سال های طلایی، پیش روی بازار

«با در نظر گرفتن رشد فلزات اساسی و کامودیتی‌­ها، بهبود شرایط عمومی اقتصادی، آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران، کم شدن اثرات شرایط کرونایی بر جوانب اقتصادی و دلایل مثبت دیگر، همچنین حرکت کشور به سمت تولید محور شدن، در میان مدت و بلندمدت بازارسرمایه سقف­‌های قبلی خود را فتح می کند.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ فریادرس، کارشناس بازارسرمایه ضمن بیان مطلب بالا و با اشاره به تاثیر مذاکرات وین اظهار کرد: این روزها با گذشت ۹ ماه از شروع روند نزولی و فرسایشی شدن شرایط برای سهامداران، محل سوال است که با از سرگیری توافق و گشایش احتمالی نفتی و بانکی و آزاد شدن تدریجی بخشی از منابع بلوکه شده ایران، شاخص های بازارسرمایه در چه مسیری قرار خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: باتوجه به فاکتورهای متعدد به نظر می رسد، دو سال طلایی  پیش روی بازارسرمایه باشد اما صبر، تحلیل، مدیریت سرمایه از مهمترین اولویت‌ های هر سرمایه ­گذاری به منظور کسب بهترین عایدی است.

این استاد دانشگاه به نوسانات قیمت دلار اشاره کرد و افزود: به نظر می رسد در چنین شرایطی و با کاهش انتظارات تورمی، از رشد قیمت دلار به سطوح ۲۴ هزار تومان به بالا جلوگیری شود؛ البته این روزها شاهد نزول قیمت دلار به قیمت­ های بین ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان هستیم، اما با توجه به شکل­ گیری الگوی هارموینک کرب در تایم فریم ویکلی در چارت دلار و به رغم رسیدن اخبار مثبت بیشتر از وین و نزدیک­تر شدن به موعد انتخابات (که عمدتا بازارهای موازی در این برهه به یک ثبات نسبی می­رسند)، بعید به نظر می رسد دلار به­ علت اهمیت بعد روانی در دید دولت، سرمایه­ گذاران و مردم به زیر سطح ۲۱ هزار تومان بیاید و انتظار داریم از نظر تکنیکال سطوح حمایتی ۲۰ هزار تومان ترمز کاهش قیمت دلار را بکشد.

فریادرس، دلار و تورم را پیشران­ های اصلی در رشد­های اخیر بازار سرمایه دانست و افزود: اگر مساله کوتاه مدت اثرپذیری بازار سرمایه از توافق جدید را کنار بگذاریم، انتظار رشد تولید و در پی آن رشد دماسنج­ های بورسی را خواهیم داشت، ضمن اینکه باید دقت کرد حتی با رفع تحریم­ ها کماکان مشکلات اقتصادی عدیده ­ای وجود دارد که نیاز به رسیدگی دارند و مساله تولید، موضوع اصلی حال حاضر کشور است و این مهم بر روی بازار سرمایه و شرکت­ های بزرگ­تر اثر مستقیم خواهد داشت.

وی بیان کرد: از طرفی گزارش­ های ارسالی به کدال، حاکی از این مساله است که روند سودسازی شرکت ­های اصلی بازار بسیار مناسب هستند. دقت به قیمت های جهانی و البته مسایل مربوط به بودجه دولت در دو سال آتی، می ­تواند نوید بخش بازاری خوب برای اهالی بازار سرمایه باشد.

این کارشناس بازارسرمایه توضیح داد: به طور مثال مس در بازار فلزات لندن به بالای مرز ۱۰ هزار دلار در هر تن صعود کرده و اهداف ١٢ و ١٥ هزار دلار برای آن پیش‌بینی می­شود. قیمت فعلی مس جهانی از کف ماه مارس سال ۲۰۲۰ تقریبا بیش از دو برابر رشد داشته که این روند سودسازی آنرا نیز در شرکت­ های اصلی داخلی نیز متحول خواهد کرد. قیمت قلع روز پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت به بالاترین رکورد در ۱۰ ساله اخیر صعود کرد و آلومینیوم به رکورد ۲۷۱۸ دلار سال ۲۰۱۸ نزدیک شد و آخرین بار ۲۵۳۰ دلار در هر تن معامله شد.

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 14924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha