در خانه بمانید و با تور مجازی به تماشای برترین موزه های دنیا بروید + تصاویر

ویروس کرونا، روزها است که ما را در خانه‌هایمان محبوس کرده است. در حال حاضر، فاصله‌گرفتن از جهان دیوانه‌وار بیرون، شگفت‌انگیز به نظر می‌آید، پس یک لیوان نوشیدنی آماده کنید و با تورهای آنلاین موزه‌ها، آماده غرق‌شدن در هنر شوید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از کجارو، سفرتان به پاریس کنسل شده است؟ مجبور به فاصله‌گیری اجتماعی شده‌اید؟ آیا این روزها، دورکاری می‌کنید؟ با شیوع سریع ویروس کرونا در سراسر سیاره، همه باید سعی کنیم با این واقعیت جنون‌آمیز کنار بیاییم و در خانه بمانیم تا زنجیره این بیماری را بشکنیم.

با این وجود که قطعا الان زمان مناسبی برای سفر کردن، محسوب نمی‌شود، اما این مساله بدین معنا نیست که شما نمی‌توانید مکان‌های جدید را کشف کنید. با پلت‌فورم «گوگل آرتس اند کالچر» (Google Arts & Culture) می‌توانید در تورهای دیجیتالی برخی از مشهورترین موزه‌های جهان، شرکت کنید.

با شیوع ویروس کووید ۱۹ در هفته‌های اخیر و عقب‌نشینی جهان به پشت درهای بسته، موزه‌ها و گالری‌ها در حرکتی هماهنگ به‌سمت دنیای دیجیتال، می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که کلکسیون‌های آن‌ها کماکان در دسترس عموم هستند. در هفته‌ها و شاید ماه‌های بعدی قرنطینه، لازم نیست خودتان را از فضای فرهنگی دور ببینید. عاشقان هنر، هم‌اکنون به‌سادگی می‌توانند از فضای امن خانه خود و از طریق اینترنت به‌صورت مجازی از مجموعه‌ها و نمایشگاه‌های موقت، دیدن کنند.

در حال حاضر، تجربیات دسترسی آنلاین می‌توانند شما را به سفری جادویی از نماهای نزدیک نقاشی‌های سقفی میکل آنژ در «سیستین چپل» در واتیکان  گرفته تا یک ماراتن پنج ساعته در موزه «ارمیتاژ» در سن پیترزبورگ، ببرند. این تورهای مجازی، گذشته از یک تجربه فرح‌بخش برای علاقه‌مندان به هنر، می‌توانند به والدین کمک کنند تا در طول روز، فرزندانشان را با فرهنگ آشنا کنند یا حتی به داد آن دسته از افرادی برسند که فقط می‌خواهند از رگبار دائمی اخبار ناراحت‌کننده، فرار کنند.

بعلاوه، ثابت شده است که بازدید از موزه‌ها، سهم بسزایی در کاهش سطح استرس دارد. بنابراین، روزهای قرنطینه در دوره شیوع دیوانه‌وار ویروس کرونا، بهترین زمان برای دسترسی آنلاین به شمار می‌آیند. کجارو در ادامه قصد دارد شما را با بهترین موزه‌های جهان با منابع دیجیتال آشنا کند.

۱. موزه لوور؛ پاریس، فرانسه

 موزه لوور

درب‌های موزه لوور تا اطلاع ثانوی بسته شده‌اند، اما خوشبختانه می‌توانید از دور، شگفتی‌های این موزه را در پایتخت فرانسه، تحسین کنید.

موزه لوور، سه تور دیجیتال از بخش‌های مختلف گالری‌هایش در اختیار شما می‌گذارد. اولین تور، بازدیدکنندگان را به دیدن اشیای باستانی مصری از دوره فرعون‌ها، می‌برد. دومین تور به شما اجازه می‌دهد تا در مورد تاریخ خود ساختمان موزه به تحقیق و کاوش بپردازید، سازه‌ای که زمانی به‌عنوان یک دژ، توسط «فیلیپ اوت»، پادشاه فرانسه ساخته شد. در این دو تور، یک توضیح مختصر از هر اتاق، فراهم شده است و زمانی که شما روی یک نمایشگاه کلیک می‌کنید، یک باکس اطلاعات با حقایق اولیه تاریخی به نمایش درمی‌آید. با کلیک بر فلش‌های مشخص‌شده روی زمین، درست شبیه به سرویس تماشای خیابان گوگل، به اتاق بعدی خواهید رفت.

تور آخر بر گالری «آپولو» (Galerie d’Apollon) که به‌تازگی بازسازی شده است، تمرکز دارد. این گالری طولانی، خانه ۴۱ نقاشی، ۱۱۸ مجسمه و ۲۸ پرده نقش‌دار است. ابزارهای مختلف تعاملی، این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا در مورد مهم‌ترین نمایشگاه‌ها، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بهترین آثار برای تماشا کردن

 موزه لوور

به غیر از «ابولهول بزرگ تانیس» (Great Sphinx of Tanis) که در ابتدای تور کلکسیون عتیقه‌های مصری قرار دارد، در میان هایلایت‌های تور اول، می‌توان به مقبره سلطنتی با حکاکی‌های ظریف و پر نقش‌ونگار «رامسس سوم» (Ramesses III) در اتاق ۱۳ و اتاق ۱۴ مملو از «سارکوفگای‌های» مجلل پر از تزیینات (sarcophagi)، اشاره کرد. سارکوفگای، نوعی تابوت سنگی است که معمولا با سنگ‌تراشی و کتیبه آراسته می‌شود.

در حین تور دوم، شما می‌توانید از بخش‌هایی از خندق، دیوارهای دفاعی و پایه‌هایی که پل متحرک سازه قلعه اصلی را نگه می‌داشتند، بازدید کنید.

فراموش نکنید در گالری آپولو به سقف، نگاه کنید. نقاشی‌های این سقف در بزرگداشت پادشاه لوئی چهاردهم، توسط «چارلز له برون» (Charles Le Brun)، نقاش دربار او، کشیده شده‌اند. پنل وسطی، اثر «اوژین دلاکرا» (Eugène Delacroix)، یک هنرمند فرانسوی مشهور با عنوان رهبر مکتب رمانتیسم فرانسه به نام «آپولو در حال کشتن مار پایتون» (Apollo Slaying the Serpent Python) را به نمایش می‌گذارد.

۲. موزه‌های واتیکان؛ رم، ایتالیا

موزه واتیکان

تور مجازی ۳۶۰ درجه واتیکان در سیستین چپل، با این وجود که به‌هیچ‌وجه، نمی‌تواند جایگزین تجربه واقعی آن باشد، اما به شما اجازه می‌دهد تا فضای داخلی منحصربه‌فرد آن را طوری تماشا کنید که هرگز در زندگی واقعی، موفق به انجام آن نخواهید شد، یعنی به‌طور خلوت و خالی از جمعیت. شما می‌توانید در کل کلیسا بگردید و برای دیدن جزئیات شگفت‌انگیز نقاشی‌های سقف میکل آنژ، زوم کنید.

به‌صورت مشابه، می‌توانید در اتاق‌های رافائل، با یک تور ۳۶۰ درجه، آثار دیواری و سقفی رافائل را تماشا کنید. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند در موزه‌های متعدد این مجموعه، چون موزه «پیو کلمنتینو» (Pio Clementino) با مجسمه‌های باستانی، به گشت‌وگذار بپردازند.

از آنجا که هیچ نقشه‌ای از ساختمان در دسترس نیست، ممکن است در حین گشت‌وگذار در اتاق‌ها، گم شوید، اما با بازدید از صفحه‌های اطلاعات موزه‌ها و اتاق‌های مختلف، می‌توانید ویدئوهایی را پیدا کنید که شما را به‌سمت مشهورترین نمایشگاه‌های واتیکان، هدایت می‌کنند.

بهترین آثار برای تماشا کردن

موزه واتیکان

وقتی در «سیستین چپل» هستید، از مزیت تماشای نماهای نزدیک سقف، استفاده کنید، کاری که در تجربه واقعی، بسیار مشکل است. تا جایی که امکان دارد، روی نقاشی سقفی «خلق آدم» میکل آنژ زوم کنید، لحظه نمادینی که خداوند، نوک انگشتان آدم را لمس می‌کند تا به او جان ببخشد. تماشای فرسکوی مذهبی «قضاوت نهایی» میکل آنژ بر فراز محراب را فراموش نکنید. در صحنه‌های خونین جهنم، به‌دنبال بدن برهنه «سنت ناتانائیل» یا «برتولمو»، یکی از دوازده حواری مسیح بگردید که صورت آن، در حقیقت یک پرتره از خود میکل آنژ است.

۳. موزه ملی تیسن بورنمیسا (Thyssen-Bornemisza)؛ مادرید، اسپانیا

 موزه ملی تیسن بورنمیسا

عکس از کوریکاوا (TK Kurikawa)

برخی از نمایشگاه‌های موقت حاضر یا آنهایی که قرار بود در آینده نزدیک در موزه ملی تیسن بورنمیسا، افتتاح شوند، هم‌اکنون به‌صورت آنلاین، قابل دسترسی هستند. در میان آن‌ها می‌توان به نمایشگاه مشهور «پرتره آمستردام و رامبرانت، ۱۶۷۰-۱۵۹۰» اشاره کرد. شما می‌توانید به‌صورت مجازی در تمام نمایشگاه بگردید و تصاویر باکیفیت نقاشی‌ها را تماشا کنید.

البته باید بدانید که در تورهای مجازی، هیچ اطلاعاتی درباره نمایشگاه‌ها وجود ندارد، اما شما می‌توانید به‌سادگی با کلیک‌کردن بر نشریه تعاملی، درباره نمایشگاه، اطلاعات کسب کنید و یک ویدئوی معارفه ببینید.

 موزه ملی تیسن بورنمیسا

موزه ملی تیسن بورنمیسا همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا به نمایشگاه‌های گذشته آن در فرم معرفی‌های ویدئویی و تورهای مجازی، دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید از مجموعه « نقاشی‌های اسپانیایی و بالینسیاگا» (Balenciaga and Spanish paintings) و نمایشگاه «دالی و سورئالیسم در مجموعه هنری آبانکا» (Dalí and Surrealism in the ABANCA Art Collection)، دیدن کنید.

بهترین آثار برای تماشا کردن

 موزه ملی تیسن بورنمیسا

هدف از نمایشگاه «رامبرانت»، قرار دادن این استاد سایه روشن هلندی قرن هفدهمی در بستر پیشینیان وی، فعالیت هنری‌اش در آمستردام و طرفداران او است. به یاد داشته باشید که روند تغییر تکنیک‌های نقاشی و ترکیب‌های آن‌ها را در اتاق‌ها دنبال کنید تا به نقطه اوج نمایشگاه و واگرایی رامبرانت از سبک محبوب اروپایی و حرکت محکم قلم‌مو و رنگ‌های گرم و تیره در آثار او برسید. تماشای حکاکی‌های رامبرانت را نیز فراموش نکنید.

۴. موزه متروپولیتن هنر؛ نیویورک، ایالات متحده آمریکا

 موزه متروپولیتن هنر

موزه متروپولیتن هنر نیویورک (MET) با توسعه مجموعه‌ای از ویدئوها به نام «پروژه ۳۶۰ درجه»، این امکان را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است تا به‌صورت مجازی از مکان‌های مختلف موزه‌ها دیدن کنند. این پروژه به‌طور ویژه‌ای بر ارائه یک دیدگاه غیرمعمول به بینندگان در فضاهای گالری، تمرکز دارد.

ویدئوها، شما را به‌آرامی از میان فضاها و اتاق‌های متعدد موزه عبور می‌دهند؛ اما می‌توانید در هر زمانی که بخواهید، به‌صورت هم‌زمان، با استفاده از موس یا تکان‌دادن گوشی هوشمند خود، یک دید ۳۶۰ درجه داشته باشید.

اگر واقعا دوست دارید از قرنطینه فرار کنید، گزینه هدست واقعیت مجازی VR برای شما فراهم شده است که با استفاده از آن، می‌توانید به‌صورت کامل در فضای هنری این موزه نیویورکی، غرق شوید.

بهترین آثار برای تماشا کردن

 موزه متروپولیتن هنر

عکس از فلیکس لیپوو (Felix Lipov)

ویدئوی ایوان‌های موزه متروپولیتن هنر نیویورک را ببینید تا بتوانید به‌آرامی بر فراز ساختمان‌های به سبک قرون‌وسطایی با چشم‌اندازهایی از رودخانه «هادسون» و یک موسیقی متن از صدای زنگ‌های برج ناقوس، پرواز کنید.

در ویدئوی بخش «امریکن وینگ» (American Wing) موزه متروپولیتن هنر نیویورک، می‌توانید به آثار هنرمندان فکر کنید و از بالکن، یک تایم‌لپس از جمعیت پایین، ببینید. اگر از هدست واقیعت مجازی استفاده می‌کنید، معبد زیبای «دندور» (Temple of Dendur) با قدمتی از سال ۱۵ قبل از میلاد مسیح و تماشای این مکان در طول روز و محو شدن نور از پنجره‌های شیشه‌ای بزرگ گالری را از دست ندهید.

۵. موزه دولتی ارمیتاژ؛ سن پترزبورگ، روسیه

موزه دولتی ارمیتاژ

عکس از یاری جین (Yarygin)

اگر فاصله‌گیری اجتماعی، شما را کلافه کرده است، می‌توانید به روسیه سفر کنید و با تور ویدئویی پنج ساعته در اتاق‌هایموزه دولتی ارمیتاژ، حسابی سرگرم شوید. این ویدئو با دارا بودن موسیقی سینمایی آرام و لحظه‌هایی از رقص شگفت‌انگیز معاصر، یک حواس‌پرتی قوی به شمار می‌آید.

این ویدئوی خارق‌العاده، شما را به سفری در ۴۵ گالری با ۵۸۸ شاهکار هنری، به‌همراه موسیقی زنده و اجراهای رقص باله، می‌برد. در وب‌سایت موزه ارمیتاژ، یک گزینه تور مجازی برای گردش در ساختمان گالری نیز وجود دارد.

موزه دولتی ارمیتاژ

بهترین آثار برای تماشا کردن

هایلایت‌های تور ویدئویی، همان طور که در ویدئوی یوتیوب، توصیه شده است، شامل «راه‌پله جوردن» (Jordan Staircase) باشکوه و طلاکاری‌شده در قصر زمستانی و جزئیات «گالری‌های سقف‌دار» (Raphael Loggias) می‌شوند، گالری‌هایی که به‌عنوان یک کپی از گالری‌های «قصر پاپال» (Papal Palace) در شهر واتیکان، ساخته شده‌اند.

موزه دولتی ارمیتاژ

عکس از پیت هانت (Piith Hant)

از طریق این ویدئو، می‌توانید نماهای نزدیک آثار هنری منحصربه‌فردی چون یک خودنگاره از رامبرانت و «لوت پلیر» (The Lute Player) از «کارواجیو»، یک استاد ایتالیایی از قرن شانزدهم تا اوایل قرن هفدهم را تماشا کنید.

۶. موزه گوگنهایم؛ نیویورک، ایالات متحده آمریکا

موزه گوگنهایم

موزه «سلیمان رابرت گوگنهایم» نیویورک از موزه‌های مشهور شهر نیویورک، در منهتن و در کرانه شمال شرقی مرکز شهر قرار دارد. این موزه در سال ۱۹۳۷ میلادی، توسط «فرانک لوید»، معمار بزرگ آمریکایی رایت طراحی شد.

از طریق پلت‌فورم نمای خیابان گوگل (Google’s Street View)، می‌توانید به تماشای آنلاین نمایشگاه‌های هنری امپرسیونیسمی، پست امپرسیونیسم، مدرن و معاصر موزه گوگنهایم، بنشینید.

۷. موسسه هنر شیکاگو؛ ایالات متحده آمریکا

موسسه هنر شیکاگو

موسسه هنر شیکاگو، که با شیرهای برنزی‌اش شناخته می‌شود، یک مجموعه بزرگ هنری از جمله نقاشی‌ها، چاپ، مجسمه، عکس، ویدیو، پارچه، و نقشه‌های معماری را به نمایش می‌گذارد. این موسسه از معتبرترین موزه‌های هنری در ایالات متحده آمریکا در سال ۱۸۷۹ تاسیس شد و هر سال حدود ۱۵ میلیون بازدیدکننده دارد.

در تور مجازی موسسه هنر شیکاگو می‌توانید به تماشای نمای نزدیک خودنگاره ونگوگ و آثار شخصی او و مونه بپردازید.

۸. نگارخانه ملی پرتره؛ واشینگتن دی سی، ایالات متحده آمریکا

نگارخانه ملی پرتره

مجموعه‌های نگارخانه ملی پرتره در شمال غربی واشینگتن دی سی که در سال ۱۹۶۲ تاسیس شده است، بر تصاویر آمریکایی‌های مشهور، تمرکز دارند.

با تور مجازی به تحسین برخی از تاثیرگذارترین پرتره‌های نگارخانه ملی پرتره در پایتخت آمریکا از روی مبل خود، بپردازید.

۹. موزه بریتانیا؛ لندن، انگلیس

موزه بریتانیا

موزه بریتانیا، یکی از بزرگ‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های جهان است که بیش از هفت میلیون گنجینه و اشیای باستانی از بسیاری از فرهنگ‌ها، قوم‌ها و کشورهای جهان را از دوران پیش از تاریخ تا زمان حال در خود جای داده است.

تور موزه بریتانیا، کمی با بقیه تورهای مجازی معرفی‌شده متفاوت است، زیرا این تور، بخشی از پلت‌فورم گوگل آرتس اند کالچر، نیست. به‌جای آن، باید به خود سایت موزه بریتانیا بروید، جایی که می‌توانید به‌صورت تعاملی انتخاب کنید که کدام دوره زمانی را در کدام بخش از جهان، می‌خواهید تماشا کنید و سپس حقایق جالبی را درباره آن آیتم، بیاموزید.

۱۰. موزه اورسی؛ پاریس، فرانسه

موزه اورسی

موزه «اورسی»، از مشهورترین موزه‌های پاریس و یکی از موزه‌های مهم نقاشی و مجسمه‌سازی جهان است. بنای این موزه که در کرانه چپ رود «سن» و محل قبلی ایستگاه قطار پاریس، قرار دارد، خانه آثار هنری فرانسه از جمله نقاشی، مجسمه، عکس و مبلمان، بین سال‌های ۱۸۴۸ تا ۱۹۱۴ است.

مهم‌ترین علت شهرت مزوه اورسی، به خاطر مجموعه‌های امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم از جمله آثار «کلود مونه» و «رنوار» است. اگر قصد دارید که کمی اعصاب خود را آرام کنید، تور مجازی موزه اورسی و نقاشی‌های زیبای مونه، یک پیشنهاد عالی است.

۱۱. موزه ونگوگ؛ آمستردام، هلند

موزه ونگوگ

موزه «ونگوگ»، یکی از موزه‌های معروف آمستردام و از پرطرفدارترین جاذبه‌های هلند به شمار می‌آید. این موزه که در سال ۱۹۷۳ افتتاح شد، خانه نقاشی‌ها، طرح‌ها و نامه‌های ونگوگ است. آثار هنرمندان دیگر سبک امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم، مانند کلود مونه و «پل» در این مکان به نمایش گذاشته می‌شوند.

اگر از طرفداران ونگوگ هستید، باید تور مجازی موزه ونگوگ با بزرگ‌ترین مجموعه از آثار این هنرمند پیشرو و خلاق را امتحان کنید.

۱۲. گالری اوفیتزی؛ فلورانس، ایتالیا

گالری اوفیتزی

گالری «اوفیتزی» در فلورانس، راهرویی بزرگ با اتاق‌هایی است که در آن‌ها، برجسته‌ترین آثار هنری از قرن چهاردهم و دوره رنسانس و شاهکارهایی از «لئوناردو داوینچی»، «سیمونه مارتینی»، «فرا آنجلیکو»، «پیرو دلا فرانچسکو»، «جوتو دی بوندونه» و هنرمندان برجسته آلمانی و هلندی به نمایش گذاشته می‌شوند.

گفته می‌شود گالری اوفیتزی، یکی از زیباترین مجموعه‌های هنری جهان است، پس حتما سری به تور مجازی این گالری بزنید.

۱۳. موزه پرگامون؛ برلین، آلمان

موزه پرگامون

هر سال، بیش از یک میلیون نفر از سراسر جهان از موزه «پرگامون» در پایتخت کشور آلمان، دیدن می‌کنند. این موزه، خانه مجموعه‌های نفیسی از آثار هنری مربوط به دوره یونان باستان در منطقه جنوب غربی و مرکز آسیای میانه و آثاری از عصر هلنیسم، مصر باستان، آسوریان، بابل و ایران باستان است.

اگر از طرفداران معماری هستید، موزه پرگامون، یک توفگاه اجباری برای شما است. یکی از مشهورترین سازه‌های به نمایش‌گذاشته در پرگامون، «دروازه بابل» است.

۱۴. موزه ملی هنرهای مدرن و معاصر؛ سئول، کره جنوبی

موزه ملی هنرهای مدرن و معاصر سئول

موزه ملی «هنرهای مدرن و معاصر سئول» با ۷۰۰۰ اثر در سال ۱۹۶۹ به‌عنوان تنها موزه ملی هنر کره جنوبی، تاسیس شد. از آثار ارزشمند این موزه می‌توان به مجموعه‌های «جوسف بویس»، «اندی وارهول» و «گئورگ بازلیتس»، اشاره کرد.

موزه ملی هنرهای مدرن و معاصر سئول، دارای چهار نمایشگاه ویژه آنلاین است که واقعا آموزنده و مفرح هستند. شما علاوه بر تماشای این نمایشگاه‌ها، می‌توانید با استفاده از سرویس تماشای خیابان گوگل، درست مانند دیگر موزه‌ها، در اینجا بگردید.

کلام آخر

موزه‌های معرفی‌شده، تنها تعداد کمی از صدها موزه در پلت‌فورم گوگل آرتس اند کالچر هستند. شما می‌توانید از اینجا، موزه‌های بیشتری را پیدا کنید و برخی از مشهورترین آثار هنری را از نمای نزدیک، ببینید. شما همچنین می‌توانید از طریق گوگل، در تور مکان‌های تاریخی مانند کاخ ورسای فرانسه، شرکت کنید.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 14869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha