هراس اسرائیل از پهپادهای ایرانی /اختلاف دموکرات ها بر سر مسئله فلسطین

با پشتیانی‌های ایران، پهپادها به تهدیدی بزرگتر برای اسرائیل تبدیل می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با طرح جمهوری‌خواهان برای تحریم گروه های حماس و جهاد اسلامی فلسطین مخالفت کردند. این طرح که با هدف اعلام حمایت از اسرائیل در درگیری‌هایش با گروه های مستقر در غزه تهیه شده بود با ۲۱۷ رای مخالف و ۲۰۹ رای موافق رد شد.

18

جو بایدن هم بایدن هم که برای بازدید از کارخانه فورد به شهر دیربورن در ایالت میشیگان رفته بود، خطاب به رشیده طلیب نماینده مجلس آمریکا که شنونده صحبت‌های او بود گفت: «از صمیم قلب دعا می‌کنم که مادربزرگ و خانواده‌ات خوب باشند. من به تو قول می‌دهم که هر چه در توان دارم انجام بدهم تا خوبی آنها را در کرانه غربی ببینم. تو یک انسان مبارز هستی و من از خدا متشکرم که تو این چنین مبارزی». پیشتر خانم طلیب در یک توییت از آقای بایدن و وزیر خارجه آمریکا پرسیده بود که اگر آنها واقعا خواهان آتش‌بس در خاورمیانه هستند از سر راه شورای امنیت کنار رفته و به آنهایی بپیوندند که خواهان چنین چیزی هستند.

اختلاف دموکرات ها بر سر مسئله فلسطین

روز گذشته سی ان ان گزارش داده با شدت گرفتن خشونت ها میان تل آویو و حماس، شماری از دموکرات های کنگره فشارها را بر دولت بایدن افزایش داده اند تا با جدیت بیشتری، برای متوقف کردن این درگیری ها، وارد عمل شوند و این مبدل به محل اختلافی در حزب شده است. کریس مورفی از این حزب گفته دلیل این که دموکرات ها بیش از قبل تمایل به انتقاد از اسرائیل دارند این است که موضع اسرائیل تغییر کرده و اکنون تصور تشکیل کشور مستقل فلسطین دشوار شده است. به اعتقاد من داستان به تغییر موضع جمهوریخواهان مربوط می شود. آن ها پیش از این از تشکیل دو کشور مستقل حمایت می کردند و اکنون به نظر نمی رسد از این ایده حمایت کنند.

12

با این حال، نانسی پلوسی‌، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر حق اسرائیل برای دفاع از خود، برقراری آتش‌بس را امری ضروری دانست. او با صدور بیانیه‌ای گفت: «اسرائیل دوست و متحد ما در خاورمیانه است و ما ارزش‌های مشترکی داریم. این به نفع امنیت ملی ایالات متحده است که از امنیت اسرائیل حمایت کند... حماس از یک وضعیت ناپایدار سوءاستفاده کرده و با شلیک بیش از سه هزار راکت خصومت علیه اسرائیل را آغاز کرد، و مانند همیشه اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند.»

اما از سوی دیگر هم، ریچارد هاس رئیس جمهوریخواه شورای روابط خارجی آمریکا با انتشار توئیتی نوشته هرگونه دستاورد نظامی برای اسرائیل در غزه کوتاه مدت  و کم وزن خواهد بود و با ایستادن حماس در میان همه فلسطینیان ، بیگانگی بیشتر 2 میلیون عرب اسرائیل و از دست دادن همدردی در میان جوانان آمریکایی همراه خواهد بود.  بایدن باید برای معرفی و فشار برای آتش بس توسط شورای امنیت سازمان ملل اقدام کند.

اما مایک پنس معاون رئیس جمهوری قبلی آمریکا در مطلبی در «نشنال ریویو» و با اشاره به وقایع اخیر خاورمیانه، خشونت‌های اخیر را نتیجه ضعف بایدن دانست. به نوشته او در دولت ترامپ-پنس، ما قاطعانه به جهان نشان دادیم که آمریکا در کنار اسرائیل می‌ایستد. ما از توافق خطرناک هسته‌ای ایران که در دولت بایدن-اوباما حاصل شده بود و این کشور را به انبانی از پول نقد مجهز کرده و در راهی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار داده بود، خارج شدیم. اما جو بایدن قدرت را با ضعف، وضوح اخلاقی را با سردرگمی و وفادارای را با خیانت عوض کرده است.

هراس از پهپادهای ایرانی در اسرائیل

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در تحلیلی با اشاره به اقدام ارتش اسرائیل در هدف قرار دادن یک پهپاد در روز سه شنبه ، نوشته با پشتیانی‌های ایران، پهپادها به تهدیدی بزرگتر برای اسرائیل تبدیل می‌شوند. بنا بر این گزارش، یک فروند هیلکوپتر آپاچی ارتش اسرائیل روز سه شنبه یک «پهپاد ایرانی» را در نزدیکی بیت‌شئان در شمال اسرائیل هدف قرار داد. جروزالم پست می گوید یک پهپاد ایرانی دیگر که حامل مواد منفجره بود نیز در فوریه سال ۲۰۱۸ از پایگاه تی-۴ سوریه برخاست و وارد همین منطقه در اسرائیل شد.

11

به نوشته جروزالم پست، ایران پهپادهایی را با نسخه‌برداری از پهپادهای آمریکایی نظیر «پریدیتور» یا «سنتینل» و پهپادهای دیگری از سراسر جهان، تولید کرده است. از زمان آغاز درگیری‌ها با گروه های فلسطینی در نوار غزه تاکنون دست کم هفت فروند پهپاد سرنگون شده‌ است.  جروزالم پست می گوید اسرائیل از پدافند هوایی «گنبد آهنین» برای اولین بار برای منهدم کردن دست کم یک پهپاد استفاده کرد و یک فروند اف-۱۶ نیز پهپاد دیگری را هدف قرار داد.

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 14941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha