برسد.

تناقض حرکت طلا با بیت‌کوین

طلای جهانی در روز چهارشنبه دو نیمه متفاوت را تجربه کرد. در نیمه اول روز، فروشندگان در بازار فعال بودند و توانستند قیمت طلا را تا محدوده هزار و ۸۵۰ دلار کاهش دهند. این اتفاق موجب شد که شماری از معامله‌گران روز سه‌شنبه را روز توقف موقتی حرکت صعوی طلا بدانند. طبق اظهارات مسوولان فدرال رزرو، مبنی‌بر عدم افزایش نرخ بهره حداقل تا زمان رسیدن به اشتغال کامل و موقتی بودن تورم احتمالی و همچنین افزایش بازده خرانه‌داری ایالات‌متحده و افزایش قدرت دلار، قیمت طلا کاهشی شد.

در ادامه روز طلا با قدرت بسیار در مسیر صعودی قرار گرفت و تا ساعت ۸ بعدازظهر حتی توانست خود را به بالای محدوده هزار و ۸۸۰ دلاری برساند.

در واقع در روزی که بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها سیر نزولی را تجربه کردند، طلا توانست راه صعودی را در پیش بگیرد. تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی که طلا به بالای مرز ۱۹۰۰ دلاری برود، شدت خرید طلا بیشتر خواهد شد. طبق تحلیل کارشناسان تکنیکال، مسیر حرکت پیش‌روی طلا بین مقاومت ۱۹۶۳ و حمایت ۱۷۷۰دلاری قرار دارد. اما باید دید که آیا رویکرد فعالان بازارهای سرمایه نسبت به تورم مورد انتظار، همچنان می‌تواند موجب افزایش قیمت کامودیتی‌هایی همچون طلا و مس شود یا خیر.

در این میان، شاخص دلار نیز  دو نیمه متفاوت را تجربه کرد. در نیمه اول شاخص دلار با رشد ۳/ ۰درصدی همراه شد و به ۹۰واحد رسید. با این حال، در نیمه دوم روز شاخص دلار دوباره تضعیف شد و به محدوده ۸۹ واحدی بازگشت. تضعیف دوباره دلار زمینه‌ساز تقویت اونس طلا شد.

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 14954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha