مستاجران بورس، بازندگان همیشگی این بازار

فروش سهم هایی که سودهای مناسبی محقق کرده اند و بازار فروش خوبی هم دارند (تولیدکنندگان کالاهای مصرفی)، توجیه ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ منفی های بازار سرمایه ۴۰ روزی است که گریبانگیر فعالان این بازار شده و دیگر نمی‌توان این حجم از افت قیمت‌ها را اصلاح نامید.  

اکبر حامدی میخوش مدیرعامل کارگزاری بورسیران در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: در چند هفته اخیر ترس بر فضای بازار سرمایه حاکم شده و سهامداران خرد نسبت به آینده بازار احساس نگرانی می‌کنند اما؛ نمی‌توان به کل سهم‌های بازار با یک چشم نگریست. برخی سهم‌های بازار که در مقطعی به سبب ورود نقدینگی و سیگنال‌های فضای مجازی، بیش از ارزش واقعی رشد کردند و با وجود ریزش‌های اخیر، باز هم گران هستند. برخی سهم‌های بازار هم ارزنده بوده و کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند. بازار سرمایه به مرحله‌ای رسیده که مسیر سهم‌ها از هم جدا می‌شود.

وی افزود: در ماه‌های قبل پیش بینی می‌شد اصلاح بازار سرمایه اوایل پاییز با نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام شود، ولی بازار سرمایه اصطلاحا به سرمایه گذاران رکب زد و اصلاح خود را قبل از موعد پیش بینی شده آغاز کرد. حالا هم ممکن است برگشت بازار زودتر از انتظار فعالان این بازار صورت گیرد و در اوج ناامیدی، شاهد بازگشت بازار سرمایه به مدار صعودی باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سهامدارانی که روی سهم‌های کوچک بازار سرمایه گذاری کرده و با ریزش‌های اخیر متحمل زیان شده اند، در این مقطع بهتر است با کم کردن میانگین خرید و یا اصلاح پرتفوی، ضرر و زیان متحمل شده را در ماه‌های آینده جبران کنند. اکثر سهامدارانی که این روزها نگران ریزش بازار سرمایه هستند، تازه واردهایی هستند که قبلا ریزش‌های این بازار را تجربه نکرده‌اند. اما قطعا سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازارسرمایه، ضرر و زیان به همراه ندارد و بازندگان این بازار، مستاجرانی هستند که با دید نوسان گیری کوتاه‌مدت وارد بورس شده اند.

حامدی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: فروش سهم‌هایی که از سودهای مناسبی محقق کرده‌اند و بازار فروش خوبی هم دارند (تولیدکنندگان کالاهای مصرفی)، توجیه ندارد. مشکل اصلی برخی از این شرکت‌ها، قیمت‌گذاری دستوری است و معتقدم وقتی شرکتی به مردم واگذار شد، دولت نباید در قیمت‌گذاری محصولات این شرکت‌ها مداخله داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری در بورس با نگاه بلندمدت، اظهار داشت: یکی از ایرادات بازار سرمایه ما سهولت دسترسی به معاملات آنلاین توسط سرمایه گذاران است. هدایت مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بورس و اقتصاد سرمایه‌محور به جای اقتصاد بانک محور، از گام‌های مثبتی بود که دولت در این چند سال برداشت؛ ولی می‌بایست سازوکاری اتخاذ می‌شد که سرمایه‌گذاران قبل از ورود به این بازار، آشنایی حداقلی با ریسک‌های این بازار داشته باشند. ضعف آموزش در این بازار کاملا محسوس است و انتظار می‌رود حالا که ضریب نفوذ بازار سرمایه افزایش داشته، اقداماتی هم در راستای آموزش سرمایه گذاران انجام شود.

۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 1487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha